از حاتمیکیا تا شاهحاتمی در تدارک برای «اوج» در جشنواره سال۹۸
خبرآنلاين/ تا جشنواره سيوهشتم فيلم فجر زمان چنداني باقي نمانده است. ثبت درخواست سينماگران براي حضور در اين رويداد آغاز شده و اين روزها اغلب اهالي سينما به سرعت مشغول کار هستند تا فيلم خود را هر چه زودتر به دبيرخانه جشنواره ارسال کنند. اولينبار که نام سازمان «اوج» رسانهاي شد درست در بحبوحه مذاکرات هستهاي بود. وقتي بيلبوردهاي «صداقت آمريکايي» با واکنش منتقدانه رسانهها و افکار عمومي روبهرو شد و سازمان زيباسازي شهرداري تهران از خصوصي بودن بيلبوردهاي مذکور خبر داد. سازمان اوج بيانيهاي داد و در آن اعلام کرد با سازمان زيباسازي شهرداري تهران قرارداد دارد. فعاليتهاي سينمايي اين سازمان هم از جشنواره فجر همان سال آغاز شد. با «ايستاده در غبار» و «باديگارد»، اولي با يک کارگردان جوان و فيلم اولي و دومي کار يک کارگردان کارکشته و قديمي سازمان «اوج» در ميان اهالي سينما عرض اندام کرد. انيميشن «فهرست مقدس» را هم در نظر بگيريد تا مشخص شود اوج در اولين حضورش در سينماي ايران سه فيلم به سيوچهارمين جشنواره فيلم فجر ارائه کرد. «به وقت شام» و «تنگه ابوقريب» هم فيلمهايي هستند که اوج با حاتميکيا و بهرام توکلي به جشنواره سيوششم ارائه داد تا نشان دهد همانطور که مديرش در يک گفتوگو بيان کرده بود براي همکاري با فيلمسازان از طيفهاي مختلف فکري آمادگي دارد و تنها برايش المانهايي مثل سبک زندگي و خانواده و آرمانهاي انقلاب و دفاع مقدس اهميت دارند. فضا در يکي دو سال گذشته طوري شده بود که هر فيلمسازي با هر طيف فکري، طرحي در دست بررسي و براي همکاري با احسان محمدحسني و موسسه اوج داشت. محمدحسني که در مصاحبهاي گفته بود آنها متر هنر انقلابي هستند. آنها از مذاکره با مايکل مور و مل گيبسون تا مسعود دهنمکي و هنرمند و افخمي، با همه براي پروژههايي مختلف به مذاکره نشستند. از اينکه ابتدا صدام بسازند يا اول قصه «کرکس سياه» را جلوي دوربين ببرند که ميگفتند دستيار مايکل مور فيلمنامهاش را در ايران نوشته و نقش ژنرال آمريکايياش در پايگاه قزاقستان را قرار است مل گيبسون بازي کند. نه فقط اين دو پروژه که در نهايت حتي «خمسه خمسه» افخمي هم با آنها به سرانجام نرسيد. اينها همه حسابي اوج را سر زبانها انداختند و ديگر در ژانر آنها خيلي مهم نبود توليداتشان چقدر هزينه و چه بازگشتي دارند اما مثلا درباره ساخت «کرکس سياه» يک بار سهيل کرمي فيلمساز ارزشي در يادداشتي طعنه زد که مقامات عالي کشور مانع از ساخت فيلمي با چهرههاي هاليوودي شدند و در برابرش البته واکنشي از اوج ديده نشد. آنها بعد از گذار روزهاي نياز به شهرت، حالا مرحله ثبات رسيدهاند. حالا «اوج» براي جشنواره سيوهشتم طوري تدارک ديده که به نظر ميرسد ديگر دغدغه سر و صدا و اسم بزرگ هم ندارند. در اين مدل فيلمسازي که بازگشت سرمايه فيلمها در اولويت نيست، آنها تدارک وسيعي براي حضور پرتعداد در جشنواره دارند. آنها با ۷ فيلم آماده فجر ۳۸ ميشوند. فيلمهايي که در صورت تائيد از سوي هيات انتخاب راهي اين رويداد مهم سينمايي کشور ميشوند. در ادامه با هم مروري ميکنيم بر اين آثار و منتظر ميمانيم تا ببينيم متر امسال فيلمسازي اوج که قرار است معيار هنر انقلابي باشد، چقدر است؟ «خروج» ابراهيم حاتميکيا اين شايد پرسروصداترين فيلم در دست ساخت «اوج» باشد. فيلمي که کارگردانش سومين همکاري با اين سازمان را تجربه ميکند و در آخرين همکاريش در «به وقت شام» پس از دريافت جايزه مشترک بهترين کارگرداني را دريافت کرد فرياد اعتراضش بلند شد و از افتخارش به وابسته بودن اينطور گفت: «من فيلمساز وابستهام من فيلمساز اين نظامم. من ۳۰ سال است که روي اين سن ميآيم و ميروم، بار اولم نيست!» حاتميکيا حالا در جديدترين فيلمش قرار است روايت يک اعتراض را به تصوير بکشد. کشاورزاني که محصولشان را سيل از بين برده و حالا به سمت تهران راهي ميشوند تا به دولت اعتراض کنند. فرامرز قريبيان اولين بازيگري بود که نامش براي بازي در اين فيلم رسانهاي شد و