logo

مسعود اطیابی: تعطیلی سینما را تبدیل به «فرصت» کنیم

منبع
مهر
بروزرسانی
مسعود اطیابی: تعطیلی سینما را تبدیل به «فرصت» کنیم

مهر/  مسعود اطيابي کارگردان و تهيه‌کننده سينماي ايران تأکيد کرد مي‌توان از فرصت تعطيلي سينماها در شرايط کرونايي براي بازسازي مناسبات و قوانين، براي آينده بهتر سينماي ايران استفاده کرد.

مسعود اطيابي تهيه‌کننده و کارگردان سينما با اشاره به شرايط فعلي سينما و توقف پروژه‌هاي سينمايي گفت: زماني که سينماها تعطيل است و محلي براي عرضه فيلم‌ها نيست، طبيعي است که فعاليت در سينما کمتر شود، ما در حال حاضر با انبوهي از فيلم‌هاي توليد شده مواجهيم که سرمايه‌هاي خوابيده صنعت سينما چه در حوزه دولتي و چه در بخش خصوصي به شمار مي‌روند. بخش عمده اين فيلم‌ها بايد به نمايش درآيد تا بتوانيم توليد در سينما را آغاز کنيم.

وي با اشاره به اينکه تا زماني که سينماها به‌صورت جدي و فعال باز نشوند، خيلي نمي‌توان به توليد فکر کرد، توضيح داد: به نظر مي‌رسد که تنها کاري که سينماگران و مديران دولتي سينما مي‌توانند انجام دهند، برنامه‌ريزي و استفاده از فرصت پيش آمده براي ارتقاي صنعت سينما و مناسبات آن است.

توقف؛ فرصت تعمير و بهينه‌سازي

کارگردان فيلم سينمايي «تگزاس» بيان کرد: گاهي قطاري که در حرکت است به يک سري تعميرات و بهينه‌سازي نياز دارد که اين تعميرات در هنگام حرکت قطار به سختي انجام مي‌شود، اگر قطار براي مدتي بايستد فرصت خوبي براي تعمير دوباره و بهينه‌سازي مناسب است. سينما نيز همين گونه است، حرکت سينما در حال حاضر متوقف شده است و از اين شرايط مي‌توان به نحو احسن استفاده کرد، مي‌توانيم از اين فرصت استفاده کرده و به تحليل درست سينما و آينده آن بپردازيم و مقداري ساختار صنعتي سينما را اصلاح و بهينه‌سازي کنيم.

وي تاکيد کرد: بالاخره روزي ويروس کرونا تمام مي‌شود و يا زندگي با آن عادي مي‌شود و مانند يک سرماخوردگي مردم با آن کنار مي‌آيند، مردم نياز دارند که به صورت اجتماعي در جاهاي مختلف گرد هم بيايند، از جمله اين جاها مي‌توان به سينما اشاره کرد. در واقع سينما مي‌تواند کارايي بسياري براي ريکاوري و بازگشت رواني مردم به حالت عادي داشته باشد.

اطيابي ادامه داد: سينما مي‌تواند در جامعه اميد ايجاد کند، به شرطي که از همين امروز براي آينده سينما برنامه‌ريزي کنيم، شايد ممکن است ۵ يا ۶ ماه وقت داشته باشيم تا سينما را دوباره درست کنيم و به روزهايي فکر کنيم که مي‌خواهيم مردم را دوباره جذب سينما کنيم و براي آن‌ها يک فضاي خوب ايجاد کنيم.

وي با بيان اينکه در شرايط فعلي چه نقشه‌هايي مي‌شود ايجاد کرد تا سينما را دوباره احيا کرد، توضيح داد: اينکه روزانه براي حل مشکلات سينما فکر کنيم و بر اساس همان روز نقشه‌ها را اعمال کنيم درست نيست، به عنوان مثال مي‌توان به اکران آنلاين جدي‌تر فکر کرد، که در شرايط کرونا براي ديده شدن فيلم‌ها اجرا شد.

تهيه‌کننده فيلم سينمايي «اختاپوس» تاکيد کرد: اکران آنلاين مسأله‌اي نبود که تعريف آن تنها براي زمان بحراني کرونا باشد، اين نوع از نمايش چيزي است که مي‌تواند تبديل به جزئي از صنعت سينماي ما شود و بايد اين اتفاق بيافتد. کارايي اکران آنلاين اين است که به ارائه فيلم‌ها بپردازد و مخاطبان سينما را گسترش دهد.

وي ادامه داد: اکران آنلاين مي‌تواند به صنعت سينما کمک کند، در حالت عادي و اکران روي پرده ممکن است براي هر فيلم ۴ يا ۵ ميليون مخاطب وجود داشته باشد، اما اگر اکران آنلاين فيلم‌ها نيز وجود داشته باشد، ظرفيت ۵ يا ۶ ميليوني مخاطب به تعداد مخاطب اکران يک فيلم اضافه مي‌شود.

لزوم تدوين مناسبات قانوني جديد

اين کارگردان سينما بيان کرد: اگر مدير سينمايي بودم از فرصت تعطيلي سينما براي برنامه‌ريزي مناسب براي سينما استفاده مي‌کردم. تاکيد مي‌کنم که مي‌توان از فرصت تعطيلي سينماها استفاده کرد و به بازسازي روابط، مناسبات و توليدات سينما بپردازم و هماهنگي بهتري با هنرمندان، توزيع کنندگان و پخش کنندگان فيلم‌ها داشته باشيم. در واقع بايد مناسبات قانوني خوبي را تدوين کنيم که همه راضي باشند.

اطيابي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: اين را هم بايد بگويم که مخاطبان سينما در شرايط شيوع کرونا نمي‌توانند به سينما و سالن‌هاي سينما اعتماد کنند و اين مساله کاملاً طبيعي است، از طرفي فکر کنيد که سينمايي که با ۵۰ درصد ظرفيت به کار خود ادامه دهد نيز چندان خوش‌آيند فيلمساز و يا مخاطب نيست.

وي ادامه داد: در واقع مخاطب به سينما مي‌رود تا در کنار مخاطبان ديگر فيلم ببيند، نه اينکه تنها به ديدن يک فيلم بنشيند، مخاطب اگر بخواهد به تنهايي فيلم ببيند در خانه هم مي‌تواند اين کار را کند، حتماً ديدن فيلم در سالن سينما شرايط ديگري مي‌طلبد که تعريف شده است، به همين دليل در شرايط فعلي بايد براي سينما رفتن نيز تعريف جديدي داشته باشيم.

کارگردان فيلم سينمايي «ديناميت» توضيح داد: به‌عنوان يک کارگردان با ظرفيت ۵۰ درصدي سالن‌هاي سينما فيلمي را براي نمايش ارائه نمي‌دهم، چرا که اينگونه فيلم ديدن براي مخاطب جذابيتي ندارد.

اطيابي در پايان گفت: بايد پيش‌بيني کرد که اين شرايط تا چه زماني طول مي‌کشد تا براي آن برنامه‌ريزي کرد، ما در حال حاضر در سينما به اين نياز داريم که براي سينما برنامه‌ريزي مناسبي صورت گيرد. نبايد فراموش کرد که اتفاق خوب به تنهايي رخ نمي‌دهد و بايد براي آن برنامه‌ريزي مناسبي صورت داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar