برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

دلیل پشیمانی دیرهنگام سامان از ساخت «زیرخاکی»

منبع
خراسان
بروزرسانی
دلیل پشیمانی دیرهنگام سامان از ساخت «زیرخاکی»

خراسان/ زيرخاکي يک هفته پس از انتشار پستي درباره توليد فصل دوم سريال طنز «زيرخاکي» و اعلام خبر آغاز تصويربرداري آن در چند روز آينده، ديروز با انتشار پست ديگري، نوشت : به دليل اعمال مميزي در بازپخش فصل اول که اکنون در حال پخش است، از ساخت ادامه اين مجموعه انصراف مي‌دهم.


جليل سامان تا لحظه تنظيم اين گزارش توضيح بيشتري درباره اين تصميم نداده و درخواست ما براي گفت‌وگو درباره اين موضوع را نيز بي‌پاسخ گذاشته است. سابقه مميزي «زيرخاکي ۲» طبق توضيحات جليل سامان درباره ساخت اين سريال و پست‌هايي که اين کارگردان در اينستاگرامش منتشر کرده، اولين بار نيست که سريال «زيرخاکي» درگير مميزي مي‌شود. سامان در آستانه پايان فصل اول اين مجموعه در اينستاگرامش نوشت: اگر اين فصل کامل پخش شود، پايان متناسبي دارد، اما نه آن طور که در فيلم نامه بوده. او در ادامه هم به صراحت به مميزي اشاره کرد و توضيح داد که فصل دوم ۱۲ قسمت بوده، اما مميزي باعث شده مسير داستان به کلي عوض شود و به شش قسمت کاهش يابد.

او پيشتر هنگام ساخت سريال هم از مميزي فصل دوم گلايه کرده و نوشته بود اين فصل را مردود کرده‌اند و ناچار شده کل فيلم نامه را بازنويسي کند. اکنون سوال اين جاست که با وجود کاهش قسمت‌هاي سريال به دليل مميزي و تغيير در جريان داستان، چرا جليل سامان زودتر از اين‌ها تصميم به ادامه ندادن سريال نگرفته بود؟

انصراف پس از انتشار خبر توليد
جليل سامان تقريبا يک هفته قبل در خبر ساخت فصل دوم «زيرخاکي» نوشته بود: «در روزهاي آينده تصويربرداري فصل دوم «زيرخاکي» را آغاز خواهيم کرد.» بنابراين اگر همه مقدمات براي ساخت ادامه سريال فراهم بوده، اکنون در حالي که چند روز از وعده او براي ساخت «زيرخاکي ۲» گذشته، براي تصميم انصراف از ساخت ادامه اين مجموعه دير نيست؟ هرچند که طبق توضيح اين کارگردان، علت تصميم او سياست‌هاي متناقض و مميزي در بازپخش سريال بود که به تازگي روي آنتن رفته، اما همان طور که گفتيم اولين بار نيست که «زيرخاکي» مورد مميزي قرار مي‌گيرد و اين کارگردان که سابقه زيادي در زمينه همکاري با تلويزيون دارد تا به حال باز هم با اين مشکل روبه‌رو بوده است.

«زيرخاکي ۲»، «نفس ۲» و سريال شهيد چمران
جليل سامان پيشتر براي ساخت ديگر سريال‌هاي خود نيز با تلويزيون دچار اختلاف شده بود. اين کارگردان سال ۹۶ وعده ساخت فصل دوم سريال «نفس» را داده و گفته بود احتمال دارد ادامه اين مجموعه در سال ۹۶ جلوي دوربين برود، اما در نهايت فصل دوم اين سريال هرگز ساخته نشد. سامان در گفت‌وگوهاي بعدي خود درباره علت اين اتفاق گفته بود همه‌چيز به تصميم صداوسيما بستگي دارد و به دليل مشکلات مالي تلويزيون خبري از ساخت اين مجموعه نيست. او سال گذشته هم در يکي از پست‌هاي صفحه اينستاگرامش نوشته بود تلويزيون «نفس ۲» را به دلايلي که اعلام نشد مسکوت گذاشته‌ و اجازه نداده سريال شهيد چمران را بسازد، بنابراين قصد نداشته با تلويزيون همکاري کند، اما شخصي او را دعوت به صبر کرده است. مميزي‌هاي سوال‌برانگيز تلويزيون از طرفي عملکرد تلويزيون هم در مميزي بعضي فيلم‌ها يا سريال‌ها هنگام بازپخش جاي سوال دارد و اولين بار نيست که چنين اتفاقي مي‌افتد. وقتي يک سکانس در اثري زمان پخش اوليه اجازه نمايش دارد، عجيب است که در بازپخش مورد مميزي قرار مي‌گيرد و حذف مي‌شود. نکته عجيب‌تر اين است که گاهي دو شبکه تلويزيون هم درباره مميزي يک اثر، عملکرد متفاوتي دارند و سکانسي که در يک شبکه پخش مي‎شود، در شبکه‌اي ديگر مورد مميزي قرار مي‌گيرد و در نهايت باعث نارضايتي مخاطبان و صاحبان اثر مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره