ضوابط تلویزیون برای نمایش چهرههای خبرساز در بازپخش سریالها
تسنيم/ معاون برونمرزي در واکنش به پخش برخي از سريالها که برخي چهرههاي حاشيهساز در آنها ايفاي نقش دارند، تأکيد کرد که با معاونت سيما هماهنگيم و تابع سياستهاي کلي صداوسيماييم. يکي از حاشيهها و انتقاداتي که بوجود آمده به حضور برخي از کاراکترهاي سريالهايي تلويزيوني است؛ گاهي اوقات به دليل حضورشان جلوي پخشهاي مجدد سريال را ميگيرند يا در هنگامه پخششان، آن سريال، شبکه و حتي تلويزيون را با حاشيه و انتقاد همراه ميکنند. اين اتفاق براي برخي از سريالهاي آيفيلم مثل "خانه بيپرنده" و يا "ستايش"1 که دو قسمت آن به تازگي روي آنتن رفته است. روناک يونسي که در خارج از کشور زندگي ميکند و فيلمهاي ويدئويي فضاي مجازياش حاشيههايي را به همراه داشته است. تصاويري از کشف حجاب او بيرون آمده و رامسين کبريتي که به شبکه جم پيوست و حاشيههاي فعاليت جديدش باعث شد که ديگر نتواند در ادامه "ستايش" را همراهي کند. و مدتهايش پيش هم کاراکترهاي ديگري هم اين انتقاد از شبکه آيفيلم را بوجود آورد. آيا اساساً بايد سريال توليدي تلويزيون با هزينههاي گزافي که صرفش ميشود در کشوي آرشيو حبس شوند؟! پرسشي بود که براي بدست آوردن جزئيات آن به سراغ پيمان جبلي معاون برونمرزي صداوسيما رفتيم. او در پاسخ يه اين سؤال که "در موقع بازپخش برخي از فيلمها و سريالها در شبکه آيفيلم، برخي از چهرههاي ممنوعالفعاليت دوباره احياء ميشوند و اين در ذهن مخاطب نسبت به سياستهاي صداوسيما ايجاد يک تضاد ميکند. سوال اين است آيا پس از تصميمگيري درباره يک بازيگر چرا بايد برخي از فيلمهاي آن بازيگر، بازپخش شود. سياست پخش سريالها و بازپخش در آيفيلم چگونه است و چقدر براساس ذائقه مخاطب اين سريالها و فيلمها انتخاب ميشوند؟" (اين انتقاد با نمايش تصوير "روناک يونسي" در سريال "خانه بيپرنده" و رامسين کبريتي در سريال "ستايش"1 اتفاق افتاده است) معاون برونمرزي صداوسيما پاسخ داد: آيفيلم يکي از شبکههاي پرمخاطب در کشور است و در خارج از کشور نيز استقبال خوبي از آن ميشود. البته فضاي رقابتي در خارج از مرزهاي ايران و جوامع خارجي فرق دارد. آنجا هم مخاطب علاقهمند به برنامههاي نمايشي و سرگرمکننده، فيلم و سريال است و عمده مخاطبين توجه ويژه به اين قسم توليدات نشان ميدهند به ويژه توليداتي که صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران روي آنتن ميبرد، چون اين برنامه ها، توليدات خانوادهپسند و سالمي به نسبت توليداتي است که در کشورهاي ديگر انجام ميشود. به همين دليل شعار شبکه آيفيلم عربي شبکه نمايش براي خانواده است و به اين خانواده محور بودن پايبند است. در داخل کشور هم به خاطر اينکه شبکه آيفيلم فارسي اولين شبکهاي بود که به بازپخش سريالهاي محبوب قبلا پخش شده روي آورد، جايگاه ويژهاي پيدا کرد. تاکنون هم آيفيلم فارسي در نظرسنجيها معمولا جزو دو يا سه شبکه پرمخاطب تلويزيون بوده است که بدان توجه ويژه ميشود. اما درباره استفاده از چهرهها ما تابع سياستهاي کلي سازمانيم و با معاونت سيما هم هماهنگيهايي انجام ميدهيم. جبلي تأکيد کرد: در مورد پخش سريالهايي که کاراکترهاي حاشيهساز دارند تابع سياست هاي کلي که اشاره کردم، هستيم و به نظر ضرورتي ندارد که به خاطر کوچکترين اتفاقي که براي يکي از عوامل توليد يا بازيگران ميافتد، بخواهيم سرمايه هاي کشور و هزينه هاي صرف شده براي توليدات صداوسيما