الکتروآکوستیک در بازیگری به چه معناست؟

ميزان/ بازيگري يکي از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب ميشود، بازيگري فارغ از شهرت و ثروتي که ممکن است براي فرد بازيگر به همراه داشته باشد، جهاني است که ميتوان در آن ايفاي نقش در قالب شخصيتهاي مختلف را تجربه کرد.
در اين بين اکثريت مواقع بازيگري به عنوان يکي از مشاغل سخت جهان محسوب ميشود، شايد از دور براي بسياري اينکه بازيگري اتفاقي سخت باشد، قابل لمس نباشد، اما اگر به صورت اصولي و به مفهوم واقعي به بازيگري نگاه کنيم، اين هنر به واقع به تمرين، مطالعه، شهود و مطالعات فراواني نيازمند است.
پرتاب آوا
حالا که ميدانيم گفتار ما برايمان همچون عبور از آتش است بايد بدانيم که با چه کسي در چه فاصلهاي و با چه ميل و يا کششي صحبت ميکنيم. اين پرسشها به واژگان خارج شده از دهانمان حالت يک توپ را ميدهد؛ همچون توپ تنيس. يک تنيسور با همين پرسشها والبته با کمي مکر و حيله توپ را به ميدان حريف پرتاب ميکند.
هدفي در يک متري خود انتخاب کنيد. بايد کلمهها را از تمرين قبل براي او بگوييد. آواهاي ايجاد شدهي شما براي آن هدف پرتاب ميشوند. يک بار نرم بگوييد و بار ديگر شدت را بالاتر ببريد و خشنتر ادا کنيد. در دنبالهي همين تمرين به تدريج فاصلهي خود را با هدف دور ودورتر کنيد و سپس حتما به تدريج به حالت اول بازگرديد.
حالا فاصلهي خود را بسيار نرم و آرام به هدف نزديک و نزديکتر کنيد. دراين تمرين – درس بايد جلوي چند اشکال را گرفت؛ ما همواره با دهان و لبها و باز کردن دهان حرف ميزنيم؛ يعني در هنگام حرف زدن دائم سر و بدنشان را نيز به حرکت در ميآورند. خيلي از بازيگران اين کار را دليل بر خوب بازي کردن نيز ميدانند. اما اين يک نقص است و بايد برطرف شود.
انسان فقط با دهان حرف ميزند و بايد بر تمام اندام گفتاري خود کاملا تسلط داشته باشد. زمينههاي تخيل در نقش و يا احساسات در اعمال ما و در تصميمها و روشي که براي عمل انتخاب ميکنيم خود را بروز ميدهند و نه در حرکت دائم سر و يا دست به همراه حرف زدن.
درتمرين براي تسلط بالا بر آوا بايد اين نقص را برطرف کرد. شايد نقشي که بازي ميکنيد داراي يک انحراف و حرکت تکراري منشعب از ناراحتي ذهني و رواني (تيک عصبي) باشد، اما آن نيز نبايد بر پيکرهي گفتار سوار شود.
همواره در زندگي عادي نيز حرکت بدن بر حرکت آوا مقدم است: ناخودآگاه دستتان به شي داغي برخورد ميکند؛ تا به حال ديده ايد کسي اول بگويد: آخ! سپس دستش را بکشد؟ قطعا نه! او اول دستش را ناخودآگاه پس کشيده و سپس با يک فاصله – هر چقدر هم کوتاه، به فرياد آمده است. اين قاعده است، اما استثنا نيز وجود دارد. مثلا جا به جا کردن همين مورد قبل ميتواند کمدي وضعيت به وجود آورد.
الکتروآکوستيک (راههاي موثر حفظ و نگهداري صدا)
کليد اصلي براي استفادهي صحيح از صدا، داشتن تکنيکي کامل است. به همراه اين چند مورد: پيش نيامدن استفادهي نادرست از صدا، شيوهي صحيح صحبت کردن، تأثير محيط، تاثير سلامت جسماني بر روي صدا.
اما شروط لازم نيز عبارتند از: گوش دادن و نگاه کردن، پيدا کردن مربي بيان و تحت نظر وي بودن، ثابت نگه داشتن مدت زمان تمرين به لحاظ سرعت روزانه و تعداد دفعات ماهانه، ترکيب تکنيکهاي مخالف و متضاد، هنرجوي جدي بودن و ايجاد ابزار و امکانات براي گسترش نحوهي تمرينها. همهي اين شروط و مراتب بخشهايي از بهداشت آوا هستند.