وقتی "شهربازی" مسابقه تلویزیون شد
تسنيم/ تهيهکننده "شهربازي" تلويزيون اعتقاد دارد که برنامههاي تلويزيوني ظرفيت اشاعه و معرفي فرهنگ يک جامعه را دارند اما بستگي به گروه سازنده دارد که چطور بتواند برنامهاي را به سرمنزل مقصود برساند. در گذشته که تکنولوژي به اندازه امروز پيشرفت نکرده بود و گوشيهاي هوشمند به بخش مهمي از زندگي مردم تبديل نشده بودند، خانوادهها از فرصت در کنار هم بودن براي بازيهاي دستهجمعي استفاده ميکردند. اسم فاميل از جمله اين بازيهاي خاطرهانگيز بود. گروه برنامهساز «شهربازي» در اقدامي نوآورانه و براي اولينبار اين بازي سنتي ايراني را با تکنولوژي امروز تلفيق کردند؛ برنامهاي که به قولِ تهيهکننده قرار است فصلهاي متعدد ديگري داشته باشد. اين مسابقه زنده تلويزيوني به تهيهکنندگي سهيل سليماني، کارگرداني امير اصانلو، سردبيري افشين صادقزاده و اجراي امير کاظمي و وحيد رونقي هر روز در دو نوبت روي آنتن شبکه پنج سيما ميرود. "شهربازي" از جمله برنامههايي است که شهرداري تهران تحت عنوان "نوروز خانه" براي سال نو برنامهريزي کرده است. "نوروز خانه" طرحي است که امسال به دليل شيوع ويروس کرونا و در خانه ماندن مردم جايگزين طرح سالانه "نوروزگاه" شده تا با توليد برنامههاي سرگرمکننده همراه مردمي که در خانه ماندهاند، باشد. به بهانه پخش مسابقه "شهربازي" گفتوگويي با تهيهکننده و يکي از مجريهاي برنامه داشتيم که در ادامه ميخوانيد: * «شهربازي» تا چه اندازه پتانسيل همسو کردن مخاطب و توجه به موضوع مشارکت را با خود دارد؟ سليماني: اين برنامه ظرفيت بالايي براي همسو کردن مخاطب با موضوعي که ميخواهد به آن بپردازد را دارد. بهطور مثال در بخش نمايشي «خشايار» مسائل مربوط به ويروس کرونا و راههاي پيشگيري از آن مطرحميشود و با طرح سوال از ميان مطالب ارائه شده مخاطب همراه با موضوع ميشود. درخصوص مسائل و موضوعات ديگر هم همينطور و ميتوانم با جديت بگويم «شهربازي» توان صددرصدي در همسو کردن مخاطب با خود را دارد. همچنين حجم وسيع بازخوردهايي که تا به امروز داشتهايم نشاندهنده اثرپذيري بالاي اين برنامه است. * تصور ميکنيد يک برنامه تلويزيوني چقدر ظرفيت اشاعه و معرفي فرهنگ يک جامعه را داراست؟ «شهربازي» تا چه حد از اين قاعده پيروي ميکند؟ سليماني: بهطور کلي برنامههاي تلويزيوني ظرفيت اشاعه و معرفي فرهنگ يک جامعه را دارند و بستگي به گروه سازنده دارد که چطور بتواند يک برنامه را به سر منزل مقصود برساند. از طرفي مسابقات تلويزيوني که طيف وسيعتري از مخاطبان را به خود جذب ميکنند، ميتواند به صورت مستقيم و يا غيرمستقيم و بر بستر صحبتها روي اين موضوع هدفگذاري کرده و باعث اشاعه يک ظرفيت فرهنگي بشوند. در بخشي از آن مخاطب متوجه موضوع ميشود و در مواردي هم بدون جلب توجه بيننده ميتوانند به اين مهم دست يابند. «شهربازي» نيز در کنار بازي، هيجان و جايزه ميتواند در اشاعه فرهنگ يک جامعه اثرگذار باشد و اين ظرفيتي که بايد حفظ شود. * بازخورد مخاطبان در اين مدت کوتاه چطور بوده است؟ سليماني: با توجه به تجربهاي که در ساخت برنامههاي تلويزيوني داشتم، تصور ميکردم که «شهربازي» بتواند مخاطب را جذب کند چراکه کاري نو در رسانه ملي است اما انتظار نداشتم که به اين سرعت مورد استقبال قرار گيرد. تا به امروز که 13 قسمت از برنامه را پشتسر گذاشتهايم نزديک به 30 هزار دانلود فعال و 40 هزار دانلود کلي ثبت شده است. البته بازخوردي که گرفتهايم تنها مربوط به افرادي که در برنامه شرکت ميکنند نيست. زيرا «شهربازي» علاوه بر مسابقه آيتمهاي نمايشي و سرگرمي هم دارد که به تاييد شبکه طيف وسيعي از مخاطبان حدود 3 ميليوننفر را از سراسر ايران به خود جذب کرده است. بازخوردها عالي بوده و اميدواريم بتوانيم سطح کيفيت برنامه را افزايش داده و هربار شگفتانهاي براي مخاطب داشته باشيم. مجري "شهربازي": ذات برنامه هيجان است وحيد رونقي يکي از مجرياني است که با شوخطبعيها و بده بستانهاي درستي که با امير کاظمي ديگر مجري برنامه دارد به هيجانانگيزتر شدن برنامه کمک ميکند؛ رونقي گوينده راديو، صداپيشه و مجري باسابقه رسانه ملي است. از او درخصوص اجراي متفاوتش در برنامه "شهربازي" پرسيديم: * شما و امير کاظمي در زمان کوتاهي که برنامه دارد چقدر هماهنگ شديد و اين اجراي دونفره چگونه شکل گرفت؟ امير کاظمي بسيار باهوش است و در کنار آن لحظههاي ايجاد طنز و شوخي را به خوبي ميشناسد که در بازيگرياش هم نمود داشت. قبل از برنامه در معاشرتهايي که باهم داريم تلاش ميکنيم به هماهنگي برسيم و توانيها و روحيه طنزو بازيگويي که امير کاظمي در اجرا دارد هم به اين مسأله کمک ميکند. زماني هم که شرکتکنندهها به سوالات پاسخ ميدهند شوخيهايي بين ما و راجع به مسائل مختلف شکل ميگيرد که به اجراي بهتر برنامه کمک ميکند. به طور کلي ذات برنامه هيجان است. * «شهربازي»يک بازي سنتي ايراني که براي نسلهاي گذشته خاطرهساز هست را با تکنولوژي امروز که نسل جديد درگير آن هستند تلفيق کرده است اين موضوع چه ميزان در جذب مخاطب موثر و براي او هيجانانگيز است؟ اين موضوع ميتواند مخاطبي را که اهل اپليکيشن هست به سمت تلويزيون جذب کند چراکه بخشي از اتفاقات در تلويزيون ميافتد و بلعکس مخاطب تلويزيون را به سمت اپليکيشن هدايت کند. به همين جهت سليقهها و علايق هر دو گروه را پوشش ميدهد و در عينحال براي هر دو سرگرم کننده است. * درخصوص تيزر برنامه که کار متفاوتي بود، توضيح بدهيد. سناريويي براي تيزر نوشته شده بود و قرار بود من هم همان را اجرا کنم اما بخشهايي با فکر جمعي در حين ضبط اضافه شد. چيزي که در ابتدا نوشته شده بود همين بود اما طور ديگري پيشرفت و نظرات و پيشنهادهاي ما به آن اضافه شد. اين نکته مثبتي است که من فکر کنم اگر نظري ميدهم مورد توجه قرار ميگيرد و طبيعتا راحتتر با کار ارتباط ميگيرم.