لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!http://akhr.ir/6073606
۳.۳K
۰
روزنامه شهروند/ «امسال شرايط سختي داشتيم، چون اتفاقاتي در جامعه رخ داد و فيلمسازان که احساسي و عاطفي هستند، واکنشهايي داشتند. رسانههاي خارجي هم روي اين مسأله کار کردند تا جشنوارههاي فجر در حوزههاي مختلف سينما، موسيقي، تئاتر، تجسمي و... برگزار نشود. برخي از فيلمسازان ميگفتند با آنها تماس گرفته ميشود و ميگويند اگر در جشنواره شرکت کنند، خائن هستند! حتي با برخي گزينههاي ما براي داوري نيز چنين تماسهايي گرفته شده بود. من تشکر ميکنم که فيلمسازان فيلمهايشان را شرکت دادند». اينها سخنان دبير جشنواره فيلم فجر است. صحبتهايي شايد براي تلطيف فضاي سينما، بعد از حواشي و جنجالهاي سريالي که حتي بعد از مراسم اختتاميه جشنواره نيز ادامه پيدا کردهاند- که انگار قرار نيست حواشياش به نقطه پايان برسد. آنهم درحالي که پنج روز از برگزاري مراسم اختتاميه جشنواره فيلم گذشته، جشنوارههاي موسيقي و تجسمي کارشان را آغاز کرده و سينما را قاعدتا از صدر اخبار به حاشيه راندهاند، بحث فيلمهاي اکران نوروز و تعبيه سازوکاري منطقيتر براي انتخاب ترکيب اکرانهاي مهم (از جمله نوروز) تبديل به مطالبهاي پررنگ از سوي سينماگران شده و ادامه اکران فيلمهاي روي پرده نشان از بازگشت سينما به روند حرکتي نرمال خود دارد، اما ادامه جنجالها و حواشي رسانهاي جشنواره فيلم فجر، بهخصوص وقايعي که در اختتاميه جشنواره رخ داد و سپس اعتراضات دنبالهدار عوامل فيلمها به جايزهنگرفتنشان نشان از عمق و شدت بحران دارد، تا حدي که دبير جشنواره را به برنامهاي تلويزيوني کشانده و مجبور به پاسخگويي ميکند.
جشنواره سيوهشتم فيلم فجر حواشي زيادي داشت. حاشيههايي که از مدتها پيش از آغاز جشنواره در رسانهها مطرح شدند و تا همين امروز که چند روزي از پايان جشنواره گذشته است، ادامه يافتهاند. حواشي و جنجالهايي که از تحريم اعتراضي شماري از سينماگران سرشناس آغاز شد، به نحوه انتخاب فيلمها و بيرونماندن شماري از فيلمها مانند عنکبوت (که بعدتر، نمايش آن براي رسانهها اين انگاره را ثابت کرد که حضورنداشتن در جشنواره ربطي به کيفيت و ارزشهاي داشته و نداشتهاش ندارد) رسيد، موضوعاتي چون حضور فيلمي مانند خورشيد (که بهرغم تأکيد آييننامه جشنواره مبني بر بازبيني فيلمهاي آماده، در نيمه اول جشنواره هنوز کامل نشده بود) و داورينشدن فيلمي چون پسرکشي را شامل شد، به اعتراضات جهتدار منتقدان تلويزيوني و بهخصوص عوامل برنامهاي خاص که علنا عليه کليت سينماي ايران موضع گرفتهاند، ختم شد و درنهايت در مراسم پاياني نيز به حواشي مرتبط با اعطاي جايزه به هنرمندان تحريمي و حضورنداشتن سعيد ملکان و عوامل ديگر فيلم روز صفر در سالن انجاميد. بگذريم از شايعه افشاي نتايج نهايي، که باعث شده بود عدهاي از سينماگران زحمتِ آمدن به مراسم اختتاميه را به خودشان ندهند. سريالي از حواشي پردامنه و پربازتاب، که درنهايت خود جشنواره و فيلمهايش را به حاشيه راندند و خود را در خاطرات سينمادوستان جاي دادند. چندان که الان اگر عکسهاي مرتبط با موضوع جشنواره سيوهشتم را در يکي از موتورهاي جستوجو سرچ کنيد، بيش و پيش از فيلمها و مراسم پاياني، عکس صندليهاي خالي گروه روز صفر را در سالن اختتاميه خواهيد ديد، که در روز اختتاميه عکاسان رسانههاي مجازي به اصرار در خروجي سايتها و کانالهاي خود قرار دادند.
بعد از اختتاميه نيز حواشي با همان سرعت و شدت ادامه يافته است. از انواع و اقسام انتقادات به عدم پخش بعضي از مراسم اختتاميه در تلويزيون گرفته تا افشاي مخالفت دبير جشنواره با جايزهگرفتن فرامرز قريبيان و مخالفت سعيد راد با جايزهگرفتن جواد عزتي. از انتشار اعتراضات رسانهها و چهرههاي خاص به جايزهدادن به پيمان معادي گرفته تا انتشار اخباري مبني بر برخورد قريبالوقوع سازمان سينمايي با سعيد ملکان و فيلم روز صفر.
محمدمهدي عسگرپور يکي از داوران جشنواره فجر دليل اصلي بيشتر انتقادات و اعتراضات به داوريها را اين موضوع ميداند که «برخي از سينماگران دريافتهاند که ميتوانند از فضاي جشنواره براي معامله و سرزبان انداختن خود و فيلمشان استفاده کنند». عسگرپور که خود درچند دوره از جشنواره دبيري اين رخداد را برعهده داشته، با اشاره به اينکه داوران گلادياتورهاي جشنواره نيستند، ميگويد که «با جشنوارهاي مواجه هستيم که مشابهي در دنيا ندارد. مخاطبان سينما از طيفهاي مختلفي هستند. برخي بولتننويسند، برخي علاقهمند و برخي منتقد. برخي سينماگران دريافتهاند که ميتوانند از فضاي جشنواره براي معامله و روي زبانانداختن خود و فيلمشان استفاده کنند!». عسگرپور که بهعنوان دبير دوره بيستويکم جشنواره فيلم فجر از تعداد جايزههاي اين جشنواره کاسته بود، عقيده دارد که «براي دلخوشي اهالي سينما تعداد جايزهها را اضافه کردهاند تا کمتر مورد بازخواست قرار گيرند».
محمدمهدي عسگرپور درباره شايعات منتشرشده مبني بر مخالفت شديد سعيد راد با اهداي سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مکمل به جواد عزتي براي فيلم آتاباي، اين اتفاق را نه تأييد و نه تکذيب ميکند: «اينجور بحثها با حضور شخص سعيد راد قابل طرح است»؛ که ميتواند به معناي تأييد تلويحي اختلافات دروني داورها باشد.
حجم و شدت انتقادات به کليت جشنواره، آراي داوران و بهخصوص صندليهاي خالي سعيد ملکان و گروهش چنان بود که ابراهيم داروغهزاده دبير جشنواره، ناچار شد در برنامه بهروز افخمي حضور يافته و به صراحت به اين مسأله واکنش نشان دهد. در پاسخ به صحبتهاي افخمي که ادعا داشت «امسال نتوانستم در تيم داوران باشم اما اگر عکسالعمل درستي براي حرکت ملکان وجود نداشته نباشد، داوري جشنواره را هيچگاه قبول نخواهم کرد»، داروغهزاده با اشاره به اينکه «امسال نميخواستم دبيري جشنواره را بپذيرم، اما بحثهاي تحريم که پيش آمد، انگيزهاي برايم به وجود آورد که حضور داشته باشم» گفت: «سعيد ملکان توهيني نکرده. او از تهيهکنندگان خوب سينماست و در سه دورهاي که من دبير بودم، سه فيلم خوب تنگه ابوقريب، تختي و روز صفر را به جشنواره آورده است. در ثاني اعتراض ملکان به دبير جشنواره بود، نه داوران، که چرا مثلا فردي که گفته است به جشنواره نميآيد، داوري شده است».
داروغهزاده درباره شايعه احتمال رأيگيري دوباره جوايز نيز که اولبار از زبان فرشته طائرپور مطرح شد، گفت: «رأي داور نهايي است، ممکن است جوايز نقدي را پرداخت نکنند يا درباره سيمرغ بگويند تا نامهاي نوشته نشود و رسما عذرخواهي نکند، سيمرغ داده نميشود اما تغيير رأي درست نيست.»
دبير جشنواره درباره کليت داوريها و اهداي سيمرغ نيز توضيح داد که «وقتي کانديداها را اعلام کرديم، ٩٠درصد رسانهها ميگفتند نظر داوران درست بوده و حتي بعد از جوايز خيليها ميگفتند خوب بوده است و امسال حتي فيلمهاي لوباجت (کمهزينه) هم جايزه گرفتند و خيليها دوست دارند اين فيلمها را هم ببينند».
داروغهزاده درباره «آتاباي» نيز که به عقيده بسياري از منتقدان بهترين فيلم جشنواره بود، اما هيچ جايزهاي دريافت نکرد، گفت: «آتاباي» فيلم خوبي بود که در برخي از رشتهها کانديدا شد اما اتفاق لازم در هيچيک از رشتهها برايش رخ نداد.» دبير جشنواره دليل اهدانشدن جايزه فيلمنامه اقتباسي را هم ساختهنشدن فيلم اقتباسي عنوان کرد.
مگر ميشود همه جايزه بگيرند؟!
شاهين امين، منتقد و روزنامهنگار با نامبردن از بزرگاني چون عباس کيارستمي، کيانوش عياري، رخشان بنياعتماد، رضا ميرکريمي و فيلمهايي چون درباره الي و بسياري فيلم ديگر که در سال حضور در جشنواره جايزه نبردند و هيچگاه هم مسألهشان سيمرغ نبوده، گفت: «ما انتظارمان از جشنواره فيلم فجر بالا رفته است. همه انتظار دارند خواستههايشان در جشنواره مرتفع شود. توقع دارند درجشنواره به تعداد، جايزه ببرند! همه شرکتکنندگان در جشنواره فيلم فجر توقع جايزه دارند و گاهي همه، حتي کساني که جايزه هم گرفتهاند، اعتراض ميکنند. چه اتفاقي افتاده که همه معترضند»؟!
پولاد امين
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد