سینمای ایران امسال در جشنوارههای جهانی چه کارنامهای داشته است؟
ايسنا/ با بالا رفتن توليد فيلم در سراسر جهان، ظرفيتهاي نمايشي در بازارهاي جهاني رشد چنداني نداشته و هر منطقه و کشوري مانند اتحاديه اروپا و چين با قوانين پيچيده سعي در حمايت از توليدات داخلي خود داشته و سينماي آمريکا هم به روال سابق، سلطه خود را در بازارهاي بين المللي دارد.
در همه کشورهاي جهان که حداقل توليد محتوا تصويري را دارند، برنامههاي حمايتي متنوعي براي معرفي و ارتقاي آثار در بازارهاي جهاني وجود دارد، اين برنامه ها با تکيه بر پژوهش هاي جامع از بازارهاي جهاني و راهحلهاي عملي، به حمايت از توليدات خود پرداخته و بي ترديد کشوري مانند ايران، علي رغم وجود استعدادهاي قابل توجه در بخشهاي مختلف خلاقه و فني، بدون برنامه ريزي و سياستهاي بلند مدت، امکان حضور جدي در بازارهاي بين المللي را نخواهد داشت.
مسئولان و تصميم گيران حوزه فرهنگ و هنر، سينماگران و رسانه ها، همه و همه از ضرورت حضورهاي فرهنگي و اقتصادي سينماي ايران در عرصه هاي بين المللي سخن گفته، بي آنکه هيچ گام اجرايي جدي توسط هر يک از اين بخش ها برداشته شود. سينماي ايران در پيله تنهايي خود و بدون ارتباط با سينماي جهان، فيلم توليد مي کند و انتظار دارد تا اين فيلم ها، در واقع همه فيلم ها در بهترين جشنوارههاي جهاني و بازارهاي بين المللي حضور داشته و هر عدم موفقيت قابل پيش بيني به سرعت به فرد با افراد منتسب ميشود. همان داستان هميشگي دنبال مقصر گشتن! بخش بزرگي از سينماگران و مديران سينمايي، مشکل را ضعف در عرضه و بازاريابي بينالمللي فيلمها و پخش کنندههاي بين المللي سينماي ايران مي دانند، آيا توليدات سينماي ايران به واقع ظرفيت رقابت با ديگر فيلمهاي توليد شده در کشورهاي داراي سينما با حمايت مختلف را دارا مي باشند؟ آيا جامعه سينمايي کشور آگاهند که همين چند پخش کننده بين المللي سينماي ايران بايد با ظرفيتهاي پايين اقتصادي و بدون حمايت، بار اصلي حضورهاي کيفي در عرصه هاي بينالمللي را به دوش ميکشند؟ همين آثاري که در غالب موارد، حتي در بازار داخلي نيز توانايي جذب مخاطب ندارند! فيلمهايي که در رقابت با فيلمهاي ديگر کشورها، بختي براي حضور در جشنواره هاي مهم و بازارهاي جهاني ندارند.
بازاريابي يک علم است و براساس معجزه اتفاقي نخواهد افتاد و بايد شرايط ويژهتر فيلمهاي ايراني را به واسطه تحريمها و مسائل سياسي ريز و درشت در نظر گرفت. سازمان سينمايي تاکنون هيچ گام عملي در حمايت از توليدات سينماي ايران در بازارهاي جهاني بر نداشته و تشکيل شوراي عالي بين الملل نيز خروجي قابل ذکري نداشته است. صرف برپايي يک چتر سينماي ايران در بازار کن و برلين، وظيفه مسئولان را به پايان نميرساند و به نظر چشم اندازي براي حضور در بازارهاي جهاني در برنامه کاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وجود ندارد. پيچيدهترين و دشوارترين بازارهاي بين المللي براي سينماي ايران، اتفاقا کشورهاي همسايه و اسلامي بوده و به واسطه حساسيتهاي سياسي، هيچ ظرفيتي براي نمايش فيلم هاي ايراني ندارند. تقسيم بندي هاي سياسي شرق و غرب نيز از خطاهاي استراتژيک شماري سينماگران و مسئولان است که کمتر نيت خيري در پشت آن وجود دارد.
در اين ميان، شماري از سينماگران و پخش کنندهها و دلالان پخش و مسئولان تنها چشم به جشنواره هاي فيلم دوخته اند. رقابتي ناگفتني در ميان است! فيلمسازان در پي حضور در جشنواره ها بوده ، آنهم به هر قيمتي! کاسبان هم به خوبي از اشتياق سينماگران براي حضورهاي جشنواره باخبرند و با استفاده از فنآوري هاي جديد و سامانههايي مانند فيلم فري وي، جشنوارههاي دروغين و يا شبه جشنوارهها را راه انداختهاند که هر کدام تنها دامهايي براي دريافت حق ثبت نام فيلمهاست و لاغير! و ميبينيم که اين حضورهاي دروغين و نمايش در رويدادهاي بي ارزش، با چه آب و تابي در رسانههاي ايران بازتاب داشته و رکوردهاي موفقيتهاي بينالمللي نيز شکسته مي شوند. در روز روشن و در اخباري نامتعارف فيلمي را در جشنواره فيلم ونيز قرار ميدهند و در پي آن جايزه کارگرداني ونيز را از "روي اندرسون" گرفته و به سازنده فيلم ميدهند و تلخ تر از همه نهاد رسمي/دولتي است که اين حرکت غير اخلاقي را در خبر روابط عمومي خود، رسميت بخشيده و حضور در جشنواره فيلم ونيز به کارنامه فيلم اضافه ميشود و تنها واکنش همه ما سينماگران، رسانهها و مسئولان سکوت است. و از کنار اين هم بايد گذشت.
از کجاي اين حضورها و خبرها بايد گفت؟! روزانه دهها خبر حضورهاي بين المللي سينماي ايران به ايسنا مي رسد که بخش قابل توجهي از وقت و توجه ما به راستي آزمايي اين حضورها و جوايز و در مرحله بعد، ارزشمند بودن اين موفقيت هاست! حضورها و جايزههاي جشنوارههاي فيلمهاي ايراني خارج از کشور تبديل به موفقيتهاي بين المللي ميشوند! جشنوارههاي ماهانه و هفتگي و آن لاين يکه تازي ميکنند. طبق مستندات يک کارشناس بين المللي سينماي ايران تنها بيست درصد حضورها و جوايز بين المللي سينماي ايران داراي وجاهت حداقلي بوده و هشتاد درصد اين به ظاهر موفقيتها فاقد ارزش هستند.
چگونه با نام سينماکر بزرگ کشورمان، عباس کيارستمي فيلمي در جشنواره فيلم آن لاين اروسيا روسيه حضور پيدا ميکند و از اين رويداد به عنوان يکي از مهم ترين رويدادهاي سينمايي جهان نام ميبرند! چرا در جشنواره کن فيلمي نداريم؟ در ترايبکا نيويورک و ادينبورگ هيچ خبري از فيلمهاي ايراني نيست؟ کارلووي واري چرا از سينماي ايران قهر کرده و لوکارنو چند سال است فيلمي از ايران براي بخش مسابقه خود نگرفته؟ چرا جشنوارهاي مانند سارايوو فيلمي از ايران نميگيرد؟ جشنواره مهمي مانند سن سباستين و سان دنس از سينماي ايران روي برگرداندهاند! جشنواره هاي نيويورک و رم، رويدادهاي مهمياند و حتي جشنوارههايي مانند ريکياويک ايسلند، گنت بلژيک و مومباي هند امسال فيلمي از ايران نگرفتهاند؟ البته بايد به تاکيد گفت که قراري نداشتهايم که حتما همه جشنوارهها از سينماي ايران فيلمي داشته باشند و اتفاقا اموراتشان هم به خوبي دارد بدون فيلمهاي ايراني ميگذرد! واقع بين باشيم، سينماي ايران هم تنها سينماي مقابل هاليوود نيست و اين تئوريهاي بيپايه هيچ کمکي به وضعيت سينماي ما نميکنند. راه حل ساده است! مطالعه و شناخت ظرفيتهاي موجود و برنامهريزي کوتاه، ميان مدت و بلند مدت براي سينماي ايران با حضور همه ظرفيتهاي آن.
