برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فیلم‌سازان مورد علاقه سیف‌الله داد

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ايسنا/ سيف الله داد از داريوش مهرجويي و بهرام بيضايي به عنوان کارگردان و فيلم نامه نويس مورد علاقه اش نام مي برد.

زنده‌ياد سيف الله داد مي‌گفت: من متولد دو مهر ۱۳۳۴، خرمشهر هستم و دومين فرزند خانواده‌.

کارگردان "بازمانده" و مدير سابق سينما که در سال 88 از دنيا رفت، در بخشي از يک مصاحبه تصويري که توسط موزه سينما در سالروز تولدش منتشر شده، گفته است: واقعا اگر بخواهم درباره دوره انوار و بهشتي توضيح بدهم بايد بگويم که من در موقعيتي نيستم که خودم را شارح آن دوره بدانم، گرچه همکاري نزديکي  با بخش فرهنگي داشتم ولي باز من بيشتر ساز خودم را مي زدم؛ اما اين به آن معنا نيست که من نمي تونم تفکيک بکنم بين سياست هاي اجرايي و سليقه‌اي مثلا آقاي بهشتي.

او ادامه مي‌دهد: سياست هاي اجرايي که ارشاد در نظر گرفته بود،يک شرايطي را فراهم کرد که سينما از يک پديده مشکوک الحال عبور کند و در واقع يک نسل جديدي آدم وارد سينما بشوند؛ خيلي از بچه هاي که امروز جز سرمايه هاي اصلي سينما هستند در آن دوره  وارد شدن يا قوام پيدا کردن و يا جرات کار پيدا کردند. به هرحال بخشي از اين موقعيت، مديون آن دوره است.

سيف‌الله داد در بخش ديگري از اين گفتگو به دوره حضورش در بنياد سينمايي فارابي اشاره دارد و مي‌گويد: بعد از ساخت  "زير باران" ، من از تلويزيون اومدم بيرون و اومدم در بخش فرهنگي فارابي ، همان موقعه هم در بنياد سينمايي فارابي يک شوراي طرحي درست کردم و  از دل همان شوراي طرح؛ چند تا فيلم توليد شد،مثلا "دست نوشته ها"ي که مرحوم مينويي اولين و آخرين کارگرداني‌اش را انجام داد يا فيلم "سرب" ايده ‌ي اوليه اش مربوط به آن شورا بود که بعدها مسعود کيميايي فيلم‌نامه آن را نوشت.

او تاکيد کرد که "ما رفته بوديم به سمت اينکه توليد فکر و ايده بکنيم."

خالق "کاني مانگا" در بخش ديگري از اين مصاحبه تصويري از اين فيلم سخن گفته و ادامه مي دهد: تقريبا ساخت "کاني مانگا" کار هرکسي نبود؛ فيلم سنگيني از نظر پروداکشن و از نظر تعدد شخصيت‌ها بود. ما فيلم اکشن زياد داشتيم که مرحوم خاکچيان ساخته بود اما در ساخت "کاني مانگا" براي هر صحنه اکشن از يک الگوي دکوپاژي تبعيت کرده بودم بنابراين هيچ دو صحنه اي از "کاني مانگا" نيست که به يک مدل مونتاژ شده باشد.

سيف‌الله داد مي‌گفت: کساني را مي شناسم که مي گويند بيش از 30 بار است که "کاني مانگا" را ديده‌اند.

او از عليرضا زرين دست به عنوان يک فيلمبردار حرفه اي نام برد و فيلم‌نامه نويس مورد علاقه اش را بهرام بيضايي معرفي  مي‌کرد و مي گفت: بدون ترديد ممکن بعضي کارهايش سينمايي نباشد اما فوق العاده است و بالاتر از او کسي را نداريم اما در فيلم هاش يک مقدار سبک زيادي  به چشم مي خورد که ممکن من نپسندم و ايشان حُسن کارش بداند. ولي حيف ام مي ايد که بيضايي فيلم نسازد و برايم جاي تاسف دارد که من فيلم بسازم ولي بيضايي نسازد چون من سنگي روي سنگ فرهنگ اين مملکت نمي گذارم اما او هر کارش يک خدمتي به ادبيات، تئاتر و هنر است.

اين هنرمند و مدير فرهنگي همچنين بر اين نکته هم اشاره داشت که فيلم هاي داريوش مهرجويي را با علاقه مي‌بيند و اگر جايي فيلمش اُفت بکند،نارحت مي شود.

سيف‌الله داد متولد ۱۳۳۴ در خرمشهر و فارغ‌التحصيل رشته‌ي جامعه‌شناسي از دانشگاه شيراز (۱۳۵۸) بود. عضويت در شوراي بررسي فيلمنامه و گروه فيلم شبکه‌ي ۱ سيما (۱۳۶۲) و بخش فرهنگي بنياد سينماي فارابي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از موسسان سازمان سينمايي سينافيلم، رييس هيئت‌ مديره‌ي خانه‌ي سينما در سال‌هاي ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ بخشي از سابقه‌ي کاري او است.

اپيزودي درباره‌ي شهر تهران و فيلم کوتاهي درباره‌ي خرمشهر از جمله آثاري بودند که سيف‌الله داد فرصت ساختش را پيدا نکرد.

سيف‌الله داد، ششم مردادماه ۱۳۸۸ پس از سال‌ها تحمل بيماري سرطان در سن ۵۴سالگي از دنيا رفت و پيکرش در قطعه‌ي هنرمندان به خاک سپرده شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar