بزرگترین اسمهایی که در اسکار 2020 نادیده گرفته شدند
برترين ها/ در اسکار امسال، طبق معمول، تعداد زيادي از بهترين فيلمهاي سال ناديده گرفته شدند. با اين که خيلي از اين فيلمها شانس کمي داشتند، باز هم نامزد نشدن فيلمهاي فوقالعادهاي مثل «ميانهي تابستان»، «خداحافظي»، «بويِ او»، «پرترهي بانويي در آتش»، «بوک اسمارت» و «جواهرات تراشنخورده» در هيچيک از رشتهها، نااميد کننده بود. با اين که فيلم «زنان کوچک» در بخش بهترين فيلم نامزد شد، ناديده گرفته شدن تلاشهاي کارگردان اين فيلم، گرتا گرويگ، باعث عصبانيت خيليها شد. مراسم اسکار امسال هم، در بخش بهترين کارگرداني، فهرستي کاملاً مردانه از کارگردانها ارائه داده است. نامزدهاي نود و دومين مراسم جوايز آکادمي اعلام شدند و همانطور که انتظارش ميرفت، فيلمهايي مثل «مرد ايرلندي» مارتين اسکورسيزي، «۱۹۱۷» سم مندس، «جوکر» تاد فيليپس، «روزي روزگاري در هاليوود» کوئنتين تارانتينو و «داستان ازدواج» نوآ بامبک، با نامزدي در چند رشته پيشتاز بودند. طبق معمول، تعداد زيادي از بهترين فيلمهاي سال ناديده گرفته شدند. با اين که خيلي از اين فيلمها شانس کمي داشتند، باز هم نامزد نشدن فيلمهاي فوقالعادهاي مثل «ميانهي تابستان»، «خداحافظي»، «بويِ او»، «پرترهي بانويي در آتش»، «بوک اسمارت» و «جواهرات تراشنخورده» در هيچيک از رشتهها، نااميد کننده بود. خوشبختانه اسکار فقط اسکار است و اين اتفاق هر سال براي تعداد زيادي از فيلمهاي خوب ميافتد. کارگردانهاي ناکام در فهرست نامزدهاي بهترين کارگرداني، اسم مارتين اسکورسيزي براي «مرد ايرلندي»، بونگ جون هو براي «انگل» و سِر سم مندس براي فيلم حماسي «۱۹۱۷»، کوئنتين تارانتينو براي «روزي روزگاري در هاليوود» و تاد فيليپس براي فيلم «جوکر»، ديده ميشد. نام کارگردانهايي مثل گرتا گرويگ براي فيلم تحسينشدهاش، «زنان کوچک»، ماريل هلر براي «يک روز زيبا در محله»، دربارهي ستارهي تلويزيون فرد راجرز، در اين ليست از قلم افتاده. بعضيها هم معتقدند جايِ لولو وانگ، کارگردان درام کمدي «خداحافظي»، لورين اسکافاريا کارگردان «شيادان»، ملينا ماتسوکاس سازندهي «کوئين و اسليم» و آلما هارِل کارگردان «هاني بوي»، در اين بين واقعاً خالي است. تا به حال فقط پنج زن در اين بخش کانديدا شدهاند، مثل کاترين بيگلو براي «قفسهي درد» و سوفيا کاپولا براي «گمشده در ترجمه». بنا به گفتهي هاليوود ريپورتر، اگر گرتا گرويگ نامزد ميشد، ميتوانست اولين زني باشد که دو بار در اين بخش نامزد شده است. در سال ۲۰۱۸، او براي «ليدي برد» نامزد شد، يعني اولين کارگردان زني بود که بعد از هشت سال در اين رشته نامزد ميشد. البته او جايزه را به گييرمو دل تورو براي فيلم «شکل آب» باخت؛ و اگر وانگ امسال نامزد ميشد، ميتوانست اولين زن آسيايي باشد که به اين رده رسيده است. بازيگران زن ناکام چهار سال بعد از جنجال #اسکار خيلي سفيد، عدهاي به کمبود تنوع در ميان نامزدهاي بهترين بازيگر زن اعتراض کردهاند. سينتيا اِريوو براي فيلم زندگينامهاي «هريِت»، اسکارلت جوهانسون براي «داستان