برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جمع و تفریق بازیگران مطرح سینما در تازه ترین فیلم مانی حقیقی

منبع
جام جم
بروزرسانی
جمع و تفریق بازیگران مطرح سینما در تازه ترین فیلم مانی حقیقی

جام جم/ کنجکاوي در فهرست بازيگران فيلم «تفريق» ماني حقيقي که اين روزها با پيوستن ترانه عليدوستي به جمع بازيگران و رفتن پريناز ايزديار در دست توليد است
 
سوم خردادماه بود که فهرست نخستين بازيگران «تفريق» تازه ترين فيلم ماني حقيقي، معرفي شدند و مشخص شد نويد محمدزاده و پريناز ايزديار، ايفاگر نقش هاي اصلي اين فيلم خواهند بود. با انتشار اين خبر و تا اينجاي کار، اين را مي شد اولين همکاري نويد محمدزاده با ماني حقيقي، دومين همکاري پريناز ايزديار با اين کارگردان و نيز چهارمين همکاري ايزديار و محمدزاده به حساب آورد. آن روزها که پيوستن ايزديار و محمدزاده به اين پروژه مخابره شد، فيلم مراحل پاياني پيش توليد و توليد را پس از صدور پروانه ساخت، سپري مي کرد. حالا اما خبر رسيده که ترانه عليدوستي هم به جمع بازيگران اين فيلم پيوسته است؛ البته اين جمع، تفريقي هم در پي داشته و در واقع عليدوستي جايگزين ايزديار شده است. دليل اين جايگزيني، شرايطي اعلام شد که کرونا بر توليدات سينمايي حاکم کرده و نيز تغيير زمان ساخت پروژه هايي که محمدزاده و ايزديار متعهد به حضور در آن بودند. از اين رو ايزديار ناچار شده از حضور در «تفريق» انصراف بدهد و به جمع فيلم ديگري بپيوندد. درپي اين تغييرات ترانه عليدوستي که پيش از اين سابقه همکاري با حقيقي را در دو فيلم ديگر او داشته، به جمع سازندگان تفريق پيوست. حقيقي درباره تغييري که در ترکيب بازيگران فيلمش رخ داده، گفته: «پريناز ايزديار آن قدر در جريان تمرينات ما فوق العاده بود که واقعا از ادامه نيافتن اين همکاري متاسفم. از سوي ديگر، اين را خوش اقبالي بزرگي مي دانم که ترانه عليدوستي فرصت همراهي با ما را داشت و در کنار ما خواهد بود». اظهارنظر زيرکانه اي است؛ او نوه ابراهيم گلستان است و هرچه مي گذرد به او شبيه تر مي شود، جز در صراحتي که پدربزرگش به آن مجهز است و بعيد است در چنين بزنگاهي چنين روادارانه و باملاحظه سخن بگويد تا هيچ گزندي از کلام به کسي نرسد.



شهرزاد / شيرين / درام ديوان سالار
اولين تصويري که از جايگزيني ترانه عليدوستي و پريناز ايزديار در تفريق به ذهن مي رسد، يکي از دراماتيک ترين جايگزيني هاي تاريخ هنرهاي تصويري ماست؛ درست حدس زده ايد، سريال «شهرزاد» را مي خواهيم بگوييم که در آن شهرزاد [با بازي ترانه عليدوستي]، به اجبار و بااکراه وارد زندگي شيرين [با بازي پريناز ايزديار] و قباد [با بازي شهاب حسيني] شد و به حکم بزرگ آقا هووي دختر خانواده ديوانسالار شد. حالا البته اينجا در فيلم تفريق، دو درويش نتوانسته اند در گليمي بخسبند و يکي رفته و آن ديگري آمده است.

ايزديار / حقيقي /  يک
پريناز ايزديار پيش از اين در فيلم «خوک» با ماني حقيقي همکاري کرده بود و اگر شيوع ويروس کرونا بي رحمانه ادامه نداشت و برنامه هاي پروژه ها مرتب به هم نمي خورد، حالا او قرار بود آبان آينده دومين همکاري اش را با حقيقي تجربه کند.

ايزديار / محمدزاده  / سه
جداشدن پريناز ايزديار از تيم بازيگران فيلم تفريق، جداي از اين که تعداد همکاري هاي او با حقيقي را در عدد يک متوقف کرد، چهارمين همکاري او با نويد محمدزاده را هم منتفي کرد. ايزديار پيش از اين در «ابد و يک روز»، «متري شيش و نيم» و «سرخپوست» با محمدزاده همبازي شده بود و تفريق مي توانست چهارمين همکاري آنها در همين چندسال اخير باشد.



عليدوستي/ حقيقي / پذيرايي نه چندان ساده
با پيوستن ترانه عليدوستي به فيلم تفريق، سومين همکاري او با ماني حقيقي در مقام کارگردان و بازيگر شکل خواهد گرفت؛ نخستين بار سال ۱۳۸۶ بود که عليدوستي در فيلم «کنعان» جلوي دوربين حقيقي رفت. چهار سال بعد همکاري دوم شان در فيلم پرسروصداي «پذيرايي ساده» شکل گرفت و حالا پس از ۹ سال آنها سومين همکاري شان را تجربه خواهند کرد. البته سومين که مي گوييم فقط همکاري هايي را مدنظر داريم که طي آنها حقيقي کارگردان و عليدوستي بازيگر بوده اند والا مي دانيم که اين دو در مقام بازيگر نيز همکاري کرده اند. از جمله در فيلم «درباره الي» ساخته اصغر فرهادي و حتي شاهد همکاري آنها به عنوان نويسنده و بازيگر هم بوده ايم. مثلا در «چهارشنبه سوري» اصغر فرهادي که ماني حقيقي يکي از نويسنده هاي فيلمنامه بود و ترانه عليدوستي يکي از بازيگران آن.

اما ماجرا حالا با ۹ سال پيش که عليدوستي براي دومين بار به عنوان بازيگر در فيلمي از ماني حقيقي حضور داشت، خيلي فرق کرده است. بي ترديد فيلم تازه ماني حقيقي، ديگر نمي تواند يک پذيرايي ساده به حساب آيد. هم نويد محمدزاده، گرانقيمت ترين بازيگر اين سال هاي سينما در آن حضور دارد و هم ترانه عليدوستي ديگر ترانه عليدوستي ۹ سال پيش نيست. به نظر مي رسد ماني حقيقي، ۹ سال پس از همکاري با ترانه عليدوستي در پذيرايي ساده، اين بار پروژه اي پرهزينه را کليد زده و از پذيرايي ساده خبري نيست.


عليدوستي و حقيقي، ۹ سال است در سينما همکاري نکرده اند، اما در چند فقره نشان داده اند دوستي شان هيچ کمرنگ نشده است.

عليدوستي منهاي حقيقي: از ترانه عليدوستي در ۹ سالي که با ماني حقيقي همکاري نکرده، پنج فيلم به نمايش درآمده است؛ اولي «آسمان زرد کم عمق» بود که مثل فيلم پذيرايي ساده به کارگرداني ماني حقيقي، عليدوستي براي بازي در آن هم نامزد دريافت سيمرغ بهترين بازيگر نقش اول زن شد. «زندگي مشترک آقاي محمودي و بانو» فيلم بعدي عليدوستي بود که براي او موفقيتي دربر نداشت، درست مثل «مادر قلب اتمي» که عليدوستي سال ۹۳ در آن حضور پيدا کرد. دو فيلم بعدي او «استراحت مطلق» و «فروشنده» بود. با اين که فروشنده بسياري از جوايز داخلي و خارجي را براي شهاب حسيني و اصغر فرهادي به همراه داشت، عليدوستي براي حضور در اين فيلم مهم، تنها در نوزدهمين جشن خانه سينما، نامزد دريافت تنديس بهترين بازيگر نقش اول زن شد.

حقيقي منهاي عليدوستي: ماني حقيقي در ۹ سالي که با ترانه عليدوستي همکاري نکرده، سه فيلم ساخته است؛ «اژدها وارد مي شود»، «پنجاه کيلو آلبالو» و «خوک». در اين بين، «پنجاه کيلو آلبالو» در هيچ جشنواره اي مورد توجه قرار نگرفت و «اژدها...» و «خوک» هم با اين که در چند جشنواره نامزد دريافت چندين جايزه بودند، اما تنها يک جايزه از هفتمين جشنواره فيلم گرولاند براي «خوک»، عايدي حقيقي در اين ۹ سال بوده است.

نويسنده: صابر محمدي

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره