علی مسعودی: اگر همه قرنطینه بودیم کل تلویزیون تکراری میشد
صبح نو/ عليرضا مسعوديمشهدي ازجمله طنزپردازان تلويزيوني است که سابقه کارياش به «ساعت خوش» ميرسد و بعد از نويسندگي در آن برنامه بهعنوان نويسنده در برخي سريالهاي طنز تلويزيوني نظير «کوچه اقاقيا»، «قرارگاه مسکوني»، «سه در چهار» و «آقا و خانم سنگي» حضور داشت. تازهترين کار مسعودي مجموعه «آخرخط» است که اخيرا روي آنتن رفته است. با مسعودي درباره توليد حين شيوع کرونا و ربطش با فضاي مجازي حرف زدهايم.
برخلاف خيلي از هنرمندان که قرنطينه کرونايي باعث بيکاريشان شد ولي شما جزو هنرمنداني هستيد که سعي کرديد حين کرونا هم با اجرا و هم کارگرداني، براي مخاطبان سرگرمي ايجاد کنيد؟
اگر همه به قرنطينه ميرفتند که ديگر کار جديد و تازهاي شروع نميشد و آنوقت مخاطبان مجبور بودند فقط سريالها و برنامههاي تکراري ببينند و معلوم بود که نميشد از رعايت حال مخاطب حرف زد ولي تلويزيون در روالي هوشمندانه و با رعايت موازين بهداشتي، توليد سريالها و برنامههاي مختلف را نيز پي گرفت تا مخاطبان گرفتار قرنطينه، بيش از حد دچار کسالت نشوند.
اين توليدات را چطور ديديد؟ آيا محدوديتها باعث افت کيفي محصولات نشده بود؟
تلويزيون درحد توان و بضاعتش تلاش کرد که بتواند با توليد برنامههاي مختلف در حوزه سرگرمي، خبري، سريال و برنامههاي ترکيبي مخاطبان را سرگرم کند. اينکه کدام برنامه بيننده بيشتري داشته را آمارگيريها مشخص خواهد کرد ولي محدوديتهاي کرونايي، اثرش را بر توليدات تلويزيوني گذاشته و کاري هم نميشود کرد.
...منظورتان از ناتمام ماندن برخي سريالهاست؟
هم برخي سريالها دچار تغيير در پايانبندي شد و هم برخي برنامهها بهخاطر عدم استفاده از مخاطب دربرابر دوربين، آن شور و حال لازم را نداشتند ولي به هر حال با همه گرفت و گيرها باز هم تلويزيون عملکرد مناسبي داشت و اسير کرونا نشد.
اينکه برخي مخالف توليد در شرايط کرونايي هستند را قبول داريد؟
آنچه که اهميت دارد اين است که کرونا حالاحالاها رفتني نيست و اگر همه در خانه بنشينند و منتظر بمانند که کرونا ريشهکن شود آنگاه نه چرخ اقتصاد ميچرخد و نه چرخ زندگي. در بحث رسانهاي همانطور که ميبينيد بالاخره هم روزنامهها انتشار خود را از سر گرفتهاند و هم سينماها ولومحدود باز شدهاند و تلويزيون هم که پيشتاز فعاليت منطبق با پروتکلهاي بهداشتي بوده و کار خود را ادامه ميدهد. بايد به اين باور برسيم که جز براي انجام کارهاي ضروري و به صورت کاملاً حفاظتشده از حضور در اماکن شلوغ عمومي دوري کنيم وگرنه ناگزيريم به فعاليت شغلي با رعايت پروتکلها ادامه دهيم.
سرگرمکنندگي برنامههاي مقارن با کرونا را چطور ديديد؟
بخشي از برنامهها از قبل ضبط شده بودند! چون شيوع کرونا ناگهاني بود تلويزيون نميتوانست پيشبيني و برنامهريزي از قبل داشته باشد و خوراک مناسب براي آن توليد کند ولي بعد که کرونا آمد و همه درگير شدند کمکم اين توجه به حال و هواي کرونايي جامعه در توليدات لحاظ شد و هرچه بگذرد به گمانم دوز سرگرمکنندگي بالاتر ميرود.
حين توليد سريال «آخر خط» با گرفت و گير کرونايي روبهرو نشديد؟
ما براي ساخت سريال «آخر خط» چون از اواخر سال۹۷ اقدام کرده بوديم و سريال را در سال۹۸ توليد کرديم با مشکل چنداني مواجه نبوديم و خوشبختانه کرونا به اندازه ديگر پروژهها به ما آسيبي نزد هرچند برخي شوخيهاي ناخواسته که با شرايط اجتماعي داشتيم به اتفاقات اخير ربط پيدا کرد و از فضاي مجازي سربرآورد.
اينکه برخي سازندگان اولويتشان را بر بازنشر تکههايي از محصولات در فضاي مجازي گذاشتهاند را چطور ميبينيد؟
از هر پديده و تکنولوژي اگر استفاده درستي شود مفيد و به
درد خور است و هر چيزي که باعث ايجاد حاشيه و جنجال شود بايد مديريت و کنترل شود و در حوزه فضاي مجازي هم بايد اينگونه عمل کرد!
مديريت يعني چه و به چه صورت؟
يعني در عين نظارت بر شبکههاي اجتماعي بايد با تکنولوژي برخورد درست و مناسبي داشت و بايد فرهنگ استفاده درست از آن را به مردم آموخت. نميشود که چون معدودي از تکنولوژي استفاده نامناسب ميکنند جلويش را گرفت!
رابطه خودتان با فضاي مجازي چطور است؟
خود من صفحهاي در فضاي مجازي به اشتراک دارم که فقط درباره فعاليتهاي هنري و کاريام در آن به مخاطبان اطلاعرساني ميکنم و سعي ميکنم دريچهاي باشد که از مخاطب، ايده و فکت بگيرم و بگذارم مخاطب حرف و دردودلش را بيواسطه درميان بگذارد.
پس نقطهنظرتان نسبت به شبکههاي اجتماعي همدلانه است؟
اگر همدلي کنيم ميتوانيم با الگوسازي رفتارهاي ناپسند اين فضا را اصلاح کنيم ولي اگر دربرابر اين شبکههاي اجتماعي فاز تهاجمي بگيريم وارد يک رقابت بيحاصل با آنها شدهايم که سودي هم ندارد. بهتر است از قابليت شبکههاي اجتماعي درجهت ارتباط بهتر و روراستتر با مخاطب استفاده کنيم.