برگزاری غیرحضوری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران
فارس/ مدير اجرايي المپياد فيلمسازي نوجوانان گفت: با تجربهاي که از کار با نوجوانان به دست آورديم، تغييراتي را پيش رو خواهيم داشت و اين تغييرات، در کارگاههاي عملي آنلاين بروز و ظهور خواهد يافت.
«سهيلا عسکري» گفت: اگر به روند برگزاري اين رويداد توجه کنيم، در دوره اول، المپياد با توليد فيلم شروع شد. نوجوانان فيلمهايشان را ساختند و با کارهايشان در المپياد شرکت کردند.
در المپياد دوم، نوجوانان ابتدا با ارائه فيلمنامه شرکت کردند، به اين شکل که فيلمنامههايي که نوشته بودند را بر اساس فراخوان به المپياد ارسال کردند و در ادامه از نوجواناني که فيلمنامههايشان پذيرفته شد، دعوت شد تا در کارگاههاي يک هفتهاي که در دفاتر انجمن سينماي جوانان در سراسر کشور تشکيل شد، شرکت کنند و روي فيلمنامههاي آنها کار شد. در نهايت، فيلمنامهها تبديل به فيلم شد و فيلمها در المپياد شرکت کردند. البته در المپياد دوم، بخش فيلمنامه هم در کنار بخش فيلم وجود داشت اما بخش فيلم، پرقدرتتر و با تمرکز بيشتري برگزار شد.
او در ادامه افزود: در المپياد سوم، فيلم از اهميت برخوردار بود اما تمرکز بر ايده بود. البته در دوره سوم المپياد تلاش کرديم نوجوانان به سمت خلاقيت و پويايي ذهن و پرورش ايده ناب سوق داده شوند و از طرفي، بر تجربه زيسته نوجوانان به عنوان اولين قدم در نگارش و توليد تمرکز شد.
عسکري تأکيد کرد: در المپياد سوم، دستيابي به راه خوب نوشتن و پرورش يک ايده توسط نوجوانان در دستور کار بود و اين موضوع در سال گذشته به خوبي اتفاق افتاد. ايدههايي که به دست ما رسيد بررسي شد و آن دسته از آثاري که به المپياد راه پيدا کردند، در گروه هشت نفره، به صورت تيمي، با راهنمايي مربيان و منتورها پرورش يافت، بازنويسي شد و مجددا توسط خود گروه مورد بررسي قرار گرفت.
خانوادهها و نوجوانان نگران نباشند، همه بخشهاي المپياد، آنلاين است
عضو شوراي سياستگذاري المپياد فيلمسازي نوجوانان ايران در ادامه با اشاره به چشمانداز چهارمين دوره اين رويداد اظهار داشت: در دوره چهارم با تجربهاي که از کار با نوجوانان به دست آورديم و با توجه به شرايط کنوني جامعه، پاندمي موجود و اينکه حضور در مجامع عمومي براي هيچکس امن نيست، تغييراتي را پيش رو خواهيم داشت و اين تغييرات، در کارگاههاي عملي آنلاين بروز و ظهور خواهد يافت.
او ادامه داد: در پي تجربه موفق سال پيش، امسال هم علاوه بر فيلم، بر ايده تمرکز خواهيم داشت و اميدواريم فيلمهاي خوبي را از نوجوانان ببينيم. از طرف ديگر، نگاه کنجکاو، تيزبين، بي پروا به پيرامون، خانواده، مسائل روز، محيط عمومي و… ما را ترغيب ميکند تا بتوانيم به دنيا، از دريچه ذهن نوجوانان نگاه کنيم.
مدير امور جشنوارههاي انجمن سينماي جوانان ايران با بيان اين که در دوره چهارم تلاش بر اين است که المپياد به همان شيوه سال قبل و با حضور منتورها برگزار شود، گفت: اين يکي از روشهاي موفق آموزشي در دنياست و سال گذشته ما نتيجه خوبي از اين روش گرفتيم. نوجوانان هم از آن دوره رضايت داشتند. بنابراين در کليت موضوع تغيير نخواهيم داشت؛ اما به لحاظ شرايط عمومي جامعه، امسال ما کارگاه حضوري نداريم و قرار است همه برنامهها به صورت آنلاين برگزار شود.
عسکري ادامه داد: نوجوانان به همان صورت سال قبل در گروه منتورها حضور خواهند داشت و به شيوه کار گروهي دوره را ميگذرانند. آثارشان داوري ميشود و برگزيدهها معرفي ميشوند… بنابراين خانوادهها و نوجوانان نبايد نگراني خاصي بابت شرکت در اين رويداد آنلاين داشته باشند.
او در خصوص روش منتورينگ اظهار نظر کرد و گفت: اين همان فرايند آموزش است با اين تفاوت که گاهي اوقات بسيار کوتاهتر از دوره آموزشي است. شکل غيررسمي دارد و عملي انجام ميشود. در حقيقت منتور به صورت عملي يک دانش و مهارت را منتقل ميکند. اين همکاري مشارکتي باعث تقويت ذهني، بحث و تبادل نظر ميشود و به تنوع روشهاي ذهني ميرسد. در دوره سوم المپياد اين روش انتخاب و به کار گرفته شد که در پايان دوره شاهد ارتقاي قابلتأمل ايدههاي رسيده بوديم و براي شرکتکنندهها هم اين کارگروهي قابلتوجه بود. نوجوانان متوجه شدند موضوع را ميشود از چندين زاويه مشاهده کرد و بهترين آن را برگزيد. اين يعني به هدفي که در نظر داشتيم رسيديم و امسال هم همان شيوه را با اندکي تفاوت اجرا خواهيم کرد.
نوجوانان ميتوانند براي يافتن يک ايده از محيط خانه خود شروع کنند
عضو شوراي برنامهريزي محتوايي المپياد فيلمسازي نوجوانان ايران با طرح اين موضوع که نوجوانان ميتوانند براي يافتن يک ايده از محيط خانه خود شروع کنند، اظهار داشت: بسياري از اتفاقات هستند که خود يک موقعيت جذاب و جالب ايجاد ميکنند و ميتوانند به يک فيلم خوب تبديل شوند. فيلمهاي مطرح سينما هم از يک ايده کوتاه شروع شده است. همه ما بايد خوب نگاه کردن را تمرين کنيم و به مشاهدهگران خوبي بدل شويم. اگر اين را تمرين کنيم، ميبينيم اطراف ما روزانه پر از اتفاقاتي است که هر کدام ميتواند دستمايه يک فيلم خوب شود.
زاويه ديد نوجوانان به موضوع کرونا قابل تأمل است
او در ادامه با اشاره به پرداختن المپياد به ماجراي کرونا در دوره چهارم و اعلام آن در فراخوان المپياد، گفت: امسال يکي از موضوعهاي مهم که ميتواند دستمايه نگارش ايده و توليد فيلم شود؛ بيماري فراگير کرونا است. اين بيماري به يک معضل جهاني تبديل شده و قطعا همه خانوادهها با اين موضوع درگير هستند. سادهترين تغييري که اين بيماري ايجاد کرده، خانهنشيني بچهها و تعطيلي مدارس است. اين خود موجب اتفاقات مختلفي شده است. علاقهمنديم اين داستانها را از نگاه متفاوت نوجوانان ببينيم. علاوه بر آن، زاويه ديد نوجوانان به موضوعهاي مختلف و روشهاي حل مساله آنها در شرايط پيچيده امروز، قابل تأمل و بررسي است.
رويکرد المپياد کاملا آموزشي است
عسکري با بيان اين که المپياد فيلمسازي نوجوانان ايران يک رويداد نوپاست، گفت: در دورههاي اول هر رويداد، نميتوان نتيجه را بهطور دقيق پيشبيني کرد؛ اما پس از سه دوره بايد گفت که المپياد تقريبا مسير اصلي را پيدا کرده است. ضمن آن که امسال در محتواي آموزشي اندک تغييرات و به روزآوريهايي خواهيم داشت. اين يک رويداد کاملا آموزشي است، گرچه رقابت، جايزه و مدال حلاوت هر دوره از المپياد است.