رها حاجی زینل: وقتی استعداد بازیگران جوان قربانی مافیا میشود!
باشگاه خبرنگاران/ رها حاجي زينل بازيگر سينما، تلويزيون و تئاتر درباره نمايش «حصار» گفت: شهريور ماه سال جاري براي بازي در نمايش «حصار» به کارگرداني «ياسمن نصرتي» دعوت شدم، از همان زمان مشغول تمرينات اثر بوديم تا بتوانيم نمايش را از ابتداي آبان ماه در پرديس تئاتر شهرزاد روي صحنه ببريم، اما اوج گيري کرونا و تعطيلي تئاتر باعث شد تا با وقفه در اجرا روبرو شويم.
وي درباره ساير فعاليتهاي خود در عرصه تئاتر اظهار کرد: علاوه بر اين نمايش در نمايش «هجوم» به نويسندگي و کارگرداني علي صفري هم در مقام طراح گريم حضور دارم، آن اثر هم قرار بود از ابتداي آبان در تماشاخانه اهورا روي صحنه برود، اما متوقف شده است، البته اين وقفه به ما فرصت تمرين و تبليغات بهتر و بيشتر را داده است.
بازيگر نمايش «حصار» درباره داستان اين اثر اظهار کرد: «حصار» فضاي ديکتاتوري يک خانواده در دوره قاجار را توصيف ميکند، خانوادهاي که پدري سختگير سرپرست آن است و فرزندان و همسرش که در اين حصار زندگي ميکنند به دنبال راهي براي نجات خود از اين فضا هستند.
وي در همين راستا ادامه داد: يکي از جذابيتهاي اصلي حصار براي من نمايشنامه تاثيرگذار و گروه بازيگران و کارگرداني آن است. «حصار» نمايشي است که ميتواند در مخاطب تاثير بسزايي بگذارد و اميدوارم وضعيت تعطيلات تئاتر به دليل شيوع کرونا هر چه سريعتر برطرف شود تا تمرينهاي ما بي جواب نماند و بتوانيم ميزبان تماشاگران عزيزمان باشيم.
حاجي زينل درباره شرايط سخت تمرينات تئاتر در دوران شيوع بيماري کرونا بيان کرد: طبيعتا تمرين در چنين شرايطي سخت است، اما خوشبختانه اتفاق خاصي دامن گير افراد گروه حصار نشده است. تمرينات يک روز در ميان انجام ميشود و تمامي گروه با ماسک سر تمرين حاضر ميشوند. با اينکه طبيعتا استفاده از ماسک به لحاظ حسي و ديالوگها، بازيگران را آزاد نميگذارد، اما در شرايط فعلي چارهاي نيست.
خودم را در مديومهاي مختلف محک ميزنم
بازيگر «نهنگ آبي» درباره تفاوت بازيگري در سينما و تئاتر گفت: به عنوان يک بازيگر، بازي در مديوم سينما، تئاتر و يا تلويزيون براي من فرق چنداني ندارد يا بهتر بگويم به عنوان يک بازيگر خودم را در مديومهاي مختلف محک ميزنم و تلاش ميکنم تا بهترين خودم را در هر اثري به نمايش بگذارم.
وي افزود: طبيعتا تئاتر بي واسطه با مخاطب در ارتباط است و تاثير لحظهاي و جذابي را به تماشاگر منتقل ميکند، هر چند ممکن است اين تاثير گاها منفي هم شده و به واسطه اشتباه يک بازيگر جبران ناپذير باشد. در سينما، اما جذابيت بصري بيشتر است، يک بازيگر شايد فرصت جبران را داشته باشد، اما حفظ راکورد بازي از سختيهاي بازي در سينماست. به عنوان مثال شما به عنوان بازيگر شايد بعد از دو ماه بخواهيد ادامه سکانسي را بازي کنيد و براي آن سکانس بايد دقيقا همان حال و هواي دو ماه پيش را تکرار کنيد.
اين بازيگر درباره ميزان پيشنهادات تئاتري و سينمايي که طي سالهاي گذشته داشته عنوان کرد: طبيعتا براي من هم مثل بسياري از جوانان پيشنهاد بازي در تئاتر بيشتر است، پيشنهادات سينمايي بنا به برخي مناسبات کمي محدود است و به نوعي کمي شانس ميطلبد. شخصا همواره از هر دو نوع پيشنهادات استقبال کرده ام و سعي ميکنم بهترين بازي را در هر دو سو انجام دهم.
وي با گلايه از کم توجهي کارگردانان سينما به بازيگران جوان تئاتر اظهار کرد: متاسفانه کارگردانان سينما توجهي به اهالي تئاتر نميکنند، بازيگران جوان مستعدي در تئاتر هستند که ميتوانند همچون نويد محمدزاده بدرخشند، شخصا با نويد محمدزاده همبازي بودهام و ميدانم آنچه از وي ميبينيم به واسطه حضور قدرتمندش در تئاتر بوده است. اما متاسفانه بستري براي هنرمندان تئاتر وجود ندارد تا بتوانند خودشان را معرفي کنند. گه گاهي فراخوان داده ميشود، براي اينکه پولهاي هنگفت زيادي به بازيگران چهره ندهند از تئاتريها استفاده ميکنند؛ ولي هنرمند را براي هنروري و يا فقط يک ديالوگ کوتاه ميخواهند و نقش اصلي را به هنرمندان تئاتر نميدهند.
بازيگر «خفگي» ادامه داد: انگار يک فضاي مافيايي در سينما حاکم است که فقط يک تعداد گروه توليد با تعدادي هنرمند کار ميکنند و نميخواهند وقت بگذارند که بازيگران تازه کار را هم بشناسند و از آنها استفاده کنند. ۶ سکانس مهم در فيلم «خفگي» فريدون جيراني بازي کرده ام؛ با اين حال کماکان منتظر پيشنهاد کارگردانان تصويري هستم تا ببينم به سراغ من هم ميآيند يا خير.
وي در پايان تصريح کرد: با اينکه ثابت کردم توانايي بازي هم در تئاتر و هم سينما را دارم، اما پيشنهاد براي سينما کمتر است. در حالي که بازيگر در سينما بيشتر ديده ميشود. در طول اجراي تئاتر، افراد کمي بازيگر را ميبينند و متاسفانه من نمونه تصويري از اجراي تئاتر را براي اثبات کارم ندارم. اميدوارم اتفاقات خوبي در آينده براي هنرمندان تئاتر بيافتد.