کارگردان«کشتارگاه»: امید به اکران عمومی فیلمم نداشتم
مهر/ عباس اميني کارگردان «کشتارگاه» همزمان با اکران آنلاين اين فيلم سينمايي، ضمن تأکيد بر شرايط نابسامان اکران سينماها در سال جاري، داستان فيلمش را روايتي بهروز از دردهاي جامعه امروز توصيف کرد. عباس اميني کارگردان فيلم سينمايي «کشتارگاه» که اکران آنلاين آن از روز چهارشنبه ۷ خردادماه در سامانههاي فيليمو و نماوا آغاز شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فرآيند رسيدن به تصميم عرضه اينترنتي اين فيلم اکراننشده گفت: طي توافقي که با سرمايهگذار اين اثر داشتيم، تصميم گرفتيم «کشتارگاه» را بهصورت آنلاين به نمايش بگذاريم. بهخصوص که با توجه به وضعيت پيش آمده فکر نميکنم امسال سينماها رونقي داشته باشد. از سوي ديگر حجم فيلمهاي انباشتهشده زياد است و بايد در نوبت اکران قرار بگيرند که ماجراهاي پيچيدهتري را رقم ميزند. اميني ادامه داد: در سالهاي قبل که شرايط نرمالي داشتيم باز هم بحرانها و اتفاقات عجيب و غريبي را در حوزه اکران عمومي داشتيم و حالا اين شرايط دوچندان سخت شده است. من هم شانسي براي خودم نميديدم که بتوانم در اين وضعيت فيلمم را به اکران عمومي برسانم. مهم ديدن شدن «کشتارگاه» است وي با بيان اينکه براي من مهم اين است که «کشتارگاه» ديده شود، گفت: قشر اصلي که به سينما ميرفتند و آن را حفظ ميکردند قشر متوسط بودند اما امسال همين قشر به لحاظ اقتصادي، اوضاع خوبي ندارند تا بتوانند به صورت خانوادگي به سينما بروند، از اين نظر ما اين ريسک را قبول کرديم تا «کشتارگاه» را بهصورت آنلاين به نمايش بگذاريم. ميدانيم که خطراتي هم دارد و ممکن است فيلم قاچاق شود ولي بايد اين فرهنگسازي صورت بگيرد و مردم بدانند فيلمها را از مجراي قانوني تماشا کنند تا سرمايه افراد از بين نرود. اگر اين مفهوم در جامعه جا بيفتد که تماشاي غيرقانوني مصداق دزدي است، اين وضعيت بهبود پيدا ميکند. اميني اظهار کرد: قانون کپيرايت در ايران بسيار ضعيف است و ما اين حق را درباره آثار جهاني هم رعايت نميکنيم. اين قانون هم در ايران وجود دارد ولي جدي گرفته نميشود با اين وجود ميدانم که سايتهاي متخلف در حال شناسايي هستند. مشکل ما بيشتر سايتهاي ايراني است که در خارج از کشور فعاليت دارند. ما هم نگران اين اتفاق هستيم ولي تجربه ثابت کرده که آنهايي که به سينما علاقهمندند از مجاري اصلي به تماشاي فيلم مينشينند. فکر نميکنم آن دسته از افرادي که به صورت قاچاق فيلمها را در اختيار ميگيرند، اهل فرهنگ باشند. برايشان تفاوتي ندارد که چه فيلمي را تماشا ميکنند. اين کارگردان مطرح کرد: ما هر هفته يک بحران داريم اما اميدوارم در اين چند وقت اتفاقات عجيب و غريبي رخ ندهد تا بتوانيم يک نمايش سلامت در سينماآنلاين داشته باشيم. تلويزيون به شرط نفع اقتصادي از اکران آنلاين حمايت ميکند! وي توضيح داد: ما تلاش ميکنيم که تبليغات تلويزيوني هم داشته باشيم ولي تلويزيون کم خطوط قرمز ندارد. از همين رو عملاً تا اين لحظه موفق نشديم با آنها به نتيجه برسيم. ما متوجه اين درگيريها نميشويم، اما ميدانم که تلويزيون در صورتي حاضر به پخش تيزرهاي تبليغاتي ميشود که فيلمها روي پلتفورم آنها هم به نمايش دربيايد. گويا همه در حال ايجاد سد براي يکديگر هستند و اتفاق فرهنگي رخ نميدهد. به نظر ميرسد دلايل اقتصادي ارجح است و اگر اين موضوعات برايشان نفع اقتصادي داشته باشد به فيلمها کمک ميکنند در غير اين صورت اقدام به اين امر نميکنند حتي من متوجه شدهام برخي که دوست ندارند اکران آنلاين رونق پيدا کند يک سري رباتها در تلگرام و سايتها طراحي کردند که به اين شيوه اکران ضربه ميزند. اميني در پايان با بيان اينکه قيمت بليت اين فيلم ۱۵ هزار تومان در ازاي هشت ساعت فرصت تماشاست، بيان کرد: موضوع «کشتارگاه» بهروزترين موضوع ي است که تماشاگر ميتواند ببيند و حس کند اين اتفاقات در حال رخ دادن در جامعه است؛ دردي است که همه ما با اين بازار دلار درگيرش هستيم. «کشتارگاه» سعي کرده لايههاي پنهان اين ماجرا را در بيان و حواسها به موضوعي خاص معطوف کند.