ازدواج»، سرشا رونان براي «زنان کوچک»، رني زلوگر براي «جودي» و شارليز ترون براي «بامبشل»، نامزدهاي بخش بهترين بازيگر زن امسال بودند. به نظر ميرسيد لوپيتا نيونگو براي بازي در فيلم «ما» يکي از نامزدهاي بهترين بازيگر زن باشد، ولي در ليست نامزدها قرار نگرفت. آکوافينا به خاطر بازي در فيلم «خداحافظي»، نامزد دريافت جايزهي ستارهي نوظهور بفتا ۲۰۲۰ و برندهي جايزهي بهترين بازيگر زن در فيلم کمدي يا موزيکال گلدن گلوب شد، اما بين نامزدهاي اسکار نبود. ژائو شوژِن هم که نقش مادربزرگ او را بازي کرده، ناديده گرفته شد. جنيفر لوپز براي بازياش در «شيادان» تحسين شده، ولي اسمش در بين نامزدها بهترين بازيگر مکمل ديده نشد. بزرگترين اسمهايي که در در مراسم جوايز آکادمي ناديده گرفته شدند، از گرتا گرويگ تا جنيفر لوپز نامزدهاي بهترين بازيگر مکمل زن عبارت بودند از کتي بيتس براي «ريچارد جول»، لورا درن براي «داستان ازدواج»، اسکارلت جوهانسون براي «جوجو خرگوشه»، فلورنس پيو براي «زنان کوچک» و مارگو رابي براي «بامبشل». نوزده نفر از بيست نامزد بهترين بازيگر نقش اول و مکمل سفيد پوست بودند و اِريوو تنها استثناي اين ليست بود. بازيگران مرد منتقدان عقيده دارند رابرت دنيرو اگر در ليست نامزدهاي بهترين بازيگر قرار ميگرفت، احتمالاً برندهي اين جايزه ميشد. نامزدهاي اين بخش هواکين فينکس براي «جوکر»، لئوناردو ديکاپريو براي «روزي روزگاري در هاليوود»، آنتونيو باندراس براي «درد و شکوه»، آدام درايور براي «داستان ازدواج» و جاناتان پرايس براي «دو پاپ» بودند. انتقاد ديگري که به اين ليست وارد ميشود، از قلم انداختن ادي مورفي براي بازي در نقش رودي رِي مور در فيلم «دولمايت اسم من است» و آدام درايور براي «جواهرات تراش نخورده» است. بزرگترين اسمهايي که در در مراسم جوايز آکادمي ناديده گرفته شدند، از گرتا گرويگ تا جنيفر لوپز از طرفي جاي «منجمد ۲» در فهرست بهترين فيلم بلند انيميشن واقعاً خالي است. فيلمهاي ناکام «جواهرات تراشنخورده» «جواهرات تراشنخورده» يکي از تحسينشدهترين و پولسازترين فيلمهاي مستقل ۲۰۱۹ بود که توانست بيشتر از ۴۰ ميليون دلار در گيشهي آمريکا بفروشد؛ اما آکادمي اين فيلم را به نفع رقيبهاي برترش مثل «مرد ايرلندي» و «روزي روزگاري در هاليوود» کنار گذاشت. شايد دليل آن نمايش ديرهنگام اين فيلم براي کريسمس و کوتاه شدن فصل جوايز باشد، چون مراسم اسکار امسال زودتر از معمول برگزار شد. «خداحافظي» لولو وانگ با فيلم «خداحافظي» يکي از شانسهاي اصلي اين فصل اسکار بود. او واقعاً شايستهي نامزدي در بخش بهترين فيلمنامه بود، اما به نفع فيلمنامههايي از کوئنتين تارانتينو، نوآ بامبک، رايان جانسن، بونگ جون هو و هان جين وُن، و سم مندس و کريستي ويلسون کِرنز کنار گذاشته شد. «هاني بوي» آلما هارِل، کارگردان «هاني بوي» نامزد جايزهي بهترين فيلم اول از انجمن کارگردانان آمريکا شد، اما براي اين رشته در جوايز اسکار شانس کمي داشت. کاش آکادمي به فيلم اوليها هم جايزه ميداد. نويسندهي فيلم هارل، شايا لباف است که