کاوه خداشناس: مردم سریالهای پیچیده را بیشتر دوست دارند
فارس/ کاوه خداشناس از جمله بازيگراني است که در مديوم هاي مختلف شامل تلويزيون، سينما و تئاتر فعاليت دارد. وي تاکنون در مجموعه هاي تلويزيوني اي همچون معراجي ها، شايد براي شما هم اتفاق بيفتد، آسمان هميشه ابري نيست، بانو، پول کثيف، رستگاران، عمليات 125، وقت صبح، پدر، برادر و همه خانواده من جلوي دوربين رفته است. خداشناس در تئاترهاي تنهايي يک زن در نياوران، پاره هاي ساده، شب آوازهايش را مي خواند، آرامش از نوعي ديگر، گاليله، هد هد و قمر در عقرب نيز هنرنمايي کرده است. وي سابقه گويندگي نريشن در مستندهاي سکه از ضرب افتاده و گنجينه هاي ماندگار را نيز در کارنامه هنري خود دارد. گفتني است، خداشناس موفق به دريافت جايزه دوم بهترين بازيگر مرد از جشنواره تئاتر دانشجويي فجر به خاطر بازي در نمايش «شب آوازهايش را مي خواند» شده است.
خداشناس از جمله بازيگراني است که در سريال «سايه بان» به کارگرداني برادران محمودي حضور داشت. اين سريال سال 1396 ساخته و از شبکه دو سيما پخش شد. در اين اثر بازيگراني همچون علي اوسيوند، رويا جاويدنيا، مجتبي پيرزاده، محمدرضا غفاري، امين تارخ، هستي مهدوي، کامران تفتي، پريوش نظريه، حسام محمودي، خاطره حاتمي، سينا مهرداد، زهرا بهروزمنش، رويا تيموريان، بهزاد فراهاني و... نقش آفريني کردند. در سايه بان بينندگان داستان دو رفيق قديمي را به نظاره مي نشينند که دوستي آن ها به خاطر مشکلات مالي در گلوگاه آزمايش قرار مي گيرد. فقر و نداري، بيکاري و ورشکستگي، چک برگشت خورده و وام هايي که توان بازپرداختش وجود ندارد، از جمله مسائلي است که در اين سريال به وفور ديده مي شود. اين مجموعه تلويزيوني توانست مخاطبان زيادي را به سوي خودش جلب کند. اين سريال به تازگي از شبکه آي فيلم پخش شده است و به همين بهانه و همچنين حضور کاوه خداشناس در سريال مجلس حيراني (پناه آخر) به گفتگو نشستيم که حاصل آن را در ادامه مي خوانيد.
**آقاي خداشناس در حال حاضر مشغول چه کاري هستيد؟
-اين روزها سر سريال «روزگار حيراني» به کارگرداني داريوش ياري هستم که بناست از اربعين روي آنتن شبکه يک سيما برود.
**درباره اين سريال جزئيات بيشتري مي توانيد به ما بگوييد؟
-نه متأسفانه، از ما خواسته شده است که درباره جزئيات اين کار توضيحي ندهيم. فقط مي توانم بگويم که در اين سريال يک نقش متفاوت را ايفا مي کنم و مخاطبان شاهد سريال جذابي خواهند بود. سريال «مجلس حيراني» با قصه اي که با حال و هواي ايام محرم تناسب دارد اين روزها در حال تصويربرداري است.
سريال مجلس حيراني يک اثر متفاوت به شمار مي رود که در قالبي جديد تلاش مي کند انسانيت را به مخاطب خود يادآوري کند
**به تازگي هم که ميني سريال «به وقت صبح» را روي آنتن داشتيد و در آن نقش يک روحاني جوان را ايفا کرده بوديد.
-بله. من پيش از اين يک بار ديگر هم در يک فيلم تلويزيوني نقش يک روحاني را بازي و تجربه کرده بودم که برايم تجربه متفاوتي بود. در سريال به وقت صبح هم بري اينکه نقشم خيلي کليشه اي و تکراري نباشد، تلاش کردم با برخي از عزيزاني که روحاني هستند معاشرت داشته باشم و زواياي مختلف زندگيشان را درست به مخاطب نشان بدهم.
