جام جم/ به بهانه پخش مخاطب خاص در شب های  محرم گفت وگو کردیم با رسالت بوذری مجری این برنامه که به تازگی از شهر کربلا به تهران آمده است.
 از اواسط دهه ۷۰ بعضی برنامه سازان به فکر خلاقیت بیشتر در حوزه برنامه سازی مذهبی افتادند و توانستند کمی از فضای معمول آن روزها فاصله بگیرند. شاید یکی از اولین برنامه های ی که توانست کمی خرق عادت کند، برنامه ای در شبکه ۵ سیما بود که با اجرای سید کاظم احمدزاده دوربین را به کشور عراق برد و با ارسال گزارشی از مسجد کوفه توانست یک برنامه متفاوت مذهبی را روی آنتن ببرد. عراق آن روزها البته تفاوت های زیادی با امروز دارد و این گزارش داشت از کشوری تهیه می شد که صدام حسین رئیس آن بود و محدودیت های بی پایانی برای شیعیان وضع کرده بود. بعد از آن دوربین تلویزیون ایران کم کم توانست زیارت را به قاب تلویزیون بیاورد و میلیون ها مشتاقی که تابه حال به زیارت عتبات عالیات نرفته بودند از طریق این برنامه ها زائر آستان علی علیه السلام در نجف و امام حسین علیه السلام در کربلا می شدند. این شب ها هم برنامه «مخاطب خاص» با این نگاه از شبکه سه روی آنتن رفته است تا در روزهایی که سفرهای زیارتی تحت الشعاع کرونای ملعون قرار گرفته، کمی حس و حال آن فضا را برای ما تداعی کند. در ادامه علاوه بر گفت وگو با رسالت بوذری، مجری این برنامه، نگاهی به سیر تولیدات این حوزه داشتیم.

در تمام این سالها نسبت برنامه های  خلاقانه مذهبی به برنامه های  معمول و کم بیننده همچنان کم بود و علیرغم آن که مردم گرایش زیادی برای دنبال کردن این نوع برنامه ها داشتند، ولی کمتر برنامه ای در این زمینه بود که بتواند تبدیل به یک جریان مخاطب پسند بشود.
در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود اما یک برنامه در شبکه سه سیما توانست دوباره به یک اتفاق همه گیر روی آنتن سیمای ملی تبدیل شود. سمت خدا با حضور اساتید نام آشنای حوزه های  علمیه، بعد از اذان ظهر هر روز روی آنتن شبکه سه رفت و طولی نکشید که یکی از ساعات کم بیننده تلویزیون را میزبان یکی از پربیننده ترین برنامه ها کرد. سمت خدا با بهره گیری از یک قالب بسیار ساده و مردم پسند، با ارائه محتوای مفید توانست به مرور یکی از برندهای مذهبی تلویزیون این سالها شود.  با این حال همچنان جای برنامه های  خلاقانه مذهبی دیگر روی آنتن تلویزیون خالی بود و مشکل ضعف فرم برای ارائه محتوای خوب در برنامه های  مذهبی وجود داشت. به همین دلیل تلاش هایی در این زمینه دربرنامه هایی چون «آینه خانه»، «چراغانی» و «سیاه پوش» اتفاق افتاد که تاحدی توانست موفق باشد.  در ادامه در دو سه سال اخیر تولید «مخاطب خاص» در قالب یک برنامه تازه مذهبی باعث شد تا باز هم نگاه مخاطبان به این فضا جلب شود. برنامه ای که از لوکیشنی خاص در نزدیک ترین فاصله ممکن از حرم امام حسین علیه السلام روی آنتن می رفت و حال و هوای خاص خودش را داشت.

ویژگی های «مخاطب خاص»
هرچند نزدیکی به حرم امام حسین علیه السلام ویژگی مثبتی برای برنامه های  عاشورایی به حساب می آید، ولی برنامه های  بسیار دیگری هم از لوکیشن های  مشابه مانند پشت بام آستان سیدالشهدا و در جوار گنبد حرم روی آنتن رفته است. مخاطب خاص اما  در لوکیشنی پخش می شود که به نوعی جزو حرفه ای ترین لوکیشن های  ایرانی در بین الحرمین است. لوکیشنی که در بالای هتل «حسنین» در جوار حرم امام حسین به همت سازمان هنری رسانه ای اوج تاسیس شده و نخستین لوکیشنی بود که توسط ارگان های  هنری جمهوری اسلامی ایران در نزدیک ترین فاصله ممکن به حرم سیدالشهدا تاسیس شده بود. آن هم درست در موقعیتی که در قرق شبکه های  انحرافی شیعه بود و چنین لوکیشنی با این کیفیت فنی تنها در قاب های  آن شبکه ها دیده می شد.  نفس حضور در یک استودیوی مجهز، کیفیت فنی این برنامه را با هم رده هایش تا حدی متمایز می کرد. بسیاری از برنامه های  مشابه همواره مشکلات جدی در صدا و تصویر داشته اند و خیلی وقت ها صدای باد فضای باز، باعث افت شدید صدای برنامه های  این چنین هم می شد، ولی مخاطب خاص در محیطی متفاوت، در یک استودیوی مجهز روی آنتن می رود و همین مساله باعث می شود ویژگی های  اصلی فنی لازم برای یک برنامه تلویزیونی داشته باشد.

شیوه اجرای این برنامه هم جزو مواردی است که برخی ها در مورد آن از تفاوتش با بقیه چه در نوع اجرا و چه در بخش های دیگر مثل پوشش مجری می گویند، اجرایی که در فضای راحت و بدون کت و شلوار مرسومی که خیلی وقت ها مجریان در این برنامه ها می پوشند، اتفاق می افتد. بوذری در این برنامه گاهی با لباس های  بلند و چفیه های  مخصوص روی آنتن حاضر می شود اتفاقی که باعث می شود حس همراهی مخاطب با موقعیت مکانی برنامه هم بیشتر شود.