زندگي آشفتهاش را به عنوان يک پسربچهي بازيگر و پسر يک پدر الکلي به تصوير کشيده است. «آخرين مرد سياهپوست در سان فرانسيسکو» اولين فيلم بلند جو تالبوت با نام «آخرين مرد سياهپوست در سان فرانسيسکو»، همان آغاز راه جايزهي جشنوارهي فيلم ساندنس را به دست آورد و انتظار ميرفت در اسکار هم به همان اندازه به چشم بيايد. اين فيلم در هيچ کدام از رشتههايي که انتظار ميرفت، مثل بهترين کارگرداني براي تالبوت، بهترين بازيگر مکمل مرد براي جاناتان ميجر و فيلمبرداري آدام نيوپورت بِرا، نامزد دريافت جايزه نشد. «دايان» «دايان» به کارگرداني کِنت جونز برندهي بزرگ جشنوارهي فيلم تريبِکا بود و بعد از آن هم در اينديپندنت اسپريت اواردز و جوايز فيلمهاي مستقل گاتهام، در دو رشته نامزد شد. «شيادان» بدون شک يکي از بزرگترين غايبان اسکار ۲۰۲۰، جنيفر لوپز براي بازي تحسينبرانگيزش در فيلم «شيادان» به کارگرداني لورين اسکافاريا بود. لوپز نامزد دريافت جايزه از گلدن گلوب، انجمن منتقدان و انجمن بازيگران سينما (ساگ) شد. نامزدي او در ساگ باعث شد خيليها مطمئن شوند لوپز جزء نامزدهاي اسکار است، چون انتخابکنندگان اين دو مراسم مشترک هستند. اما اين اتفاق نيفتاد. «پرندهي بلندپرواز» نميتوان منکر پيشتاز بودن «مرد ايرلندي» مارتين اسکورسيزي و «داستان ازدواج» بامبک شد، اما «پرندهي بلندپرواز» درام ورزشي استيون سودربرگ هم ميتوانست در کنار «دو پاپ» و «دولمايت اسم من است» قرار بگيرد. «گزارش» از زماني که درام سياسي اسکات زي. برنز يعني «گزارش» در جشنوارهي ساندنس ۲۰۱۹ به نمايش درآمد، خيليها فکر ميکردند اين فيلم يکي از بزرگترين برندههاي مراسم اسکار ۲۰۲۰ است، مخصوصاً براي بازي آدام درايور و آنت بنينگ. «آپولو ۱۱» شرکت فيلمسازي نئون توانست براي فيلم «سرزمين عسل» در دو رشتهي بهترين فيلم مستند و بهترين فيلم بلند بين المللي نامزد شود، اما مستند خارق العادهي ديگر اين استوديو، «آپولو ۱۱» شانسي نياورد. کارگردان اين فيلم، تاد داگلاس ميلر، ساعتها فيلم بايگانيشده و ديدهنشده از مأموريت ناسا براي فرود در ماه را جمعآوري کرده و يکي از خودمانيترين مستندهاي تاريخي را ساخته است. «ملت تکفرزند» مستند نانفو وانگ، «ملت تک فرزند»، نگاه منتقدانهاي دارد به سياست تکفرزندي چين که از ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۵ طول کشيد. اين فيلم وقتي براي اولين بار در جشنوارهي ساندنس به نمايش درآمد، تحسين منتقدان را برانگيخت و وقتي نامزد جايزهي انجمن کارگردانان آمريکا شد، خيلي از متخصصين اسکار آن را يکي از نامزدهاي حتمي بهترين مستند ميدانستند. «دولمايت اسم من است» ادي مورفي اين روزها به لطف بازي در فيلم «دولمايت اسم من است» دوباره مطرح شده. اين درام زندگينامهاي دربارهي رودي رِي مور نوازنده، استندآپ کمدين و ستارهي فيلمهاي سينماي تجارتي سياهان است. مورفي براي اين نقش، نامزد بهترين بازيگر مرد در فيلم کمدي يا موزيکال ازگلدن گلوب شد و گمان ميرفت براي بخش بهترين بازيگر مرد اسکار هم نامزد شود. منابع: inews ،indiewire