در ادامه پس از اين مقدمه به بهانه پايان شش ماهه اول سال مروري داريم بر جشنوارههاي مهم جهاني که سينماي ايران در اين مقطع در آنها حضور داشته است: (البته قطعا جشنوارههاي ديگري هم در اين مقطع بوده است که سينماي ايران در آنها حضور داشته است اما ملاک اين گزارش جشنوارههاي مهم و قابل اعتناست)
نهمين جشنواره فيلم پکن از ۱۳ تا ۲۰ آوريل (۲۴ تا ۳۱ فروردين) در چين برگزار شد و مجيد مجيدي سينماگر ايراني يکي از اعضاي هيات داوران اين رويداد سينمايي بود. همچنين فيلم «ايرو» ساخته سيد هادي محقق و «تهران: شهر عشق» ساخته علي جابر انصاري (محصول مشترک ايران، انگلستان و هلند) در بخش مسابقه اصلي به نمايش در آمدند و فيلم «رضا» ساخته عليرضا معتمدي نيز در بخش رقابتي به سوي آينده و «۳ رخ» به کارگرداني جعفر پناهي نيز در بخش جنبي جشنواره پکن به روي پرده رفتند. در اختتاميه اين رويداد سينمايي فروغ قجابگلو براي بازي در فيلم «تهران شهر عشق» برنده جايزه بهترين بازيگر زن نام گرفت.
* مستند «دلبند» در ادامه حضور بينالمللي خود به عنوان نماينده سينماي ايران در بخش رقابتي سي و هشتمين دوره جشنواره فيلم استانبول پذيرفته شد. اين مستند پيش از اين اولين نمايش جهاني خود را در بخش رقابتي آثار نيمه بلند جشنواره بينالمللي مستند آمستردام (ايدفا) تجربه کرد و در بخش سينما و فرهنگ غذا «Culinary Cinema» شصت و نهمين دورهي جشنواره فيلم برلين نيز به نمايش گذاشته شده بود. سي و هشتمين جشنواره بينالمللي فيلم استانبول از تاريخ ۵ تا ۱۶ آوريل (۱۶ تا ۲۷ فروردين) در ترکيه برگزار شد.
* فيلم «سال دوم دانشکده من» رسول صدرعاملي و به تهيهکنندگي مسعود ردايي که امسال نماينده سينماي ايران در بخش مسابقه اصلي جشنواره بينالمللي فيلم مسکو بود در نهايت جايزه بهترين بازيگر زن جشنواره را براي بازي سها نياستي در اين فيلم کسب کرد. چهاردهمين جشنواره فيلم مسکو از ۱۸ تا ۲۵ اوريل (۲۹ فروردين تا ۵ ارديبهشت) در روسيه برگزار شد.
جشنواره هايي مانند سن فرانسيسکو، مينياپوليس، کليولند، ويسکانسين، کوتاه درسدن، جشنواره مستند ويزيون دو رئل نيون، ويلنيوس کودک مالمومستند هزاره بروکسل، مستند مسکو، جشنواره اروگوئه، از جمله جشنواره قابل توجهي بودند که فيلم هاي ايراني در فروردين ماه در آنها حضور داشت.
* جشنواره بينالمللي فيلم کن به عنوان مهم ترين جشنواره سينمايي جهان امسال فيلمي از سينماي ايران انتخاب نکرده و تنها نام بابک انوري، سينماکر ايراني مقيم انگلستان با فيلمي تحت عنوان «زخمها» (محصول مشترک آمريکا و انگليس) در بخش دو هفته کارگردانان حضور داشت.
* جشنواره فيلم «هاتداکس» که از مهمترين رويدادهاي سينماي مستند جهان است، با بيش از ۲۰۰ هزار مخاطب از تاريخ ۲۵ آوريل الي ۵ مي ۲۰۱۹ (۵ تا ۱۵ ارديبهشتماه ۱۳۹۸) در شهر تورنتو کانادا برگزار شد و فيلم مستند «دلبند» به کارگرداني ياسر طالبي و تهيهکنندگي الهه نوبخت، به عنوان بهترين فيلم مستند نيمهبلند اين رويداد سينماي به انتخاب تماشاگران معرفي شد. فيلم کوتاه "کلاس رانندگي" ساخته مرضيه رياحي در هجدهمين جشنواره فيلم ترايبکا نيويورک حضور داشت که از ۴ تا ۱۶ ارديبهشت برگزار شد.
جشنواره هاي فيلم واشنگتن دي سي، سياتل، مستقل ليسبون، کوتاه بوسان، اوبرهاوزن، که در آن فيلم کوتاه "گاو آمريکايي" ساخته فاطمه طوسي حضور داشت، از جمله رويدادهاي معتبر ارديبهشت ماه بودند.
* پنجاه و نهمين جشنواره فيلم کوتاه کراکو از از ۲۶ مي تا ۲ ژوئن (۵ تا ۱۱ خرداد) در لهستان برگزار شد و فيلم هاي «تشريح» ساخته سياوش شهابي در مسابقه کوتاه، «خانهاي براي تو» ساخته مهدي بخشي مقدم در مسابقه مستند و «يک ماه براي پدرم» ساخته مانيا اکبري و محصول ايران و انگلستان در بخش جايي در اروپا به نمايش در آمدند و محمد فهيمي نيز از اعضاي هيات داوران مسابقه فيلم کوتاه بود.
* بيست و نهمين جشنواره فيلم هاي انيميشن زاگرب از ۳ تا ۸ ژوئن (۱۳ تا ۱۸ خرداد)- در کشور کرواسي برگزار شد و فيلم هاي «گرگم وگله مي برم» ساخته امير هوشنگ معين، «يک نفر» ساخته محبوبه کلايي و «صبح» ساخته ريحانه کاوش در اين رويداد به نمايش گذشته شدند.
* فيلم «عرق سرد» به کارگرداني سهيل بيرقي در ادامه حضور جهاني خود در بخش فيلمهاي بلند جشنواره بينالمللي فيلم سيدني استراليا نيز پذيرفته شد. اين فيلم پيش از اين در بخش رقابتي جشنواره فيلم استکهلم، بخش "آينده آسيا" سي و يکمين جشنواره فيلم توکيو و همچنين جشنواره فيلم «بنگلور»، «پالم اسپرينگز» و «پاناما» نيز حضور داشت. جشنواره فيلم سيدني ۲۰۱۹ از تاريخ ۵ تا ۱۶ ژوئن (۱۵ تا ۲۶ خرداد) در کشور استراليا برگزار شد.
* فيلمهاي کوتاه «کاور» به کارگرداني وحيد الونديفر، «۲۰» به کارگرداني بهرزنگ ميرزايي و انيميشن کوتاه «آقاي گوزن» به کارگرداني سيد مجتبي موسوي به بخش مسابقه آسياي بيست و يکمين دوره جشنواره «Short Shorts» ژاپن راه يافتند و انيميشن کوتاه «چشم انداز خالي» به کارگرداني علي زارع قنات نويي در بخش خارج از مسابقه جنگ و قدرت اين جشنواره نمايش داشت.
اين جشنواره از تاريخ ۳ تا ۲۳ ژوئن (۱۳ خرداد تا ۲ تير) در ژاپن برگزار شد. فيلم سينمايي "مغزهاي کوچک زنگ زده" ساخته هومن سيدي در هجدهمين جشنواره فيلم ترانسيلوانيا روماني به نمايش در آمد (۱۰ تا ۱۹ خرداد) و پنجاه و نهمين جشنواره فيلم هاي کودک زلين در جمهوري چک ميزبان هشت فيلم کوتاه و بلند ايراني بود. فيلم کوتاه "تاريکي" از سعيد جعفريان نيز در چهل و هشتمين جشنواره فيلم مولوديست کيف در اوکراين (۴ تا ۱۱ خرداد) حضور داشت.
