برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

بیوگرافی سیروس گرجستانی؛ فرزند طلاقی که خنده بر لبان مردم می نشاند

منبع
بروزرسانی
بیوگرافی سیروس گرجستانی؛ فرزند طلاقی که خنده بر لبان مردم می نشاند
فتوکده/ سيروس گرجستاني متولد 25 اسفند 1323 در رشت ، بازيگر سينما و تلويزيون مي باشد. تا مقطع ديپلم تحصيل کرد و حالا مدرک درجه دو هنري (معادل ليسانس) از وزارت فرهنگ و هنر دارد که از تئاتر شروع کرده و سپس در تلويزيون درخشيد. نام شناسنامه اش علي اکبر محمدزاده گرجستاني مي باشد که پدر و مادرش هر دو از مهاجران بادکوبه (باکوي فعلي) مي باشد. از رشت تا تهران فکر کنم 8 يا 9 ساله بودم که به تهران آمديم ، منتها کلاس اول دبستان را در مدرسه عنصري يا اگر اشتباه نکنم مدرسه رودکي شهر رشت گذراندم. مادرم مي گفت در سال 1323 به دنيا آمده ام ولي در شناسنامه ام تاريخ ديگري درج شده است. طلاق پدر و مادر زماني که دانش آموز مقطع هفتم بود (حدودا 14 سال) پدر و مادرش از هم جدا شدند و با ازدواج دوم مادرش ، زير دست ناپدري بزرگ شد اما پدرش هزينه هايش را مي داد.
ورود به فوتبال از دوران نوجواني وارد فوتبال شد و از دسته سوم به دسته اول آمد و در باشگاه شاهين (پرسپوليس) به مدت چهار سال حضور داشت. زنده ياد همايون بهزادي، شيرزادگان و ناصر ابراهيمي همبازي او در آن دوران بودند. از فوتبال تا گم کردن پدر سال 1347 وقتي 24 ساله بود در نهايت توانست ديپلم بگيرد اما فوتبال تمام وقت و زمان او را مي گرفت ، به همين دليل قيد ورزش را زد و سمت کار رفت. در کارخانه آزمايش بعنوان انباردار مشغول شد تا اينکه بعد از گرفتن اولين درآمد به قصد احترام و تقديم آن به پدرش ، به ديدار او رفت. اما … اما پدرش را در محل کار و محل زندگي اي پيدا نکرد ، با وجود تلاش هاي زيادي که انجام داد هنوز هم بعد از اين همه سال خبري از پدرش پيدا نکرده است.
ورود به تئاتر در سال 1348 با مرحوم هادي اسلامي در کارخانه آزمايش همکار بود که اين ارتباط و دوستي يکسال بعد باعث شد با وي بازيگري در تئاتر را تجربه کند. به اين ترتيب از نمايش سنگلج شروع کرد تا اينکه در ساال 1351 وارد اداره تئاتر شد و تئاتر سنگ و سرنا را بازي کرد. در جلوي دوربين گرجستاني در نهايت سال 1356 با سريال تلاش وارد جلوي دوربين شد تا اينکه بعد از انقلاب سال 1358 با فيلم مجاهد به عرصه بازيگري بازگشت. ازدواج اول و دوم سيروس گرجستاني از همسر اول خود دو دختر دارد که هر دو آنها در سنين پايين به انگليس مهاجرت کرده و ازدواج کردند. وي از همسر دوم خود نيز دو دختر و يک پسر دارد و سرجمع صاحب 6 نوه مي باشد. ارتباط با فرزندان هميشه آرزو دارم که يک روزي با جيب پر پيش دخترانم در خارج بروم و پس از سالها ديداري تازه کنم ، خوشبختانه صدايشان را از راه دور (تلفن) مي شنوم. علاقه به شمال من اگر هنرپيشه نبودم ، قطعاً حالا در شمال زندگي مي کردم ، در شمال پاکي وجود دارد که در کمتر جايي مي توان سراغ آن را گرفت.
بازيگران مورد علاقه بازي جک نيکلسون آمريکايي را خيلي دوست دارم و آنتونى هاپکينز اهل انگليس هميشه برايک مثل يک استاد است و تمام کارهايش برايم به نوعي درس است. از متهم گريخت تا شهريار از درخشان ترين بازي هاي آقاي گرجستاني مي توان به سريال متهم گريخت سال 84 به کارگرداني رضا عطاران در نقش هاشم و سريال شهريار سال 86 اشاره کرد. تجربه در نقش شهريار وقتي درباره استاد شهريار مطالعه کردم و فيلم و عکس هايش را ديدم متوجه شدم شباهت عجيبي به لحاظ فيزيکي ، راه رفتم و نوع نگاه و گويش با پدر من دارد. او تمام ويژگي هاي پدرم را داشت و من در واقع در سريال شهريار ، نقش پدرم را بازي کردم. اوقات فراغت اوقات فراغت ؛ متن مي‌ خوانم و تلويزيون نگاه مي‌ کنم ، سعي مي‌ کنم فيلم‌ هاي خوب نگاه کنم و سرگرم شوم. يک چيزهايي ذوقي است مثل کار دستي که براي خودم درست مي‌ کنم يا چيزي خريدم مي ‌خواهم شکل ديگري به آن بدهم. شکل صحيح از کمدي بعد از سال ها کار طنز ، امروز ديگر به شناخت صحيحي از کمدي موقعيت رسيده ام و مي توانم ريزه کاري ها و ظرافت هاي آن را به شکل اصولي رعايت کنم. کمک از بداهه گويي روال کار من هميشه به اين صورت است که در صفحه مقابل متن خودم و روبروي ديالوگ هايم آنچه را بنظرم خوب مي آيد را مي نويسم و در مشورت با کارگردان آن را مي گويم يا انجام مي دهم. شوخ طبعي از موقعي که به جايي رسيدم و خودم را شناختم و دور و بري ها و جامعه را ديدم ، فهميدم بهترين راه اين است که هر مشکلي را با شوخ طبعي برطرف کنم. علت فوت سيروس گرجستاني متاسفانه روز پنجشنبه 12 تير 1399 در 76 سالگي بخاطر سکته قلبي درگذشت.
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره