تهیهکنندگانی که فرش زیر پایشان را میفروشند تا در سینما سرمایهگذاری کنند
خبرآنلاين/ مسعود دهنمکي، کارگردان سينماي ايران، درباره علت سرمايهگذاري برخي از تهيهکنندگان در سينما و نحوه ورود برخي از پواها به سينما صحبت ميکند. مسعود دهنمکي کارگردان فيلمهاي «اخراجيها»، «رسوايي» و... درباره پولشوييهايي که در سينما اتفاق افتاده صحبت کرد و گفت: «آدم نميتواند تا اتهامي ثابت نشده راجع به آن حرف بزند، ولي واقعا يک بخشي به جذابيت خود سينما برميگردد.» دهنمکي درباره علت سرمايه گذاري بسياري از افراد در سينما گفت: «دخل و خرج و گردش مالي سينما را که حساب کنيد به اندازه يک زيرپله طلافروشي در بازار نيست. ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۵۰ ميليارد گردش مالي دارد. خيلي در يک سال بفروشد ۵۰، ۶۰، ۷۰ ميليارد بفروشد آن هم تازه اين يکي دو سال اخير. قبلا که اصلا نبوده. يعني اين بودجهها و هزينهها در سينماي ما شوخي است که کسي بخواهد نامش را پولشويي بگذارد. يک بخشي به جذابيت سينما و آدمهايي که دوست دارند جزو اين آدمهاي هنري محسوب شوند به هر عنواني سرمايهگذار، تهيهکننده و....» کارگردان «رسوايي» درباره علاقه برخي از تهيه کنندگان به سرمايه گذاري در يک فيلم گفت: «اگر از بدنه سينما خبر داشته باشيد طرف ميآيد يک ميليارد، ۵۰۰ ميليون يا حتي حاضر است فرش زير پايش را بفروشد و به تهيهکننده بدهد و فکر نميکند که پول برميگردد يا نه، فقط دوست دارد اسمش در تيتراژ باشد. اين جذابيت مثل هماني است که همه دوست دارند جلوي دوربين بروند، پشت دوربين هم همين اتفاق ميافتد. يعني آدمها دوست دارند و تعداد اين آدمها هم خيلي زياد است. يعني به نوعي کلاه هم سرشان ميرود. پول ميگذارند و در عمل و در اکران بيش از هشتاد، نود درصد فيلمهاي سينما را ميبينيد بودجهاش برنميگردد.» اين کارگردان همچنين درباره پولهايي که وارد سينما ميشود گفت: «شايد در کل اکران صد فيلم براي ۱۰ تا ۱۵ فيلم اين اتفاق بيفتد و بقيه پولها از بين ميرود. حالا چرا اين کار را ميکنند؟ دلايل متعدد دارد. اما در مورد بخشي از پولهاي ديگري که وارد سينما ميشود، يک بخشي هدايتشده است براي اينکه مديريت فرهنگي کشور را دستشان بگيرند. خيلي هدفمند و سياستگذاريشده وسط ميآيند؛ هم در شبکه نمايش خانگي و هم در سينما. يعني نوع فيلمهايي که اينها حمايت ميکنند، حتما از لحاظ محتوا در خدمت جريان سرمايهگذار فيلم است. يعني سر هر فيلمي نميروند سرمايهگذاري کنند، حتي فيلم بفروش. بعضي آدمها حتي ميدانند ممکن است فيلم ما چندميليارد بفروشد و پولشان هم برگردد ولي حاضر نيستند در اين زمينه بيايند و سرمايهگذاري کنند.»