عکسهای جنگی بینظیر رسول ملاقلیپور
فارس/ زندهياد رسول ملاقليپور را با فيلمهاي دفاع مقدسياش ميشناسيم اما او حضوري پررنگ در جبهههاي حق عليه باطل داشت و از نخستين روزهاي آغازين جنگ تحميلي، عکسهاي بسياري ثبت کرده است.
رسول ملاقليپور نويسنده و کارگردان سينماي دفاع مقدس بود و بارها با آثارش نامزد دريافت سيمرغ بلورين فيلم فجر شد و با «پرواز در شب» سيمرغ بلورين بهترين فيلم را در سال دريافت کرد.
او نخستين فيلم دفاع مقدسي خود به نام «نينوا» را در سال ۱۳۶۲ مقابل دوربين بود اما پيش از آن هم در جبهههاي حق عليه باطل فعاليت داشت و به عکاسي و مستندسازي اتفاقات جنگ مشغول بود.
ملاقليپور در نخستين روزهاي جنگ به عنوان عکاس و خبرنگار در خرمشهر حضور پيدا کرد و تا زمان سقوط شهر و تبديل آن به خونينشهر به عکاسي از حوادث و مقاومتهاي مردمي ميپرداخت.
در ادامه برخي از عکسهاي اين سينماگر فقيد را مرور ميکنيم که برخي از آنها به تازگي در نمايشگاه عکس «تصوير مقدس» به نمايش در آمده است.
خرمشهر، خيابان فخر رازي، جنب مدرسه مهرگان، ۱۰ مهر ۱۳۵۹، تکاوران نيروي دريايي مشغول مبارزه با دشمن
مقاومت نيروهاي بسيجي، کنار رود کارون
رسول ملاقليپور در جبهه از معاشرت با دو نفر بيشترين تأثير را پذيرفته بود؛ بهروز مرادي و حسن شوکتپور که هر دو بعدها به شهادت رسيدند. او زمان عکاسي با «بهروز مرادي» آشنا ميشود و بعدها در فيلمهايش به نوعي اين شخصيت را بازنمايي ميکند. مرادي هم عکاس و نقاش بود روي هنرمنداني نظير «کاظم چليپا» هم اثرگذار بوده است.
رسول ملاقليپور در خاطراتش ميگويد: خرمشهر در حال سقوط بود، فقط مسجدجامع باقي مانده بود. رزمندگان نه فشنگي داشتند و نه ما فيلم براي عکاسي داشتيم؛ ديدم بهروز روي ديوار مسجدجامع که پر از ترکش بود نقاشي ميکند. گفتم بهروز چکار ميکني؟ مسجد را دارند با تانک ميزنند! بهروز گفت: رسول اينبار که آمدي، بيشتر با خودت فيلم بياور! چون اين جنگ تمام ميشود و ما پيروز ميشويم و همين عکسها، فيلمها و نقاشيها از آن باقي ميماند.