بازیگر «لباس شخصی»: ریسکناپذیری در معرفی بازیگران جدید لطمهزننده است
باشگاه خبرنگاران/ مهدي نصرتي بازيگر تئاتر و سينما، درباره جديدترين فعاليت هنري خود گفت: قبل از شيوع ويروس کرونا پيشنهادهايي در سينما و تلويزيون داشتم که ترجيح دادم کار نکنم. اميدوارم با رد شدن از بحران کرونا شرايط براي فعاليت در تئاتر و سينما مساعد شود. هماکنون هم به صورت مجازي و از طريق ويدئو چت، در حال گفتگو در مورد تمرين يک نمايش هستيم. به زودي متن نمايش کامل ميشود و دورخواني کار را شروع ميکنيم. او در خصوص همکاري چند ساله خود با يک گروه تئاتر بيان کرد: جديترين کارهاي تئاترم را سالها با گروهي که هماکنون در حال تمرين هستيم، انجام دادم. البته از کار کردن با ديگر گروههاي تئاتري و سينمايي نيز استقبال ميکنم، ولي ترجيح هر بازيگري اين است که با گروههايي همکاري کند که در کنار کار حرفهاي و شناخت نقاط ضعف و قوت همديگر، به لحاظ فني روابط دوستانه و همدلانه داشته باشند. در اين حالت است که بازيگر به اوج خلاقيت و توانايي خود ميرسد و ميتواند بهترين عملکرد را داشته باشد. اين بازيگر در خصوص اهميت کار گروهي عنوان کرد: کار در يک گروه در طولاني مدت منجر به شناخت دقيق آدمها از يکديگر، يکدست شدن افکار و نظرها، شناسايي نقاط ضعف و قوتشان و به طور قطع روند رو به رشد تمام اعضاي آن ميشود. از سويي کيفيت کار بالا ميرود و ماندگاري به وجود ميآيد. با نگاه به نسل بازيگران دهههاي قبل ميبينيم افرادي که سالهاي زيادي در کنار يکديگر کار کردند، همگي رشد کرده و در مهمترين آثار تاريخ سينما و تئاتر درخشيدند. البته اعضاي يک گروه براي رسيدن به رشد حتما بايد فاکتورهايي را داشته باشند و از قوانين نانوشتهاي تبعيت کنند. نصرتي در خصوص ايفاي نقش کُنت بودوفن در نمايش «ميسي سي پي» که در سالن اصلي تئاتر شهر اجرا و منجر به کانديدا شدن وي به عنوان بازيگر سال تئاتر شد، گفت: اين نمايش مثل خيلي از نمايشهاي موفق ديگر که ما در سالنهاي مختلف شاهد درخششان هستيم، حاصل تلاش تقريبا ۸ ماهه يک گروه ۵۰ نفري بود. گروههاي زيادي هستند که با کمترين بودجه شرافتمندانهترين کارها را روي صحنه ميبرند که احتمالا با ادامه وضعيت بد فعلي از تعدادشان کاسته ميشود. بازيگر فيلم «لباس شخصي» در خصوص دليل معرفي نشدن بازيگران جديد به سينما با توجه به اينکه اين حوزه به ورطه تکرار افتاده و بازيگران مستعد فراواني هم وجود دارند که پشت در مانده اند، بيان کرد: يک حرفه يا يک صنف وقتي نتواند به موقع فعالان مستعد خود را بشناسد و از آنها به نفع پويايي و زنده نگه داشتن همان صنف بهره ببرد، حتما بيمار است. همه هنرمندان فعال و تثبيت شده حوزه تئاتر و سينما ميتوانند بخشي از انرژي و توانايي خود را همواره به کشف استعدادهاي تازه و جلوگيري از هدر رفتن آنها اختصاص دهند. هنرمندان قديميتر در اين زمينه بهتر کار ميکردند. بدين علت بازيگران متعدد و فراوان تري به حوزه تئاتر و سينما معرفي ميشدند. از طرفي قدرت ريسک بالاتري داشتند و تنها دغدغه شان برگشت سرمايه و بردن سود زياد نبود. آنها عزت نفس بيشتري خرج ميکردند و به همين دليل بود که براي مخاطبانشان تصميم ميگرفتند و خوراک فرهنگي و هنري متنوعي فراهم ميکردند. بازيگر «مجبوريم» افزود: اغلب نگاه ميکنيم تا ببينيم کدام بازيگر مخاطب بيشتري دارد و بدون ريسک سراغ آن رفته و به اصطلاح خوراک تکراري به خورد مخاطب ميدهيم. اين عدم ريسک پذيري برخي، در دراز مدت لطمه فراواني به سينما خواهد زد. در اين بين هنرمنداني هم هستند که در کنار فعاليت هنري و خلق اثر، نيم نگاهي به معرفي استعداد و احياي هنرمندان قديمي و فراموش شده دارند. وي گفت: بازيگر و به طور کلي فعالان رشتههاي هنري همواره تنها هستند. اينجا فرهنگ نگهداري و حفظ هنرمند در مسير رشد وجود ندارد. کسي که کار هنري ميکند، از ابتداي شکل گيري علاقه و همچنين ادامه مسيرش تا رسيدن به نتيجه، هيچ نوع راهنما و مشاوري ندارد. نصرتي درباره همکاري خود با رضا درميشيان در فيلم سينمايي «مجبوريم» گفت: تجربه خوبي بود؛ رضا درميشيان هم کارگردان کاربلدي است و هم اخلاق فوق العادهاي دارد. به نظرم اگر اين فيلم را نا عادلانه از جشنواره فجر حذف نميکردند، يکي از بهترين فيلمهاي امسال بود.