کلیپ هایی که در این برنامه پخش می شود بخش دیگر مخاطب خاص است. بسیاری از کلیپ های  تیتراژ یا کلیپ هایی که در خلال این برنامه پخش می شوند، خیلی وقت ها بعد از برنامه در فضای مجازی دست به دست می شود. اتفاقی که نشان می دهد مردم هم آنها را دوست دارند.  تیتراژ ابتدایی و انتهایی این برنامه در سری دهه اول محرم توسط حجت اشرف زاده و حنیف طاهری تولید شده بود و باید گفت که کلیپ های  مخاطب خاص چندان شبیه فوتوکلیپ های  معمول برنامه های  مذهبی نیست و در فرم و محتوا و خواننده(مداح) به شکل دیگری عمل شده است.

اجرا در عراق، اتفاق سختی بود
بوذری درباره علت دیده شدن نسبی برنامه مخاطب خاص بیان کرد: واقعیت این است که گروه سازنده مخاطب خاص برای تک تک اجزای برنامه وقت و دقت و انرژی کاملی می گذارند. یعنی این طور نیست که فرضا دکور ما سردستی و عجله ای تنظیم بشود، یا کلیپ هایی که در برنامه استفاده می کنیم با یک جست وجوی ساده به دست آمده باشد. بچه های  گروه مخاطب خاص برای تمام این جزئیات دقت و انرژی جدی می گذارند و همین است که باعث می شود مردم این برنامه را لایق تماشا بدانند.  بوذری درباره گزینش مهمانان برنامه هم گفت: ما پیش از این بیشتر برنامه ها را میزبان کارشناسان عزیز مذهبی بودیم که از دریچه معارف اسلامی به موضوع برنامه می پرداختند که انصافا این عزیزان جزو بهترین ها و ما افتخار می کنیم به شاگردی ایشان. اما به خصوص از زمانی که درگیر برنامه افطار رمضان امسال شدیم و کمی بیشتر در میان قصه های  مردم جستجو کردیم دیدیم داستانی های ی که از دل مردم باشد و با فضای برنامه ما هم متناسب باشد کم نیست و تصمیم گرفتیم کمی روایت های  این چنینی از دل مردم را در برنامه بیشتر پیگیری کنیم. و اتفاقا در دهه اول محرم امسال که میزبان چند روایت این چنین بودیم بازخوردهای  بسیار مثبتی هم از مردم دریافت کردیم. مثلا داستان خادم حرم امام حسین که داستان شفای او یا داستان برادران زبیدی یا داستان دختر عزیز شهید مدافع حرم جزو بهترین برنامه های  مان بود و در میان مردم هم بسیار مورد استقبال واقع شده بود. اما این که در روند گفت و گوها او چه جریانی را درپیش می گیرد و با چه نگاهی اجرا را پیش می برد هم سوالی بود که این مجری در پاسخ به آن گفت: حقیقت این است که تاثیرگذاری این نوع برنامه ها که از دل مردم روایت می شود بسیار بیش از سایر گفت وگو ها است و مردم هم با داستانی که از دل زندگی همنوع خودشان پیش آمده بیشتر احساس همراهی می کنند. از این رو تصمیم گرفته ایم که این نوع چینش مهمان ها را هم در کنار اساتید معظم معارف اسلامی که همواره افتخار میزبانی شان را داشته ایم، بیشتر کنیم.  رسالت بوذری با اشاره به سختی های  برنامه سازی در کشور عراق افزود: با تمام همراهی و انسی که بین مردم ایران و عراق وجود دارد و روابط مستحکمی که بین دو کشور هست، ولی به هرحال ما داریم مخاطب خاص را در یک کشور خارجی تولید می کنیم و این یک اتفاق بسیار سخت است. کافی است نوسانات ارز را مدنظر قرار دهید که در همین دو سه سال چقدر هزینه و دردسرهای برنامه سازی در کشور عراق برای ما بیشتر شده. گاهی دوستان خیال می کنند که همه چیز با نهایت آسایش و راحتی دارد پیش می رود ولی واقعیت این است که بچه های  برنامه واقعا دارند با سختی برنامه را پیش می برند. ما چند ماه است که مجبور شده ایم به خاطر ماجراهای دلار و افزایش قیمت ها، از مسیر زمینی به تهران برگردیم که واقعا بچه ها با خستگی تمام به تهران می رسند، ولی آنقدر عاشقانه پای کار این برنامه امام حسینی هستند که کار دارد پیش می رود. بوذری در پایان این گفت وگو با ستایش از اعضای تولید برنامه مخاطب خاص گفت: کمتر گروه برنامه سازی را دیده ام که نسبت به برنامه این قدر با دل و جان همراه باشند. شما نمی دانید وقتی یک گفت وگوی خوب در برنامه در می گیرد یا یک نماآهنگ خوش احساس پخش می شود در اتاق رژی ما چه خبر می شود و همه بچه ها با چشمان اشکبار کار را ادامه می دهند. می خواهم از همه مخاطبان این برنامه خواهش کنم که برای عوامل این برنامه دعا کنند که بتوانیم این مسیر را به شایستگی ادامه دهیم. گفتنی است برنامه تلویزیونی مخاطب خاص با تهیه کنندگی هادی آشتیانی، کارگردانی محمدرضا خندان و اجرای رسالت بوذری شبهای جمعه از شهر کربلا روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

گفتگو: فاطمه شهدوست

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar