نگرانی برای سرنوشت جواد عزتی
خبرآنلاين/ در سينماي ايران کم نبودهاند بازيگران مناسب نقشهاي جدي و کمدي که خاطره بازيشان در نقشهايي متنوع و دور از هم، در تاريخ سينما و در ذهن سينمادوستان باقي مانده است. پرويز پرستويي، ماهايا پطروسيان، محسن تنابنده، سعيد آقاخاني، فاطمه معتمدآريا و سعيد پورصميمي در فيلمهاي کمدي و جدي درخشيدهاند. جواد عزتي اين سالها، يکي از بهترينهاي سينماي ايران و داراي چنين موقعيتي بوده. بازيگري بيادعا که يک دهه در مجموعههاي تلويزيوني و در نقشهاي مکمل ظاهر شد تا «واقعا» ديده شود. اگرچه همان نقشهاي کوتاه نمايشدهنده استعداد و انعطاف بازيگري بود که شايد در نگاه نخست، جذاب به نظر نميرسيد اما لحن درست، طنز ذاتي و تسلطش روي نقش او را تبديل به بازيگري حرفهاي ميکرد که از بين انبوه نامها و نقشها در سريالها و فيلمها به ياد ميماند. بازيگري که نقش کوتاه طلبه جوان و امروزي در «طلا و مس» که ميتوانست زير سايه نقش مثبت سيد (بهروز شعيبي) گم شود را آنچنان صميمي و راحت بازي کرد که هم وجوه شخصيت پردازانهاش حفظ شود، هم منفي به نظر نرسد. جواد عزتي به شهادت کارنامهاش ميتواند نقشهايي کاملا معمولي را که قابليت تبديل شدن به نقشهايي درجه سه و فراموش شدني دارند، طوري بازي کند که از زير سايه نقشهاي ديگر خارج شده، هويت بيايند و در مواقعي شيرين و دوستداشتني باشند. نقش لطيف در سريال متوسط «دردسرهاي عظيم»، نقشش در فيلم «آفريقا»، شخصيت بهنود در «خرگيوش» و ... او ميتواند برگ برنده يک فيلم باشد، فراتر از جايگاهي که براي نقش تعيين، پيشبيني يا مقرر شده. نقش مرتضي در «آينه بغل» به نقطه اتکاي فيلم تبديل شد و حضور ستاره محبوب سينماي تجاري را تحت تاثير قرار داد. قطعا بدون عزتي، «آينه بغل» اين ملاحت و شيريني را نداشت. «لاتاري» متعلق به زوج موسي (هادي حجازيفر) و اميرعلي (ساعد سهيلي) است، جوان عاشقپيشه معترض و مربي سالخوردهاي که روزهاي سخت بيآرماني را پشت سر ميگذارد، سکانسهاي حضور عزتي در «لاتاري» کوتاه است، اما هم فصل حمله به دفتر و هم سکانس گريه کردن در کنار اميرعلي مستاصل و نااميد، با حضور عزتي گرم و به يادماندني شده است. نقش صادق در «ماجراي نيمروز» براي عزتي يک نقطه عطف بود. فيلم يک درام سياسي متفاوت بود که بسيار ديده و تحسين شد، تجربه يک نقش جدي در فضايي نو و بکر، باعث درخشش عزتي شد تا آنجا که بسياري باور داشتند او تنها بازيگر مردِ شايسته دريافت سيمرغ بلورين سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر است. دوران تازهکاري اين بازيگر، با «ماجراي نيمروز» معنايي مضاعف يافت. او به پشتوانه همان نقشآفريني در «تنگه ابوغريب» و «رد خون» بازي کرد. اين روزها جواد عزتي در اوج است، محبوبيت عامه را دارد، آمار فروش فيلمهاي تجارياش بالاست. فيلمهاي هنري و متفاوتش ديده و ستايش ميشوند. اين همان موقعيتي است که بسياري از بازيگران آرزويش را دارند. ميتواند انتخاب کننده باشد، همکاري با فيلمسازان صاحب نام و حضور در سينماي مستقل يا آثار تجاري. نميتوان از او انتظار داشت تنها محدود به يک نوع جريان سينمايي باشد. حضورش حتي به کمديهاي بازاري از جنس «هزارپا» قدر و آبرو ميدهد و نامش در فهرست بازيگران فيلمسازاني که سالهاست فيلم خوبي نساختهاند، ترغيب کننده است. ميماند نگراني براي سرنوشت بازيگري که تازه به جايگاهي که شايسته آن است، رسيده و نبايد خود را هزينه آثاري کند که تاريخ مصرف دارند و اعتبار حرفهاي و مردمياش را مخدوش ميکنند. محدثه واعظيپور