را ناديده گرفته و آنها را به کل کنار بگذاريم. چون آي فيلم شبکه تخصصي و 24 ساعته نمايش فيلم و سريالهاي ايراني است، طبعا شبکه آي فيلم بيشتر از هر بخش ديگري در معرض اين موضوع است. وي در پاسخ به اين سؤال که چقدر ذائقه مخاطبان خارج از کشور در انتخاب فيلمها و سريالها دخالت دارد، خاطرنشان کرد: هم ذائقه مخاطب حائز اهميت است و هم تصويري که از جمهوري اسلامي منعکس مي کنيم. برخي آثار نمايشي به ويژه توليدات سينما شايد تصوير روشن و دقيقي از کشور به مخاطب خارجي نشان ندهد. وقتي ما اين آثار را در ترکيب سينما و تلويزيون قرار ميدهيم، شايد خيلي براي مخاطب داخلي که اينجا زندگي ميکند مسئلهاي نداشته باشد. ولي مخاطبي که داخل ايران نيست و از طريق اين توليدات با ايران آشنا ميشود امکان دارد يک برداشت غيرواقعي از جامعه ما حاصل کند. لذا دقت ميکنيم که توليدات نمايشي، فيلم و سريالي که از شبکه آيفيلم فارسي، آيفيلم عربي و انگليسي و آيفيلم 2 روي آنتن مي رود، در يک منظومه مفهومي، تصوير جامع و درستي از کشور و فرهنگ ايران به مخاطب ارائه بدهد و از آن طرف ملاحظه و حساسيت جامعه مخاطب را هم مدنظر قرار دهيم. جبلي با اشاره به اينکه مخاطبان خارجي ما تلويحاً به ما گفته اند اين روابط خانواده ايراني، توقعات خانواده ها در جوامع مخاطب ما را بالا برده است، گفت: از برخي مخاطبان کشورهاي عربي شنيديم که به مطايبه ميگفتند اين سطح کرامت زن در روابط خانوادگي که شما نشان ميدهيد بانوان ما را يک مقدار متوقع کرده و توقع دارند آنها هم از کرامت و جايگاه زن که در چامعه و خانوادههاي ايراني در سطح بالايي گرامي داشته مي شود، برخوردار شوند. معاون برونمرزي صداوسيما در خصوص ترميم توليدات قديمي و پخش آن از آيفيلم، توضيح داد: اولين جايي که در صداوسيما ترميم توليدات قديمي را در دستور کار خود قرار داد معاونت برونمرزي بود. چرا که به طور طبيعي وظيفه ذاتي ما پخش سريالهاي فاخر و زبانگرداني آنها به زبانهاي مختلف براي مخاطب خارجي بوده و اولين مشتري سريالهاي توليدي سيما، شبکه الکوثر، سحر و آيفيلم فارسي و عربياند که روي آنتن خودشان، اين آثار را پخش ميکنند. از اين رو نياز به ترميم تصويري و بالا بردن کيفيت توليدات قديمي بود که يکي از نيازهاي جدي حوزه برونمرزي بوده است و سالهاي گذشته تأمين شد و بحمدالله امروز مجموعه صداوسيما از اين ثمرات بهره ميبرند. وي درباره مديريت جدول پخش سريال هاي آي فيلم تاکيد کرد: اساسا مديريت کنداکتور پخش مهم ترين اصل براي ترتيب دهي يک مجموعه مطلوب از توليدات نمايشي براي مخاطبان شبکه آي فيلم است. حتماً در اين مسير به مديريت کنداکتور و جامعه هدفمان توجه داريم که با مخاطبشناسي و موقعيتشناسي درست بهترين آثار را در بهترين زمانها پخش کنيم. مثل ايام نوروز که مورد پسند و استقبال مناسب بينندههاي تلويزيون قرار گرفت. جبلي در خصوص دو رويکرد اصلي مقابله با کرونا در برونمرزي تأکيد کرد: در دوران کرونا دو مأموريت ويژه برعهده داريم که در وهله اول ارائه تصويري واقعي از توانمنديها، ظرفيتها و اقتدار مديريت بحران جمهوري اسلامي را به جهانيان نشان دهيم و دوم واقعيت مديريت ضعيف غربيها و دروغپردازي رسانههايشان را به سمع و نظر مخاطب برسانيم. ما در مقابل تصويرسازيهاي غلط رسانههاي غربي ايستادهايم و با اصلاح آنها و نمايش واقعيتهاي مديريت و ظرفيت قدرتمند جمهوري اسلامي و رشد بهداشت و درمان ايران فعاليت داريم.