روزنامه جوان/ بهمن دان ميگويد، در توليد محصولات ژانرهايي مانند اکشن، حادثهاي، جنايي و دلهرهآور به شدت عقب افتادهايم و در قصهگويي هم مادربزرگهاي ما بهتر از فيلمسازان فعلي قصه ميگفتند.
بهمن دان بازيگر آثار اکشن و حادثهاي دهههاي قبل گفت: مردم امروز، مردم ۴۰ سال پيش نيستند، اينها مردمي شدهاند که به لحاظ فکري و تکنولوژي و علمي، به شدت رشد کردهاند و بايد برايشان محصولات بهروز خلق کرد وگرنه خيلي راحت دور محصول ملي را خط ميکشند و سراغ محصول فرنگي ميروند.
بازيگر «شيرهاي جوان» و «معماي شاه» تأکيد کرد: مخاطب ايراني وقتي ببيند مجموعههاي نمايشي و آثار سينمايي ضعيف هستند به دل فضاي مجازي ميزند و در آنجا براي خود محصول پيدا ميکند. اين بازيگر ۶۱ساله در چگونگي اصلاح اين وضعيت گفت: اول بايد خودمان را اصلاح کنيم. کسي که ميخواهد مخاطب را جذب کند بايد ابتدا خودش را اصلاح کند. اصلاح هم ممکن نيست مگر با بها دادن به ژانرهاي فراموش شده سينما و تلويزيون. توليدکنندگان بايد فکر خودشان را عوض کنند و نه فکر مخاطب را!
بازيگر «زيرتيغ» و «زيرزمين» خاطرنشان ساخت: عجيب است که در دهههاي گذشته در کنار ژانرهايي مانند کمدي و ملودرام، به توليد محصولاتي حادثهاي، اکشن و حتي ترسناک دست ميزديم و حتي با امکانات اندک، پلانهاي خاطرهساز ميگرفتيم ولي حالا کجا قرار گرفتهايم؟ سالانه ميلياردها تومان خرج توليد ميکنيم ولي يا کمدي ميسازيم يا فيلمهاي به ظاهر ملودرام تيره و تار.
بهمن دان با اشاره به سنت داستانگويي پرتعليق بيان داشت: مادربزرگهاي ما هم وقتي برايمان داستان ميگفتند سعي ميکردند با گرهافکنيهاي پرحادثه، نظر ما را جلب کنند ولي حالا فيلمهاي مثلاً روشنفکرانهاي ميبينيم که از يک گرهافکني ساده هم عاجزند. وقتي قصههايمان تخت ميشود آن وقت راويانمان کساني ميشوند که فقط ميآيند و همان قصهها را ميخوانند و ميروند، آنجاست که مخاطب فکر ميکند که چقدر من بايد احمق باشم که بنشينم و به حرف اينها گوش کنم.
بازار