اسماعیلی: فروش واقعی «مُطرب» این رقم نیست
تسنيم/ برنامهريزي براي قرعهکشي اکران فيلمهاي سينمايي سال آينده کشور ميتواند منجر به بهبود شرايط اکران و قرعه کشي در سينماهاي کشور شود. باتوجه به کاهش مخاطبان سينما طبق اعلام رسمي سازمان سينمايي و همينطور داغ شدن موضوع قرعهکشي فيلمها براي اکران و توجه به تنوع فيلمهاي سينمايي در جشنواره فيلم فجر، به نظر ميرسد که فضاي اکران سال آينده سينماي کشور مورد آزمايش جدي قرار خواهد گرفت. کاهش مخاطبان سينما در سال 1398 در کنار اين بايد نسبت به چرايي کاهش مخاطبين سينما در سالي که رو به پايان است با نظر به وجود فيلمهاي متنوع کمدي، درام اجتماعي و... نيز تأمل کرد. اينکه چرا با وجود اينکه فيلمهايي مانند مطرب، زيرنظر، چشم و گوش بسته و ديگر فيلمهاي کمدي در کنار فيلمهاي اجتماعي مانند متري شيشونيم، سرخپوست، شبي که ماه کامل شد و همينطور فيلمهاي کودکاني که توانستند در گردونه اکران از موفقيتهاي خوبي برخوردار باشند مانند منطقه پرواز ممنوع و بنيامين، اکران شدند همچنان مخاطبين سينماي کشور زير ده ميليون نفر است؟! در اين خصوص با برخي از تهيهکنندگان و کارگردانان سينماي کشور به گفتوگو پرداختهايم که در ادامه گفتوگوي ما با حبيب اسماعيلي تهيه کننده سينماي کشور را ميخوانيد. اسماعيلي در ابتدا علت اصلي ريزش مخاطب در سينماي کشور را عدم برنامهريزي درست براي اکران فيلمهاي سينمايي توصيف کرد و گفت: در سالي که گذشت سينماي ما به علت برنامهريزي اشتباهي که در حوزه اکران داشتيم دچار ريزش مخطب جدي شد. چينش اکران فيلمها به گونهاي بود که منجر به اين شد که فيلمهايي که از فروش خوبي برخوردار نبودند زماني اکران شود که فيلمهاي پرفروش ديگر هم در حال اکران بودند و در نتيجه در آن بازه زماني سينما از فروش بسيار پاييني برخوردار شد. وي در ادامه گفت: ساختوساز پرديسهاي سينمايي که امسال در شهرهاي مخلف کشور رخ داد نيز ميتواند فروش فيلمها را بالا ببرد. اما در آن حالت نيز ما به مديريت اکران قوي نياز داريم و اگرنه تنها ساخت سينماها نميتواند کمک بسيار شاياني به رونق سينماها کند بلکه مديريت اکران لازم است. در امسال واقعاً بسياري از تهيهکنندگان، مديران پخش و سينماداران از بيبرنامهگي ناليدند. بنابراين من نيز با قرعهکشي موافقم زيرا باعث ميشود در يک برنامهريزي کامل و درست رونق اکران سينماها را در نظر داشته باشيم. براي همين از آقايان انتظامي و ديگر مسئولين و سينماگراني که در اين رخداد مهم فرهنگي و اجتماعي دست دارند تشکر ميکنم. فروش واقعي مُطرب چقدر است؟ اين تهيهکننده سينما درباره اکران فيلمهاي خوب در کنار يکديگر گفت: زماني که فيلمهاي خوب با يکديگر اکران شود، همديگر را در اکران خنثي ميکنند. بگذاريم مسأله فروش بسيار بالاي مطرب را از اين منظر نيز بررسي کنيم که اگر اين فيلم به عنوان مثال در عيد نوروز 1399 اکران ميشد باز هم از اين فروش بسيار بالا برخوردار بود؟ قطعاً خير و بيشتر از 25 ميليارد فروش نداشت، زيرا در نوروز فيلمهاي بسيار پرفروش ديگر نيز در حال اکران است و طبيعتاً اين فيلم نيز سالنهاي کمتري را شامل ميشد و در کنار آن نيز بايد تأثير فروش فيلمهاي ديگر را نيز در نظر گرفت. مطرب زماني اکران شد که در کنار آن فيلمهاي پرفروش ديگر اکران نداشتند و در نتيجه اين فيلم توانست در اکران از اين فروش بالا برخوردار شود. وي ادامه داد: واقعيتي که در اکران امسال رخ داد اين بود که اواخر خرداد و بعد از اکران چند فيلم خوب يکباره سينماهاي ما در مدت زمان مديدي بدون فيلم خوب و بفروش بود و در نتيجه سينماهاي ما دچار کسري مخاطب شد. بخش بزرگي از کمبود مخاطب امسال سينماهاي ما مربوط به آن فصل بود. اگر قرعهکشي فيلمها در سال آينده به خوبي و با دقت انجام شود و واقعاً تقسيم بندي عادلانه صورت بگيرد گلدان فيلمها خالي نخواهد ماند و هر ماه فيلمهاي خوب و بفروش در سينماهاي ما اکران خواهد شد. پس نکته مهم اين است که در صورتي که قرعهکشي وجود داشته باشد باز ما نياز به برنامهريزي و مديريت قوي و درست داريم. فيلمهايي بوده است که به خاطر اين مديريت اشتباه در اکران له شد اما بعد از دو ماه در شرايط بهتري توانسته مخاطبين خود را پيدا کند و فروش خود را بالا ببرد. پس اگر همين فيلم از همان ابتدا ميتوانست در بازه زماني و شرايط منصفانهتر و با مديريت بهتر اکران شود در نتيجه مخاطبين خود را هم از همان ابتدا پيدا ميکرد و فروش واقعي خود را بدست ميآورد. ما فيلمهايي را داشتيم که حتي هنرپيشههاي خوبي داشتند اما به خاطر همين اشتباه مديريت اکران و سرگروه سينمايي دچار ورشکستگي مالي شدند. ژانرهاي جذاب مخاطبين را به سينما خواهد آورد وي در پاسخ به خبرنگار تسنيم درباره کمک تنوع گونههاي سينمايي که در جشنواره فيلم فجر شاهد آن بوديم به رونق اقتصادي سال آينده سينماي ايران و آوردن مخاطبيني که کمتر به سينما ميآيند گفت: قطعاً اين موضوع ميتواند به فروش بهتر و دعوت ديگر مخاطبيني که به سينما نيامدند کمک کند.البته به خاطر شرايط بد اقتصادي و البته نياز به شادي و تفريح فيلمهاي کمدي بيشتر مورد استقبال قرار دارند. البته افرادي هم هستند که دوست دارند تا فيلمهايي را ببينند که آنان را به تفکر و تعمق باز دارد که تعداد آنها نيز کم نيست اما ديده شدن اين فيلمها مشروط به اين است که آنها نيز سالنهاي زياد و در زمان خوبي نمايش داده شوند. وي با اشاره به موفقيت سينماي اجتماعي ما در سالهاي قبل گفت واقعيت اين است که روزگاري حرف اول سينماي کشور ما را سينماي اجتماعي ما ميزد اما متأسفانه اين منافع شخصي سرگروههاي سينمايي است که باعث شده است تا سينماي اجتماعي ما از رونق بيافتد. فردي که خود تهيهکننده است و دفتر پخش دارد و در عين حال سينمادار هم است، فيلمهايي را که منافع شخصي خود او است را اکران ميکند و فيلمي که دفتر پخش ديگر دوستانمان دارد را به خاطر منافع شخصي اکران نميکند! اين خودي و غير خودي کردن در سينما باعث شده است تا رونق و اکران سينماي ما دچار چنين مشکلي شود. اما در صورتي که سال آينده قوانين به صورت درست و با مديريت و برنامهريزي اجرا شود قطعاً شرايط بهتري را خواهيم داشت.