* بيست و دومين جشنواره فيلم شانگهاي از ۲۵ خرداد تا ۳ تير (۱۵ تا ۲۴ ژوئن) در چين برگزار خواهد شد و آثار ۱۰ سينماگر ايراني در اين رويداد به نمايش گذاشته شد. «قصر شيرين» ساخته رضا ميرکريمي در بخش مسابقه فيلمهاي بلند، «تشريح» ساخته سياوش شهابي در بخش مسابقه فيلمهاي کوتاه، «همچنان که ميمردم» ساخته مصطفي سياري در بخش رقابتي استعداد جديد آسيا (اين فيلم در بخش بهترين فيلم و بهترين فيلمبرداري نامزد شده)، «سه رخ» ساخته جعفر پناهي در بخش زنده باد جشنواره، فيلمهاي بلند «مغزهاي کوچک زنگ زده» ساخته هومن سيدي، «درون ماهي» ساخته بهزاد وزيري، «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدر عاملي، «عرق سرد» ساخته سهيل بيرقي، «اتاق تاريک» ساخته روح الله حجازي و «ماهي قرمز» ساخته عليرضا گل افشان و محصول آلمان در بخش غير رقابتي دهکده جهاني به نمايش درميآيند.
در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم شانگهاي در نهايت جايزه بهترين کارگرداني براي رضا ميرکريمي و بازيگر مرد (حامد بهداد) به فيلم «قصر شيرين» رسيد.
* جشنواره بينالمللي انيميشن «انسي» فرانسه که مهمترين جشنواره انيميشن دنيا شناخته ميشود امسال در فهرست فيلمهاي خود نام انيميشنهاي ايراني «گرگم و گله ميبرم» به کارگرداني امير هوشنگ معين و «پسر دريا» ساخته عباس جلالي يکتا در بخش «چشمانداز» و «گرسنگي» ساخته زهرا رستمپور را در بخش آثار دانشجويي قرار داد. جشنواره بينالمللي فيلم «انسي» از تاريخ ۱۰ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۹ (۲۰ تا ۲۵ خرداد) برپا بود.
* جشنواره معتبر و بينالمللي فيلم کوتاه «پالم اسپرينگز» آمريکا که يکي از جشنوارههاي واجد شرايط معرفي فيلم به آکادمي اسکار است، امسال ميزبان نمايش پنج فيلم کوتاه از سينماي ايران بود و «تشريح» ساخته سياوش شهابي، «نقش» به کارگرداني فرنوش صمدي و با بازي بابک حميديان و مينا ساداتي، «شب تولد» به کارگرداني اميد شمس، «آمبرا» ساخته سعيد جعفريان و «جشن» به کارگرداني بهنام عابدي، پنج اثر ايراني اين جشنواره بودند که از ۱۸ تا ۲۴ ژوئن (۲۸ خرداد الي ۵ تيرماه) برگزار شد. رخساره قائم مقامي نيز در اين جشنواره داور بود.
* جشنواره فيلم کارلووي واري که امسال از ۲۸ ژوئن تا ۶ جولاي (از ۷ تا ۱۵ تير) در جمهوري چک برگزار شد براي نخستين بار در چند دهه اخير، ميزبان هيچ فيلمي از سينماي ايران نبود تا به همراه جشنواره کن از مهمترين جشنوارههاي اروپايي باشند که با غيبت سينماي ايران برگزار شدند.
* چهل ونهمين جشنواره فيلم «جيفوني» که به عنوان مهم ترين جشنواره فيلم کودک ونوجوان دنيا معرفي ميشود از ۱۹ تا ۲۷ جولاي (۲۸ تير تا ۵ مرداد) در ايتاليا برگزار شد و در اين دوره فيلم بلند سينمايي «ضربه فني» ساخته غلامرضا رمضاني و فيلم کوتاه «تور و ماهي» ساخته علي نيکفر به نمايندگي از سينماي ايران در اين رويداد به نمايش گذاشته شد.
فيلم "تهران: شهر عشق" ساخته علي جابر انصاري و به تهيه کنندگي محمد احمدي در دو جشنواره تايپه و مونيخ سينماي ايران را نمايندگي کرد. چنديدن جشنواره تير ماه نيز که مهم ترين جشنواره هاي کشورهاي خود محسوب مي شوند مانند، زرد آلو طلايي ايروان، اروسيا نور سلطان، آکلند نيوزلند، زنگبار تانزانيا، دوربان آفريقاي جنوبي ميزبان شماري فيلم هاي ايراني بودند.
سومين جشنواره فيلم مالزي/جايزه گلدن گلوبال مالزي نيز فيلم هاي "هت تريک" ساخته رامتين لوافي پور و "دارکوب" ساخته بهروز شعيبي را به نمايش گذاشته و سارا بهرامي جايزه بهترين بازيگر زن را براي فيلم "دارکوب" دريافت داشت.
* شصت و هشتمين جشنواره فيلم ملبورن از ۱ تا ۱۸ آوت برابر با ۱۰ تا ۲۷ مرداد در استراليا برگزار شد و فيلم سينمايي «خشت و آينه» ساخته ابراهيم گلستان و سه فيلم کوتاه «گذار» ساخته کيميا هندي و محصول ايران و استراليا، «پسر دريا» ساخته عباس جلالي يکتا و «تتو» ساخته فرهاد دل آرام در اين رويداد سينمايي نمايش داشتند.
* مستند «نتهاي مسي يک رويا» به کارگرداني رضا فرهمند و تهيه کنندگي مرتضي شعباني، در اولين حضور بين المللي خود، در بخش رقابتي هفته منتقدان جشنواره لوکارنو، به نمايش در آمد که از تاريخ ۷ تا ۱۷ اوت (۱۶ تا ۲۶ مرداد) در کشور سوئيس برگزار شد. رضا فرهمند سال گذشته نيز با مستند «زناني با گوشواره هاي باروتي» در بخش رقابتي هفته منتقدان جشنواره لوکارنو حضور يافته بود.
فيلم مستند «دلبند» در شانزدهمين جشنواره مستند اي بي اس کره جنوبي و دو فيلم "ترجمه افول" ساخته جواد عبدالله زاده و "حلق آويز" ساخته رقيه توکلي در سي امين جشنواره فيلم کوتاه سائوپولو به نمايش در آمدند.
برنامه مرور بر آثار عباس کيارستمي نيز با ۳۴ فيلم در مرکز فرهنگي معتبر آي اف سي نيويورک از ۴ تا ۲۴ مرداد برگزار شد.
* پس از غيبت سينماي ايران در چند جشنواره مطرح همانند کن و کارلو وي واري و حضوري کم فروغ در جشنواره برلين، جشنواره ونيز ۲۰۱۹ ميزبان فيلم ايراني «متري شش و نيم» به کارگراني سعيد روستايي در بخش افقها بود تا يکصدمين اثر سينمايي ايران در قديميترين جشنواره سينمايي جهان به نمايش گذاشته شود. نسخه مرمت شده مستندهاي «تپههاي مارليک» ساخته ابراهيم گلستان در سال ۱۹۶۴ و «خانه سياه است» ساخته فروغ فرخزاد محصول ۱۹۶۲ نيز در بخش کلاسيک جشنواره ونيز بودند. هفتاد و ششمين جشنواره فيلم ونيز از تاريخ ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر (۶ تا ۱۶ شهريور) در ايتاليا برگزار شد.
* «پسر- مادر» به کارگرداني مهناز محمدي محصول مشترک ايران و چک نيز در بخش «ديسکاوري» و فيلم کوتاه "امنحان" ساخته سونيا حداد در جشنواره بينالمللي فيلم تورتنو حضور داشتند. چهل و چهارمين جشنواره فيلم تورنتو از ۵ الي ۱۵ سپتامبر (۱۴ تا ۲۴ شهريور) برگزار ميشود. مرجان سترابي نيز با فيلم «راديواکتيو» محصول سينماي انگلستان در اين جشنواره حضور خواهد داشت.
* چهل و ششمين جشنواره فيلم تلورايد که از معتبرترين رويدادهاي سينمايي جهان به شمار مي رود نيز ۳۰ اوت تا ۲ دسامبر (از ۸ تا ۱۱ شهريور) در آمريکا برگزار شد و فيلم مستند ۱۳۴ دقيقه اي «کودتا ۳۲» ساخته تقي اميراني (محصول مشترک ايران، انگلستان و آمريکا) و فيلم کوتاه "مانيکور" ساخته آرمان فياض در اين رويداد به نمايش درآمدند.
دو فيلم ""تهران: شهر عشق" ساخته علي جابر انصاري و "فروشنده" ساخته اصغر فرهادي در بيست و نهمين جشنواره فيلم فوکوئوکا ژاپن (۲۲ تا ۲۸ شهريور) و "قصر شيرين" ساخته رضا ميرکريمي، "سرسام" ساخته وحيد و نويد نامي، "دريا موج موج مي لرزد" ساخته امير غلامي و "فيلمرغ" ساخته امير مسعود سهيلي در چهاردهمين جشنواره فيلم باتومي گرجستان (۲۴ تا ۳۱ شهريور) به نمايش در آمده و جايزه بهترين کارگرداني به رضا ميرکريمي تعلق گرفت. قصيده گلمکاني نيز داور بخش مستند بود.
فيلم "روزهاي نارنجي" ساخته آرش لاهوتي در هفدهمين جشنواره فيلم پيونگ يانگ کره شمالي (۲۹ شهريور تا ۵ مهر) حضور داشت و جايزه بزرگ بهترين فيلم جشنواره را از آن خود ساخت. دو فيلم کوتاه "بچه خور" ساخته محمد کارت و "مگرالن" ساخته مريم زارعي در نوزدهمين جشنواره فيلم اودنسه دانمارک (۴ تا ۱۰ شهريور) حضور داشته و جايزه بزرگ جشنواره به "بچه خور" داده و اين فيلم کوتاه مجاز به رقابت براي اسکار فيلم کوتاه شد."نت هاي مسي يک رويا" ساخته رضا فرهمند و "آنسوي حصار" ساخته آرمان قلي پور و "سارا" ساخته هادي شريعتي در يازدهمين جشنواره فيلم هاي مستند دي ام زد کره جنوبي حضور داشتند که از ۲۹ شهريور تا ۵ مهر برگزار شد.
پانزدهمين جشنواره فيلم هاي انيميشن وارنا بلغارستان ميزبان "خاکستري متمايل" ساخته اقبال شيرزايي ثاني ، "گرگم و گله مي برم" ساخته امير هوشنگ معين و "روح ترسو" ساخته ريحانه کاوش بود , مستند "در جستجوي فريده" ساخته آزاده موسوي و کورش عطايي در نوزدهمين جشنواره فيلم فلاهرتينا روسيه (۲۹ شهريور تا ۴ مهر) و "گردو" ساخته محمد رضا حاجي غلامي در چهل و دومين جشنواره فيلم لوکاس فرانکفورت حضور داشتند. فيلم انيميشن "گرگم و گله مي برم" ساخته امير هوشنگ معين جايزه بزرگ دوازدهمين جشنواره فيلم انيميشن پاريس (۲۶ شهريور تا ۱ مهر) را دريافت کرد و در هفدهمين جشنواره فيلم فانتوش سوييس (۱۲ تا ۱۷ شهريور) به روي پرده رفت.
دوازدهمين جشنواره فيلم شرق-غرب اورنبورگ روسيه نيز فيلم "قصر شيرين" ساخته رضا ميرکريمي را به نمايش گذاشت و جايزه بهترين فيلم نيز به ميرکريمي تعلق گرفت
و در پايان بايد تاکيد کرد که در شش ماه اول سال ۱۳۹۸ نيز فيلم هاي ايراني در شمار قابل توجهي جشنوارههاي دروغين و بي ارزش حضور داشتند و که در اين گزارش کوتاه تنها به رويدادهاي معتبر و تا اندازهاي قابل اعتنا اشاره شد. انتظار ميرود که در شش ماهه دوم سال و با توجه به فصل جشنوارهها که در مهر و آبان ماه است، شاهد حضورهاي بيشتري از فيلمهاي ايراني در جشنواره معتبر جهاني باشيم.