برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

قامت سینمای دفاع مقدس ۲ برابر سینمای کل کشور است

منبع
تسنيم
بروزرسانی
قامت سینمای دفاع مقدس ۲ برابر سینمای کل کشور است
تسنيم/ نشست تخصصي سينماي انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد و مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: اگر مي‌گوييم سينماي دفاع مقدس ضعيف است اين را هم مي‌گوييم که نسبت به‌کل سينماي ايران نه يک سر و گردن بلکه يک قامت بلندتر است. دومين هم‌انديشي تخصصي سينماي انقلاب و دفاع مقدس با محوريت نسبت سينماي دفاع مقدس با بيانيه گام دوم انقلاب به همت انجمن سينمايي انقلاب و دفاع مقدس با حضور مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديرعامل انجمن و جمع کثيري از سينماگران و فعالان سينماي انقلاب در محل باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد. سينماي انقلاب و دفاع مقدس تنها است در ابتداي مراسم مهدي عظيمي ميرآبادي مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس ضمن خوش‌آمد به حضار و ارائه برنامه‌هاي هم‌انديشي در خصوص علت و اهميت نشست‌هاي تخصصي سينماي دفاع مقدس گفت: آنچه قرار است در اين نشست و ساير نشست‌ها مطرح شود رسيدن به همگرايي در راستاي عملياتي کردن اهداف که يکي از موارد آن نسبت بيانيه گام دوم انقلاب با سينماي دفاع مقدس است. ما از ابتدا با صداي رسا اعلام کرديم بايد دورهم جمع بشويم، حرف‌هاي يکديگر را بشنويم، از نقص‌هاي يکديگر بگذريم تا توانايي همديگر را افزايش بدهيم. اينکه صرفاً با سرمايه‌‌اي که در اختيارمان قرار مي‌گيرد فيلمنامه ضعيف، توليد ضعيف و عرضه و اکران ضعيف و در نهايت با تکبر و خودباختگي اثري توليد شود که مصداق هرسال دريغ از پارسال شود چه تأثير و فايده دارد؟ آيا انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس قرار است رو به افول برود؟ آيا انجمن سينماي انقلاب بايد مانند خانه سينما فقط مراسم اموات برگزار کند؟ مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس همچنين با گلايه شديد از وضعيت فعلي سينماي ايران اظهار داشت: ما نگرانيم که چرا سينماي انقلاب و دفاع مقدس تنها است، مسئولان وقتي مي‌خواهند آمار و بيلان کاري ارائه کنند از کدام آثار نام مي‌برند؟ آيا از فيلم‌هاي سخيف و ضعيف که سياه‌نما و چرکند نام مي‌برند يا فيلم‌هاي چون آثار ابراهيم حاتمي کيا و امثالهم؟ پس بايد به امثال حاتمي‌کياها کمک کنيد. چرا بسياري از هنرمندان خوش‌سابقه مانند اردکاني، رحيمي‌پور، درخشي، برزيده کم‌کار شدند؟ فيلم‌هايي که امسال در جشنواره حاضر بودند کدامشان ارزش حداقلي به‌عنوان فيلم و اثر هنري را داشتند؟ سازماني هم مانند اوج که به کمک سينما مي‌آيد و چند فيلم خوب توليد مي‌کند مورد هجمه و توهين‌ها قرار مي‌گيرد. انجمن مگر قرار است کمپاني فيلمسازي مانند اوج شود؟ انجمن سينماي دفاع مقدس از نامش هم پيدا است که قرار است مطالبه‌گر باشد و مطالبه کند که چرا سينماي دفاع مقدس در کشور ما ضعيف است البته اگر مي‌گوييم سينماي دفاع مقدس ضعيف است اين را هم مي‌گوييم که نسبت به‌کل سينماي ايران نه يک سر و گردن بلکه يک قامت بلندتر است. اما نسبت به آن چيزي که آرمان و ايدئال ما است بسيار متفاوت است. آيا سازندگان فيلم‌هاي جشنواره مي‌توانند يا خانواده خود فيلم‌ها را تماشا کنند؟ عظيمي ميرآبادي همچنين با انتقاد از آثار اکران شده در سي‌وهشتمين جشنواره فيلم فجر گفت: امسال در جشنواره فيلم فجر، آثاري اکران شدند که نمي‌دانم آن افرادي که چه در فرآيند توليد اثر و چه در مرحله انتخاب، داوري و صدور مجوزهاي لازم کمک و همراهي‌شان کردند رويشان مي‌شود با خانواده خودشان به تماشا بنشينند؟ فيلم‌هايي که تماماً در آن از مواد مخدر، مشروبات الکلي، سيگار و از الفاظ اروتيک و رکيک استفاده‌شده بود. پس سينماي انقلاب و دفاع مقدس در اين شرايط کجاست؟ کدام‌يک از ما اعتراض و يا مصاحبه‌‌اي کرديم؟ دوستان به‌جاي اينکه يکديگر را محکوم کنيم بايد همه با هم کساني را محکوم کنيم که نمي‌خواهند سينماي انقلاب باشد. عزيزان بياييد کمک کنيد تا انجمن سينماي دفاع مقدس به اهداف ارزشمندي که برايش تصور شده برسد. دفاع مقدس الگو عملي، عيني و معرفتي است محمدرضا سوقندي مشاور امور ايثارگران وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به نقش تعيين‌کننده سينماي انقلاب و مفهوم سينماي مقاومت نيز گفت: دفاع مقدس الگويي عملي، عيني و معرفتي است. معارف دفاع مقدس بايد به‌عنوان بعد فکري، انديشه‌اي و به‌عنوان مدل ذهني و عيني ارائه شود زيرا سبک نمي‌تواند صرفاً بعد معرفتي باشد و بايد بعد عملياتي هم داشته باشد. دفاع مقدس با همه ظرفيت‌هايي که دارد مي‌تواند نقشي تعيين‌کننده در گام دوم انقلاب اسلامي داشته باشد. اگر ما اين مفهوم را بازتوليد کنيم، نقشي تعيين‌کننده در آن و در ادامه به مفهوم مقاومت خواهيم رسيد. مشاور امور ايثارگران وزارت ارشاد در پايان صحبت‌هاي خود با اشاره به نقش عملياتي سينما گفت: سينما عرصه عمليات است و اگر ما فقط به عرصه علمي توجه کنيم و عرصه عمليات را که همان توليد است نديده بگيريم کارمان ناقص خواهد بود. در ادامه اين مراسم پرويز فارسيجاني، معاون طرح و برنامه انجمن سينماي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس با تبيين و اشاره به برخي از بندهاي بيانيه گام دوم اظهار داشت: بيانيه گام دوم به‌نوعي منشور 40 ساله دوم انقلاب ما است، کاري که بايد متوليان عرصه مديريت نظام مي‌کردند رهبر معظم انقلاب به تنهايي به دوش کشيدند و در بيانيه‌اي بسيار متقن، پرمحتوا و انديشمندانه آن را تقديم کردند و من فکر مي‌کنم بعد از يک سال حداقل اداي دين ما هنرمندان رسيدن به فهم مشترک از اين بيانيه ولو در مدت‌زمان کوتاهي که در خدمت شماييم باشد. اين تهيه‌کننده سينما همچنين با قرائت بيانيه گام دوم و نسبت آن با سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: گرچه مخاطب اين بيانيه عموم مردم‌اند، اما حضرت آقا دو بخش از مخاطبان آن را ويژه در نظر گرفته‌اند، يکي «مسئولين و مردم» و دومي «جوانان»اند، البته که گروه دوم مخاطب اصلي اين بيانيه‌اند؛ زيرا نسل اول و دوم، انقلاب را شکل و تداوم دادند اما نسل سوم، چهارم و نسل‌هاي بعد انشالله 40 سال دوم را راهبري خواهند کرد. در ادامه اين مراسم، حسن برزيده فيلم‌ساز، علي رويين‌تن کارگردان سينما، انسيه شاه‌حسيني کارگردان سينما، مهدي مسعود شاهي دبير اسبق جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، احمد ميرعلايي تهيه‌کننده سينما، حجت‌الله سيفي تهيه‌کننده سينما، عليرضا اسحاقي بازيگر و کارگردان، رحيم رحيمي‌پور کارگردان، پير‌هادي، کرد، فرهادي، فهيم و برخي ديگر از هنرمندان، فعالان و منتقدين سينماي انقلاب و دفاع مقدس به سخنراني و اظهارنظر در خصوص اين نشست تخصصي پرداختند. مشروح سخنراني هنرمندان، منتقدين و فعالان سينماي انقلاب و دفاع مقدس حاضر در اين مراسم به‌زودي منتشر خواهد شد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره