روزهای پراسترس سینمای ایران آغاز شده است!
همشهري/ يادداشتي از احسان ظليپور درباره افق پيش روي سينماي ايران در بحران کرونا و مخارجي که وزارت ارشاد ميتواند خرج معيشت سينماگران کند در اينکه دست سازمان سينمايي براي کمک نقدي به سينماها و صاحبان فيلمها خالي مانده شکي نيست اما واقعا وزارت ارشاد نميتواند با کمي خوش سليقگي در مديريت بودجه سال ۹۹، حداقل چراغ سينما را در اين ايام بحراني روشن نگه دارد. بودجه سازمان سينمايي سالانه حدود ۲۱۵ ميليارد است که بخشي از آن سالانه صرف برگزاري جشنواره هاي ريز و درشت ميشود. به اين اسامي نگاه کنيد: جشنواره ملي فيلم هاي کردي سنندج، جشنواره ملي فيلم و عکس روستا و عشاير خراسان شمالي، جشنواره ملي فيلم ساباط (حوزه ميراث فرهنگي) در يزد، جشنواره منطقهاي فيلم و عکس کوير و زندگي در خراسان جنوبي، جشنواره ملي رضوي در گلستان، جشنواره ملي فيلم آيات در مشهد، جشنواره آفتاب انقلاب در اراک، جشنواره کودک و نوجوان اصفهان، جشنواره فيلم نامه نويسي دفاع مقدس در قم، جشنواره منطقه اي خليج فارس در هرمزگان، جشنواره بين المللي فيلم کوتاه نهال، جشنواره مقاومت، جشنواره ملي فيلم دانشجويي، جشنواره بينالمللي فيلم ياس و .... اينها بخشي از جشنواره هاي وزارت ارشاد فقط در حوزه سينماست که هر ساله با صرف بودجه هايي کلان برگزار ميشود. فارغ از حيف و ميل شدن ميلياردها تومان از پول بيت المال و اينکه اين جشنواره ها براي سينماي ايران تاکنون چه دستاوردي داشته اند بهتر نيست در شرايط بحراني کنوني وزارت ارشاد و سازمان سينمايي با تعطيل کردن اکثر اين جشنواره ها، حداقل بخشي از هزينه هاي آن را به اين سينماي در حال ورشکستگي تزريق کند. يا حتي اختصاص برخي از بودجه نهادها و سازمان هاي مرتبط به فيلمها و سينماهاي زيان ديده راهکار ديگري است. مثلا بنياد فارابي هر سال بودجه مشخصي را صرف حمايت از توليدات سينمايي مي کند. سال ۹۸ فارابي بودجه اش را بين تعدادي از توليدات تقسيم کرد که به غير از يکي دو مورد، فيلم هاي ناموفقي از کار درآمدند. امسال با توجه به شرايط سخت پيش آمده و در سال رکود و کسادي توليد، فارابي مي تواند بخشي از بودجه اش را صرف جبران ضرر و زيان فيلم ها و سينماها کند و مثلا بخشي از اعتباري که براي توليدات سال ۹۹ در نظر گرفته را به قربانيان اکران اختصاص دهد. نهادي چون حوزه هنري هم مي تواند اقدام مشابهي انجام دهد که فعلا اتفاقي نيفتاده است. از باب حمايت از فيلم هاي روي پرده، تکليف تلويزيون هم که روشن است. عمکرد صدا و سيما در قبال فيلمهاي سينمايي طي اين سالها به گونه اي بوده که انگار با جمعي معاند و ضد انقلاب طرف است و طبيعي است در شرايط فعلي نيز نبايد انتظاري از اين سازمان داشت. بعد از چهار ماه تعطيلي، سينما روزهاي پراسترسي را آغاز کرده است. اين تازه اول راه است. هنوز هيچ چشم اندازي از وضعيت کرونا و تاثيرش بر سينما طي ماه هاي آينده وجود ندارد و اين وزارت ارشاد است که ميتواند با مديريت بودجه اش در سال جديد، صاحبان فيلم هاي روي پرده و سينماداران متضرر را دلگرم کند. چرخ اکران اگر بچرخد چرخ سينما هم ميچرخد و چرخيدن چرخ سينما به معناي رونق دوباره توليد و سرکار رفتن هزاران نفر از اهالي سينماست که به غير از تعداد اندکي، بقيه طي چهار ماه گذشته روزهاي سختي را براي تامين معيشت زندگي شان پشت سر گذاشتند.