فروش ۴میلیاردی ۲ فیلم پیشتاز اکران آنلاین/خبری از آمار شفاف نیست!
مهر/ دو فيلم «خروج» و «طلا» که آغازگر مسير سينماي آنلاين بودند، در حالي با مجموع فروش بيش از ۴ ميليارد توماني به کار خود پايان دادند که هنوز خبري از انتشار آمار شفاف فروش در اين حوزه نيست! حسين انتظامي رئيس سازمان سينمايي اين هفته و در گفتگويي اينترنتي با فريدون جيراني درباره ابهام در آمار فروش فيلمهاي عرضهشده در قالب «سينما آنلاين» ضمن تأييد تلويحي اين ابهام تأکيد کرد: «آمار فروش فيلمها با جزئيات در مورد اکران عمومي در دسترس علاقهمندان و محققان وجود دارد، و من از دوستان خواستهام اين وضعيت در مورد اکران آنلاين هم به وجود آيد. بايد دادهکاوي درستي در اين زمينه صورت بگيرد چون هم فعالان سينما و هم حتي جامعهشناسان و گروههاي ديگر به اين اطلاعات نياز دارند.» با وجود تأکيد حسين انتظامي اما نه فقط «جزئيات» که حتي «کليات» هم درباره وضعيت فروش فيلمهاي عرضه شده در «سينما آنلاين» شفافيت لازم را ندارد و مشخص نيست با وجود محدوديت عرضه اين آثار تنها در دو سامانه اينترنتي و ثبت دقيق آمار بليتهاي خريداري شده براي هر فيلم بر روي هر يک از اين دو پلتفرم، چرا دسترسي به آمار دقيق و شفاف ميزان فروش فيلمها همچنان مقدور نيست! روزگذشته روابط عمومي دو سامانه «فيليمو» و «نماوا» که تا به اينجا بهصورت انحصاري امکان عرضه فيلمها بهصورت آنلاين را داشتهاند در خبري که به رسانهها ارسال شد، درباره آمار فروش دو فيلم «خروج» به کارگرداني ابراهيم حاتميکيا و «طلا» به کارگرداني پرويز شهبازي توضيحاتي ارائه کرد. کارنامه «کلي» دو فيلم «خروج» و «طلا» در سينما آنلاين براساس اين خبر، يکي از قوانيني که در طرح سينماي آنلاين براي نمايش فيلمها در نظر گرفته شده نمايش ۳۰ روزه آنها بر بستر آنلاين توسط سرويسهاي وياودي است. «خروج» و «طلا» ۲ فيلم سينمايي که فيلمهاي اول و دوم اکران آنلاين بودهاند، حالا با پشت سر گذاشتن ۳۰ روز از نمايش و فروش بيش از ۲۸۱ هزار و ۵۶۰ بليت در مجموع ۲ فيلم و ۲ پلتفرم، به شبکه نمايش خانگي وارد ميشوند. اين گزارش اشاره کرده است که اين ۲ فيلم روي هم رفته بيش از چهار ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان فروش را پشت سر گذاشتند که با وجود تعطيلي سينماها به رونق اين صنعت و برگشت آني سرمايه سينماگران منجر شده است. از طرفي با توجه به معيارهاي تعيين تعداد تماشاگر در شبکه نمايش خانگي و در نظر گرفتن ۲/۵ تماشاگر به ازاي هر بليت، در مجموع برآورد ميشود که بيش از ۷۰۰ هزار تماشاگر اين ۲ اثر را به کمک طرح اکران آنلاين تماشا کردهاند. در بخش پاياني گزارش روابط عمومي اين دو سامانه هم اينگونه آمده است: «با اين حال افزايش تعداد تماشاگران اين ۲ فيلم و تمام فيلمهايي که در طرح اکران آنلاين حضور دارند، پس از پايان دوره ۳۰ روزه نمايش، ادامه خواهد داشت، چرا که پس از پايان اکران آنلاين، فيلمها با طي روندهاي اجرايي به بخش شبکه نمايش خانگي نماوا و فيليمو نيز اضافه خواهند شد. به اين ترتيب پس از تماشاگراني که با خريد بليت آنلاين اين فيلمها را تماشا کردند، ساير کاربران سرويسهاي وياودي نيز ميتوانند با گذشت چند روز دسترسي درون پلتفرمي به اين ۲ محتوا را داشته باشند.» هرچند به استناد همين آمار حداقلي درباره دو فيلم «خروج» و «طلا» هم ميتوان نظر حسين انتظامي را تأييد کرد که «يکي دو تا از اين فيلمهايي که اخيراً اکران آنلاين داشتهاند حتي فراتر از انتظار افراد خبره فروختهاند.» اما بيترديد اين جنس ارائه آمار را نميتوان از جنس «شفافيت» دانست. ابهامات يک آمار و چند پرسش درباره همين دو فيلم، مشخص نيست چرا سامانههاي متولي اقدام به انتشار «آمار فروش تجميعي» کردهاند؟ از ۴.۲ ميليارد فروش و بيش از ۷۰۰ هزار مخاطب اعلام شده سهم جداگانه هر يک از اين دو فيلم چقدر بوده است؟ آمار تفکيکي فروش روزانه اين فيلمها که براي تحليل روند استقبال مخاطبان از آثار ضروري مينمايد، چرا در دسترس نيست؟ اساساً آمار دو سامانه فيليمو و نماوا چرا بهصورت تفکيکشده و قابل ارزيابي و قياس منتشر نشده است؟ وضعيت ساير فيلمهاي عرضه شده در اکران آنلاين که بيترديد ظرفيت و کشش دو فيلم «خروج» و «طلا» را براي جذب مخاطب نداشتهاند، در حال حاضر چگونه است؟ جالبتر اينکه برخلاف فيلم «خروج» که در همان ۲۴ ساعت ابتدايي اکران، گزارش اوليهاي از استقبال مخاطبان و ميزان فروش بليت منتشر شد، براي فيلمهاي «طلا» و به تبع فيلمهاي ديگر تا به امروز عرضه شده در سينما آنلاين شامل «زير نظر»، «مهمانخانه ماهنو»، «تيغ و ترمه»، «کشتارگاه» و «بهت» تا به امروز هيچ گزارش مجزايي منتشر نشده است. استقبال مخاطبان از اکران آنلاين و تثبيت تجربه بهرهگيري از اين ظرفيت مغفول، بيترديد يکي از برکات مهم دوران کرونايي براي سينماي ايران بوده است اما نبايد فراموش کرد که اين دستاورد براي رسيدن به وضعيت ايدهال و پويا، نياز به حفاظت و حراست هم دارد و مهمترين ابزار حراست، «شفافيت» است. نکتهاي که رئيس سازمان سينمايي هم بهدرستي بر آن انگشت تأکيد گذاشته است و بايد ديد چه زماني محقق خواهد شد.