**پيش از اين شما در مجموعه تلويزيوني «سايه بان» هم حضور داشتيد. سريالي به کارگرداني برادران محمودي که اتفاقا در زمان پخشبا استقبال بسياري روبرو شد و مردم خيلي آن را پسنديدند. به تازگي هم اين اثر از شبکه آي فيلم پخش شد، به نظرتان چرا مردم سريال «سايه بان» را دوست داشتند؟ جاذبه هايش از نظر شما چه بود؟
-درباره مجموعه تلويزيوني سايه بان و اينکه مردم آن را دوست داشتند با شما کاملا هم نظر هستم. در اين باره هم بايد بگويم که اول از همه اينکه قصه اين سريال از دل خود مردم بود و مردم خودشان را همان اول در سريال مي ديدند. آدمهايي که در اطراف ما به وفور ديده ميشوند و متعلق به جامعه و طبقه خاصي نيستند. ماجرا مربوط به طبقه اي است که واقعاً مدام در حال محاسبه مخارج معيشت هستند که بتوانند زندگي يوميه شان را بگذرانند. خيلي از اتفاقاتي که به ظاهر پيش پا افتاده به نظر مي رسد اما در زندگي جاري هستند، در اين سريال اتفاق مي افتد. چکي که برگشت مي خورد، مغازه اي که مشتري ندارد، حسابي که پولي در آن نيست از جمله چيزهايي است که در اين سريال شاهدش هستيم. به طور کلي، اين مجموعه زبان حال مردم است. واقعيت جامعه به دور از غلو يا سياه نمايي و بزرگ نمايي و ... به مخاطب نشان داده شده است و او خود را در اين اثر مي بيند. فکر مي کنم به همين دليل بسياري از بينندگان با آن احساس نزديکي کردند و دوستش داشتند.
قصه سريال سايه بان از دل خود مردم بود و مردم خودشان را همان اول در سريال مي ديدند. آدمهايي که در اطراف ما به وفور ديده ميشوند و متعلق به جامعه و طبقه خاصي نيستند.
**با توجه به تجربه اي که طي سال ها بازيگري به دست آورده ايد و در آثار متفاوتي حضور داشته ايد، فکر مي کنيد اساساً يک سريال بايد چه ويژگي هايي داشته باشد تا مردم دوستش داشته باشند؟ در حقيقت مخاطب شيفته قصه مي شود يا بازيگر و يا اصلا هيجان؟
-چيزي که من بر اساس تجربه فردي خود متوجه شده ام اين است که با توجه به شرايط فعلي و پر اتفاق بودن زندگي هاي امروزي و آنچه که در جامعه امروزي مي گذرد، هرقدر قصه يک سريال پربارتر، هيجان انگيزتر و مفصل تر باشد، بيننده بيشتر ترغيب مي شود که کار را دنبال کند و آن را ببيند. بنابراين، هر چه قصه به اصطلاح پر ملات تر و پيچيده تر باشد، بهتر است و مخاطب را بيشتر درگير مي کند. البته کارهاي طنز هم هميشه طرفداران خاص خودشان را دارند و نمي توان سريال هاي طنز را در اين ميان ناديده گرفت.
**آقاي خداشناس در اين برهه از زندگي و سالها کسب تجربه اين روزها براي انتخاب يک نقش چه معيارهايي برايتان مهم است؟
-اساساً تأثيرگذاري يک نقش در سناريو اهميت نقش را نشان مي دهد. اين که کارکرد نقش در هر قسمت از سريال چيست و چه جريان و نوساناتي را در نظام کلي قصه ايجاد مي کند، مهم است. هر چه نقش تأثيرگذارتر و هيجان انگيزتر باشد، جذاب تر است. بنابراين، ممکن است که در قالب يک نقش حضور فيزيکي زيادي جلوي دوربين نداشته باشي، اما اين که نقش تأثيرگذار است، اهميت دارد. شايد در يک مجموعه شما به اندازه بازيگر ديگري جلوي دوربين نباشي و ديده نشوي ولي اثري که بر داستان و مخاطب ميگذاري بيشتر از حضور فيزيکي در مقابل دوربين است. اين موضوع براي خود من از اهميت بالايي برخوردار است و يکي از ملاک هاي انتخاب نقشهايم نيز به شمار مي رود.
ممکن است که يک بازيگر در قالب يک نقش حضور فيزيکي زيادي جلوي دوربين نداشته باشد، اما اين که نقش تأثيرگذار است، اهميت دارد.
**به نظر شما کارهاي برادران محمودي در سينما و تلويزيون چه ويژگي هاي مشترکي دارند؟
-مجموعه تلويزيوني سايه بان را تقريباً مي شود جزو اولين تجربه هاي سريال سازي برادران محمودي به شمار آورد که قابل دفاع بود. مدل روايت و قاب بندي ها به نظرم خوب بود. قاعدتاً هر چه آنها در سريال سازي جلو بروند، کارشان پخته تر خواهد شد و شکل قصه گويي و ريتم بهتر مي شود. اما مهم است که به سايه بان به عنوان اولين تجربه آن ها در زمينه سريال سازي نگاه کنيم و مجموعه از اين زاويه و منظر قضاوت شود. به طور کلي، سريال نقاط قوت زيادي داشت. در نقش ها يک سري نمودارهاي جالب مي بينيم. شخصيت پسران و دختران قصه، پدر مريض، مشکلات مختلف، اجاره خانه، بيکاري و بي پولي همه و همه دست به دست هم داد که کار مورد استقبال قرار گيرد. همان طور که گفتم به نظرم يکي از دلايلي که مخاطبان جذب اين سريال شدند قصه اي بود که خودشان را در آن مي ديدند.
