جام جم/ هفته گذشته محمدصادق افراسیابی معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد از تولید نخستین سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع سواد رسانه‌ای و فضای مجازی با عنوان «چای نت» با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما و به تهیه‌کنندگی امیرحسین‌ طالبی‌کاشانی و کارگردانی آرش تیمورنژاد خبر داد. حالا تهیه‌کننده چای نت، اطلاعاتی را پیرامون این سریال داد که در ادامه می‌خوانید.


سریال از چه زمانی وارد تولید شد و در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
‌ از ابتدای تیرماه تصویربرداری مجموعه را آغاز کردیم و تا امروز حدود 70 درصد کار را گرفتیم و می‌توانم بگویم
13 قسمت از مجموعه آماده شده و هفت قسمت از سریال باقی مانده است.

قرار است سریال به فصل‌های بعدی هم برسد؟
هنوز قطعی نشده اما احتمالا کار دنباله‌دار خواهد بود و به فصل‌های بعدی هم خواهد رسید.

منتظر بازخورد مخاطب نمی‌مانید که بعد درباره ادامه کار تصمیم بگیرید؟
‌ ما تقریبا به کار خودمان مطمئن هستیم و بعد از این همه سال منتظر بازخورد نمی‌مانیم و بعد تصمیم بگیریم. البته نظر مردم خیلی مهم است. اما فکر می‌کنم آن‌قدر تجربه داریم که بدانیم مردم از کار استقبال خواهند کرد یا نه.
به هر حال نخستین سریالی است که توسط وزارت ارشاد و معاونت فضای مجازی ساخته می‌شود و در فضای مجازی هم پخش خواهد شد.
‌ بله از تلوبیون قرار است پخش شود و ممکن است با تصمیم معاونت سیما از یکی از شبکه‌های تلویزیونی هم پخش شود.

مخاطبان چای نت گروه سنی خاصی خواهند بود؟
‌ نه قطعا مخاطبش خانواده‌ها خواهند بود. از آنجایی که فضای مجازی بسیار گسترده است و کنترل و نظارت روی آن کار مشکلی است، ما در این 20 قسمت می‌خواهیم بگوییم استفاده بیش از حد از فضای مجازی چه اتفاقاتی پیش خواهد آورد. البته داستان‌ها متعلق به وزارت ارشاد است و هر قسمت شامل یک داستان است.
و برای انتقال پیام‌های مهم اخلاقی، از زبان طنز استفاده کرده‌اید؟
‌ بله. در انتهای هر قسمت هم نتیجه‌گیری می‌کنیم که با یکی از کارشناسان وزارت ارشاد در این بخش همکاری کرده‌ایم که در انتهای هر قسمت چند دقیقه با مردم صحبت می‌کند و امیدوارم تاثیرگذار باشد و بتوانیم با این سریال گام موثری برداریم.

زمان پخش مشخصی هم دارید؟
‌ در جلساتی که داشتیم قرار بر این شد 20 قسمت را آماده کنیم و بعد به پخش برسد. خودمان هم ترجیح می‌دهیم تصویربرداری و تدوین به پایان برسد و بعد بدون هیچ عجله‌ای پخش کنیم.

پیش‌بینی شما از بازخورد مخاطب چیست؟
‌ همان‌طور که پیش از این هم گفتم با توجه به تجربیاتی که در این زمینه دارم و داستان‌های خوبی که نوشته شده و بازیگرانی که در این کار حضور دارند، فکر می‌کنم مورد توجه قرار بگیرد.
فضای مجازی تهدید نیست
محمدصادق افراسیابی معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سریال چای نت گفت: امیدواریم همان‌طوری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه پیشقدم شده و بحث سواد رسانه‌ای را مطرح کرده، دیگر دستگاه‌ها هم در این حوزه مشارکت کنند تا این سریال ادامه‌دار باشد و در قسمت‌های بعدی به مهارت‌های مورد نیاز مردم در حوزه استفاده از خدمات فضای مجازی پرداخته شود، چرا که این 20 قسمت بیشتر به موضوع مهارت‌های تحلیل محتوای تبلیغات و پیام‌های رسانه‌ها در فضای مجازی توجه کرده‌است.
افراسیابی تاکید کرد: متاسفانه گاهی در فضای مجازی با محتواهای فریبنده و گمراه‌کننده‌ای روبه‌رو هستیم که سواد رسانه‌ای می‌تواند مخاطب را در این زمینه راهنمایی کند و نمی‌شود صرفا به فیلتر و سانسور اکتفا کرد چون برخی از مخاطبان بالاخره دسترسی‌هایی به رسانه‌ها دارند و هر طور شده به رسانه مدنظر خود دسترسی پیدا می‌کنند. وی با بیان این‌که فضای مجازی، تهدید نیست به شرطی که هنر استفاده از آن را داشته باشیم، افزود: بهره‌گیری درست و آگاهانه از فضای مجازی می‌تواند ثروت‌آفرین و کارآفرین باشد. وی با اشاره به زمان 15 الی 20 دقیقه‌ای قسمت‌های این سریال خاطرنشان کرد: زمان کوتاه این سریال می‌تواند از نقاط قوت آن محسوب شود چرا که بسیاری از برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون قابلیت بازپخش در فضای مجازی را به دلیل طولانی بودن زمان سریال ندارند اما سریال چای نت می‌تواند از طریق وی‌او‌دی‌ها مجددا پخش شود و حتی می‌توان گزیده‌ای از بخش‌های این سریال را به صورت پنج‌دقیقه‌ای تدوین و از طریق صفحات اجتماعی بازنشر داد.
افراسیابی در پایان از تشکیل کارگروهی به نام «کار گروه اقدام سواد رسانه‌ای» در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این کارگروه، هفت پروژه برای افزایش سواد رسانه‌ای طراحی شده است که یکی از این پروژه‌ها تولید محتوای سواد رسانه‌ای است. بر همین اساس در سال 98 از محل بودجه بند (چ) ماده (37) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، سه اقدام مشترک با سازمان صدا و سیما طراحی شد که یکی از این اقدامات طراحی سریال چای نت با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیماست. اقدام دیگر طراحی برنامه «بین خطوط» با همکاری شبکه دو سیما است و برنامه سوم، تولید 35 تا 50 موشن‌گرافی است که 14 مورد در سال 98 تولید شد و بقیه آن امسال تولید خواهد شد.

هشدارهایی برای استفاده از فضای مجازی
سریال چای نت به تهیه‌کنندگی امیرحسین طالبی‌کاشانی و طراحی و کارگردانی آرش تیمور‌نژاد با نگارش گروه نویسندگان است که به‌زودی در 20 قسمت پخش خواهد شد. در این سریال غلامرضا نیکخواه، عباس محبوب، یوسف صیادی، فاطمه هاشمی، اشکان اشتیاق و بیتا خردمند، ساعد هدایتی، سینا رازانی، سامان گلریز، نسیم باقریان، مرجان علیزاده‌نیا، یاسمن قلی‌زاده، مجید معافی و ژیار محمد‌زاده ایفای نقش کرده‌اند.
مدیریت مصرف، رده‌بندی سنی، حفاظت از داده‌ها و اطلاعات شخصی، صیانت از کودکان و نوجوانان، شیوه‌های تشخیص اخبار و اطلاعات جعلی، آسیب‌های بازنشر مطالب ناامیدکننده و شایعات و مهارت‌های تحلیل و تولید محتوا از جمله موضوعات این 20 قسمت از سریال است.