دشواریهای بازیگران در روزهای کرونایی از نگاه «محمود پاکنیت»
ايسنا/ محمود پاکنيت که اين روزها مشغول بازي در سريال «جشن سربرون» است، از شرايط سخت کار بازيگران در روزهاي کرونايي ميگويد. اين بازيگر سينما و تلويزيون درباره شرايط کاري بازيگران در روزهاي کرونايي گفت: الان مشغول بازي در سريال تلويزيوني «جشن سربرون» هستم. سر صحنه همه رعايت ميکنند اما تنها مشکلي که بازيگر دارد اين است که وقتي زير دست گريمور مينشيند مجبور است ماسکش را بردارد و فقط گريمور ماسک ميزند. بعد از گريم هم بازيگر ديگر نميتواند ماسک بزند براي همين رعايت فاصله و نکات ايمني براي بازيگران سختتر از ديگر عوامل است. او در عين حال توضيح داد: خوشبختانه سر اين کاري که هستيم خيلي رعايت ميشود و خانمي که از سمت وزارت بهداشت ميآيند، در تمام مدت سر صحنه هستند و اگر مسئلهاي باشد، تذکر ميدهند. مدام بچهها را تست ميکنند يعني ما صبح اول تست ميشويم و بعد گريم ميشويم. همه رعايت ميکنند زيرا اگر از جان خودشان هم بگذرند به خاطر خانواده و اطرافيانشان بايد رعايت کنند. پاکنيت که در سريالهايي چون «پس از باران» و «شهرزاد» ايفاي نقش کرده است، علت کمتر شدن توجه مخاطبان به سريالهاي تلويزيوني را اينگونه عنوان کرد: ما خوشبختانه نويسندههاي خيلي خوبي داريم اما اينها بايد از طريق ارگانهاي مسوول مثل وزارت ارشاد و خود صداوسيما حمايت شوند. متاسفانه سر برخي از کارها که ميرويم، آنقدر با عجله کار ميکنند که نويسنده و کارگردان و بازيگر اصلا نميدانند دارند چکار ميکنند. متن داغ داغ آماده ميشود و مثلا ميخواهند ۳۰ قسمت کار را در چند ماه تمام کنند. طبيعتا هر چه کمتر زمان باشد بهتر است و به نفع تهيهکننده و صداو سيما است. اين باعث ميشود همه سرگردان شوند. بازيگر، شب که به خانه ميرود بايد با آرامش فکر کند و بداند سکانسي که قرار است بازي کند به کجا مربوط است. بازيگر ساعت پنجونيم صبح تا ساعت هشت شب کار ميکند بايد متن فردا را هم بخواند و استراحت هم بکند. بعضيها ميخوابند و نميتوانند اين را تحمل کنند از اين رو صبح که ميآيند نميدانند صحنهها به کجا وصل است. کارگردان و دستيار کارگردان هم آنقدر فرصت ندارند که برايش توضيح دهند. همه ميخواهند سريع کار را تمام کنند و اين باعث ميشود کاري از آب درآيد که کسي نبيند. اين بازيگر که بازي در سريال موفق نمايشخانگي «شهرزاد» را هم در کارنامه دارد، با بيان اينکه تلويزيون يا نمايش خانگي برايش فرقي ندارد، اظهار کرد: بعضيها از من ميپرسند سينما بهتر است يا تلويزيون؛ من ميگويم براي بازيگر فرقي ندارد چون بازيگر بايد کارش را انجام دهد اما درست انجام دهد. براي من اينطور است و سينما، صداوسيما و شبکه خانگي هيچ فرقي نميکند و در هر سه مديوم کار کردهام. مهم کيفيت کار است. بعضي از کارهاي شبکه نمايش خانگي هم با همان عجله سريالهاي تلويزيوني ساخته ميشود. تهيهکننده آنقدر فشار ميآورد که کار زودتر تمام شود. به هرحال آدمهايي که دارند کار ميکنند بر حسب روزهايي که کار ميکنند پول ميگيرند و هرچه اين روزها کمتر باشد به نفع تهيهکننده است. اما خب چون شبکه نمايش خانگي است و قصه بهتري انتخاب شده و پول بيشتري به نويسنده دادهاند، شايد فرصت نويسنده بيشتر بوده است و قبلا متن را نوشته و بعد ساخته شده که اينها باعث ميشود کار بهتر شود. او در ادامه گفتوگو با ايسنا محدوديتهاي صداوسيما نسبت به سينما و شبکه نمايشخانگي را امري طبيعي عنوان کرد و افزود: صداوسيما محدوديت خاصي نسبت به شبکه نمايش خانگي ندارد. در شبکه نمايش خانگي وضعيت مانند سينما است و در سينما هر اتفاقي بيفتد در شبکه خانگي هم ميافتد. صداوسيما تزش اين است و درست هم است چرا که تلويزيون در تمام خانوادهها وجود دارد. خيليها عرق خاصي نسبت به مسائل مذهبي دارند و اگر ببينند خانمي آنطور جلو دوربين آمده ممکن است حتي اجازه ندهند دختر و همسرشان نگاه کنند. اما وقتي اين سريالها در شبکه نمايشخانگي عرضه ميشوند، خب اين خانوادهها اصلا نميروند اين سيدي را بخرند. بلکه کساني ميخرند که مشتاق هستند کار را ببينند. کسي که در روستا زندگي ميکند و تلويزيون در خانهاش است با اين مسائل مشکل دارد و مسئله صداوسيماييها هم همين است. براي همين بايد سختگيريها و قواعد و قوانيني باشد که به نظر من درست است. پاک نيت درباره شرايط زندگي در اين روزها و دوري از آشنايان و دوستان گفت: اگر از تلفن هم سرايت نکند با دوستان و آشنايان تلفني ارتباط داريم. اما من چون سرکار هستم زياد اين خلاء را احساس نميکنم. من تا ۲۸ اسفند کار ميکردم از ۲۸ اسفند تا ۱۵ ارديبهشت کار را تعطيل کردند اما از ۱۵ ارديبهشت کار را شروع کرديم و دولت هم آزاد گذاشته بود که هر کسي برود سر کارش؛ اما ما با تهيهکننده صحبت کرديم و به شرط اينکه تمام قواعد سلامت رعايت شود، رفتيم سر کار و آنها هم قبول کردند. پاکنيت در پايان با يادآوري دو هنرمند درگذشته در هفتههاي اخير _ محمدعلي کشاورز و سيروس گرجستاني _ با بيان اينکه مرحوم کشاورز برايش حکم پدر را داشته است، درباره اين بازيگر و کارهاي مشترکشان توضيح داد: با مرحوم کشاورز پنج کار مشترک داشتيم. ايشان حکم پدر من را داشت و در دو سريال «پدر سالار» و «کهنه سوار» هم نقش پدرم را ايفا ميکرد. در سه کار ديگر هم با ايشان همکاري داشتم؛ سريال «روشن تر از خاموشي» و فيلم سينمايي «غزال» و يک کار ديگر که الان نامش در ذهنم نيست. اين بازيگر ادامه داد: در سريال «شيخ مفيد» هم با مرحوم کشاورز بودم اما با هم بازي نداشيم. من نقش پدر شيخ را داشتم وقتي نقش را به من دادند چهار قسمت بود اما بعد از مونتاژ من فقط در يک قسمت بودم. مرحوم کشاورز براي من خيلي فرد ارزشمندي بود. خيلي انسان بود و خيلي دوست داشتني. عاشق کارش بود. براي تمام همکارانش راهنماي خوبي بود. ايشان جزو ستونهاي فرهنگ و هنر مملکت ما بود. سينماي ما، تئاتر ما و تلويزيون ما به ايشان مديون است. پاک نيت درباره سيروس گرجستاني هم گفت: با آقاي گرجستاني کار مشترکي نداشتم اما از طرفدارهاي سفت و سختش بودم و بازياش را خيلي دوست داشتم. خيلي گرم بازي ميکرد و در هر کاري که بود تماشاگر را قانع ميکرد که اين همان شخصيتي است که بايد باشد. محمود پاک نيت که در سريال «يوسف پيامبر» با ايفاي نقش يعقوب نبي تصويري ماندگار از خود در ذهن مردم بر جاي گذاشت، در سريالهايي همچون «پس از باران»، « روشن تر از خاموشي»، «ساختمان ۸۵»، «پشت کوههاي بلند»، «روزي روزگاري» و «نفس گرم» هم هنرنمايي کرده است. سريال «دخترم نرگس» که سال گذشته تصويربردارياش به پايان رسيده، هم اکنون با بازي محمود پاک نيت از شبکه يک سيما در حال پخش است.