عواملی که باعث افت کیفیت سریال «هم گناه» شد
باشگاه خبرنگاران/کيفيت پايين سريال «هم گناه» دلايل مختلفي دارد که در اين گزارش به آن پرداخته ايم. از جمله سريالهاي عرضه شده به شبکه خانگي که توسط يکي از کارگردانان متوسط سينما ساخته شده «همگناه» است. چرا مصطفي کيايي کارگردان متوسطي است؟ چون هم آثار خوبي مانند «چهارراه استانبول»، «ضدگلوله» و «خط ويژه» را ساخته و هم آثار ضعيفي مثل «بارکد» و «مطرب». «هم گناه» تازهترين کار کيايي به لحاظ کيفيت داستانپردازي آن قدر غيرواقعي و گرفتار تخيلات است که گويا سازنده از زيربناي درامش که وقوع جنايت در جغرافياي ايران است هيچ چيز نميدانسته! آدمهاي ساختگي، روابط غيرقابل باور و ماجراهاي يادآور فيلمفارسيها چنان سطح «هم گناه» را تنزل داده که انگار نه انگار کارگردان «خط ويژه» آن را ساخته است. چرا کيايي چنين نزول کرده و حتي از استانداردهاي دراماتيک «خط ويژه» هم عقب افتاده است؟ يکي از مهمترين دلايل نزول کيايي از کارهاي ابتدايي او شايد اين است که در سالهاي اخير کيايي ميخواهد تهيهکنندگي آثارش را هم خودش برعهده گيرد؛ برعکس آثار ابتدايياش که با حضور تهيهکنندگاني کم و بيش آشنا به استانداردهاي جذب مخاطب برسد. در «هم گناه»،کيايي هم کارگردان است و هم تهيهکننده و اين حضور همزمان در دو مسئوليت مهم از دقت نظر او بر کارگرداني به شدت کم کرده است. شايد اگر يک مدير توليد کارکشته و صاحب تجربه در پروداکشنهاي سنگين کنار کيايي بود، دقتش در کارگرداني بالا ميرفت، ولي اين اتفاق هم نيفتاده تا کيفيت توليد «هم گناه» بشدت نزول کند. اينکه در سينما صنفي با نام تهيهکننده-کارگردان بهعنوان يکي از چهار صنف کليدي تهيهکنندگان راه افتاده و همين اسباب تهيهکننده شدن بسياري از کارگردانان را فراهم آورده دليلي کافي براي آن است که در توليدات سنگين سريالي هم، باز پروانه توليد را همزمان براي يک نفر به عنوان کارگردان و تهيهکننده صادر کند؟ هيچ جاي دنيا اين طور نيست که کار توليد سريالهاي سنگين را به کارگردان واگذار کنند و در همين تلويزيون يا شبکه خانگي هم موفقترين سريالها، آنهايي هستند که تهيهکنندهاي کارکشته جدا از کارگردان در عقبه توليد آنها وجود دارد. زير ذرهبين بردن «هم گناه» و کم کاري که در طراحي صحنه و لباس يا مثلا انتخاب لوکيشن صورت گرفته حکايت از آن دارد که سريال با نگاهي گشادهدستانه نسبت به مخاطب توليد نشده است. اينجا سوالي مطرح مي شود که چرا چنين شده وقتي بودجه کافي براي توليد هم موجود بوده است؟همزماني مسئوليت کارگردان و تهيهکننده و جاهطلبي، کيفيت پروژه را پايين آورده و کاري کرده که واهمه سود نداشتن در توليد مانند بختک باعث رکود سريال شود؟ کيايي کارگرداني متوسط، ولي مستعد است و اگر تهيهکنندهاي مجرب کنارش باشد خروجي آن بهمراتب بالاتر از اين ميشود که در «هم گناه» ميبينيم. اينکه چرا وزارت ارشاد بهعنوان ارگاني که ميتواند بههنگام صدور پروانه ساخت سريالهايي اينچنيني با تفکيک مسئوليت تهيهکنندگي از کارگرداني، اسباب ارتقاي توليد را موجب شود با سهلگيري، کيفيت توليد را تنزل ميدهد؟ آيا ارشاد نبايد با تفکيک تهيهکنندگي از کارگرداني در سريالهاي پرهزينه شبکه خانگي، هم صنف تهيهکنندگان را ارج بنهد و هم راهي سرراستتر براي افزايش رونق کيفي شبکه خانگي پديد بياورد؟