**شما به عنوان يک بازيگر به مديوم و ژانر خاصي علاقه داريد؟ يا اينکه مثلا ترجيح بدهيد فقط در يک مديوم حضور داشته باشيد؟
-ببينيد تلويزيون رسانه اي فراگير است و همه جور محصولي در آن توليد مي شود. از روايت مستند تا نقشي مسلسل در يک سريال 50 يا 100 قسمتي را مي توان در آن متصور شد. براي من به عنوان کسي که حرفه اش کارهاي نمايشي است، فرقي نمي کند که در چه مديومي کار کنم. ژانرهاي مختلف اعم از اجتماعي، وحشت و... برايم جذاب هستند.اصل کار يک هنرپيشه هم اين است که بتواند از پس هر نقشي بر بيايد و فقط دنبال علايق و سلايق خود نرود.
**به عنوان يک بازيگر به نظرتان نقش هاي طنز بيشتر بازيگر را به چالش مي کشند يا نقش هاي جدي؟
-به نظرم اين نقش ها خيلي تفاوتي با هم نمي کنند و فرقي ندارد که نقش طنز باشد يا جدي. هر نقشي گرفتاري و مشکلات خاص خودش را دارد و براي درآوردنش بايد ظرايف آن را در نظر بگيريم. نقش طنز همان قدر مي تواند سخت و چالش برانگيز باشد که يک نقش جدي مي تواند اين ويژگي ها را داشته باشد.
اصل کار يک هنرپيشه هم اين است که بتواند از پس هر نقشي بر بيايد و فقط دنبال علايق و سلايق خود نرود.
**به نظر شما به عنوان يک بازيگر امکانات جديد موجود در فضاي مجازي براي بازيگران چالش است يا فرصت؟
-به نظر من امکاناتي که امروز و در اين قرن و در حقيقت در دنياي معاصر داريم يک اتفاق خوب و قابل توجه است که آدمها را به هم نزديک تر مي کند. در حال حاضر جهان، جهان ارتباطات است و ما ناگزير هستيم که شرايط امروز دنيا را بپذيريم. نمي توانيم نقش رسانه ها را ناديده بگيريم و در اين ميان هر عامل، وسيله يا جرياني که کمک مي کند تا اين چرخه ارتباطات گرم تر شود، به نظرم چيز خوبي است و نبايد بي تفاوت از کنار آن گذشت. من به شخصه به شرايط دنياي معاصر به چشم يک اتفاق خوشايند نگاه مي کنم. در اين ميان هم اميدوارم محصولات سازمان صدا و سيما نسبت به گذشته هر روز بهتر و بهتر شود و مردم ما بيشتر از قبل بيننده سريال هاي تلويزيون باشند. اين روزها بحث کيفيت موضوع مهمي است، چون توليدات سازمان آبرو و اعتبار آن هستند و مردم هم اگر احساس کنند که اثري داراي کيفيت است حتما آن را نگاه مي کنند و قصه اش را دنبال مي کنند.
مجموعه تلويزيوني «مجلس حيراني» که کاوه خداشناس از آن نام برد، به تازگي به «پناه آخر» تغيير نام داده است.
اين سريال به کارگرداني داريوش ياري و تهيهکنندگي داوود شاهبابايي با داستان و فيلمنامه اي از صادق خوشحال آخرين مراحل تصويربرداري خود را سپري کرده است و بناست در 10 قسمت به روي آنتن برود.
پخش اين سريال با پايان پخش مجموعه تلويزيوني «ترور خاموش» در شبکه يک سيما از اربعين آغاز خواهد شد و تا پايان ماه صفر ادامه خواهد داشت. مجموعه تلويزيوني «مجلس آخر» داستاني از يک تکيه را روايت ميکند که چالشهايي را ميان ۲ برادر شکل مي دهد.
نقش يکي از اين برادرها را که حاج مرتضي نام دارد، بيژن امکانيان بازي ميکند که چالش ميان او و برادر ديگرش باعث ميشود براي سالها از ايران برود و پس از گذشت سالها، سپس فرزندش که نقش او را عباس غزالي برعهده دارد براي پيگيري ماجرايي به ايران باز گردد. قصه به يک تکيه مي رود و چالش هايي را به تصوير مي کشد که در دنياي امروز مي گذرد. قصه قرار گرفتن بر سر دوراهي هاي تعيين کننده اي که سرنوشت انسان ها را تغيير مي دهند.
بيژن امکانيان، کاوه خداشناس، عباس غزالي، افسر اسدي، امين زندگاني، حديث ميراميني، سيما خضرآبادي، تبسم هاشمي، کاظم هژيرآزاد، مهدي فقيه و... از جمله بازيگراني هستند که در مجموعه تلويزيوني آخرين پناه، ايفاي نقش کردهاند.