پس از او پانتهآ پناهيها، جهانگير الماسي، گيتي قاسمي، محمدرضا شريفينيا، مهدي فقيه، سام قريبيان، فرزاد حسني، اکبر رحمتي، آتش تقيپور، محمد فيلي، محسن صادقي نسب و رامين پورايمان ديگر بازيگران اين فيلم هستند. آنچه از مصاحبه بازيگران اين فيلم در طي زمان فيلمبرداري نشان ميدهد اين است که حاتميکيا در بيستمين فيلمش فيلمنامهاي متفاوت و قوي دارد. نکتهاي که بايد منتظر ماند و ديد تا چه حد درست است. «روز بلوا» بهروز شعيبي شعيبي کارگردان جوان اما در عين حال باتجربهاي است که در جشنواره فيلم فجر هم پرافتخار بوده است. او با «دهليز» جايزه بهترين فيلم را دريافت کرد و حاصل تلاشش در ساخت «دارکوب» سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني بود. بهروز شعيبي که شبهاي گذشته با ايفاي نقش ميرزا کوچک خان در سريال «گيلهوا» به تلويزيون هم آمد و همکاري با «اوج» را تجربه کرد اين روزها در حال ساخت «روز بلوا» است. فيلمي که بابک حميديان نقش اصلي آن را ايفا ميکند و داستان يک استاد دانشگاه و چهره مطرح تلويزيوني است که از سوي پليس با اتهامهايي روبهرو ميشود که زندگيش را دچار چالش ميکند. «لباس شخصي» اميرعباس ربيعي «لباس شخصي» با موضوعي سياسي به کارگرداني اميرعباس ربيعي در دست ساخت است. کارگرداني که در سابقهاش ساخت فيلم با موضوع مرتبط با حوادث سال۸۸ به چشم ميخورد و حالا موضوعي را دستمايه ساخت فيلم قرار داده که از اسمش و خلاصه داستانش برميآيد که فضاي ملتهبي دارد. در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: «بهترين حربه براي ضربه، دوستي است. چون پيچيدگي در سادگي اوست. به لباس شخصيها بيشتر شک کن!» «تورقوزآباد» علي شاهحاتمي در ميان ليست فيلمهاي اجتماعي و سياسي و دفاع مقدسي که سازمان «اوج» به عنوان سرمايهگذار در دست ساخت دارد، «تورقوزآباد» فضاي کمدي دارد. فيلمي که به کارگرداني علي شاهحاتمي کارگردان باسابقه سينما و تلويزيون در حال ساخت است. کارگرداني که عموما با سريالهاي «خوش رکاب» و «خوش غيرت» شناخته ميشود اما از سال۶۷ سابقه فيلمسازي دارد و چندسالي است در سينما و تلويزيون کمکار شده است. در خلاصه داستان «تورقوزآباد» آمده است: دروغ هيچوقت کارساز نيست! عمدتا دردسرساز ميشود...» نيما شعباننژاد، محمد بحراني، هومن حاجي عبداللهي، سيما تيرانداز و مجيد مظفري بازيگران اين فيلم کمدي را تشکيل ميدهند که در مرکز فيلم و سريال «عصر» ساخته ميشود. «اوج۱۱۰» سياوش سرمدي «سالهاي پاياني جنگ است؛ ايران درگير کمبود تسليحات نظامي است؛ سرتيپ ستاري بر يک پروژه مهم کار مي کند...» اين خلاصه داستان «اوج ۱۱۰» است. فيلمي که اولين تجربه کارگرداني سياوش سرمدي است که در حوزه مستندسازي چهرهاي شناخته شده است و با مستندهاي «ادواردو»، «امام موسي صدر»، «چمران به روايت دختر جبل عامل» و ... جوايز زيادي کسب کرده است. «اوج ۱۱۰» يکي از اولين محصولات مرکز فيلم و سريال «عصر» جديدترين زيرمجموعه موسسه رسانهاي «اوج» است. «آبادان يازده ۶۰» مهرداد خوشبخت فيلمبرداري فيلم سينمايي «آبادان يازده۶۰» همين دو روز پيش کليد خورد. فيلمي که حسن معجوني، عليرضا کمالي و نادر سليماني را در ليست بازيگرانش دارد. اين فيلم تازهترين محصول مرکز فيلم و سريال سازمان اوج است که گفته ميشود اثري متفاوت در حوزه دفاع مقدس است و شروع جنگ ايران و عراق را دستمايه روايت قرار داده است. در خلاصه داستان اين فيلم سينمايي آمده است: «مردم غيور آبادان ... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!» «کارو» احمد مرادپور «کارو» بعد از فيلمهاي سينمايي«سجاده آتش» و «رنجر» و سريال «رقص پرواز» چهارمين اثر بلند احمد مرادپور خواهد بود. اين فيلم که تازهترين اثر سازمان هنري رسانهاي اوج و اولين محصول «مرکز فيلم و سريال عصر» است، هم در ليست فيلمهايي است که در تدارک رونمايي در سيوهشتمين جشنواره فيلم فجر هستند. در خلاصه داستان اين فيلم سينمايي آمده است: «کارو نوجوان کرمانشاهي بعد از سالها تمرين به تيم ملي کشتي دعوت ميشود؛ اما او ...».