تسلط شهاب حسینی به زبان انگلیسی مهمترین اتفاق «آن شب» بود
باشگاه خبرنگاران/ محمد درمنش ضمن انتقاد از هيئت داوري جشنواره ۳۸ فيلم فجر، درباره فيلم «آن شب» و پيش بيني از موفقيتهاي داخلي و خارجي آن توضيح داد.
محمد درمنش تهيه کننده «آن شب» که توانست سه جايزه اصلي از جشنواره مولين دو ري اسپانيا کسب کند، درباره اين فيلم گفت: قبل از اينکه بخواهم به عنوان فيلمساز و يا يکي از عوامل اين پروژه صحبت کنم، بايد بگويم بارها در هيئت داوري و کميته انتخاب بودم و اين دو هميشه ميتوانند اشتباه کنند، چون در آن با علوم انساني مواجهيم، بدين علت درصد خطا خواهيم داشت. اما برخي مواقع درصد خطاها فاحش است. در جشنواره فيلم فجر ۳۸، درصد خطاها فاحش و علتش هم ناهمگوني ترکيب هيئت داوران بود که باعث شکستن شدن آرا شد. شهاب حسيني از روز اول جز کانديداهاي سيمرغ بلورين بود و خود فيلم هم جز کانديداهايي بود که ميتوانست جايزه بگيرد، اما به علت همان ناهمگوني هيئت داوران، آرا شکسته و در حقمان کم لطفي صورت گرفت.
وي افزود: در بحث آرا مردمي تا جايي که پيگيري ميکردم «آن شب» يک عدد راي کاذب در صندوقها نداشت، ولي ميدانستم تهيه کننده و يا سازمان تهيه کننده برخي فيلمها در آرا مردمي راي سازي ميکندT در نتيجه براي من کاملا مشهود بود که جشنواره فيلم فجر علي رغم اينکه قدرت تشخيص کيفيتها و قابليتهاي اين کار را ندارد، اما فيلم ما دو جاي ديگر جواب خواهد گرفت؛ اول نمايش و اکرانهاي خارج از کشور و دوم در مواجهه با گيشه. سند اين ادعا هم اتفاقاتي است که در پيش خواهد بود و از اسپانيا شروع شد.
اين تهيه کننده ادامه داد: آن کسي که توانست در مورد موضوع و فيلمنامه فيلم و موفقيت آن درست فکر کند، مجري طرح يعني پسرم محسن درمنش بود که گروه خوبي هم جمع کرد و اگر به موفقيتي رسيده و خواهد رسيد مديون اوست.
درمنش درباره بازي شهاب حسيني بيان کرد: چه بگويم چه نگويم، شهاب حسيني آدم ثابت شدهاي است و مخاطبان سينما توانمندي و قابليت اش را ميدانند. از سويي خود حسيني هم همواره دنبال اتفاق جديدي است تا تکراري نشود. در نتيجه هميشه شاهد تازگي و بازي اش خواهيم بود. اتفاق خوب در «آن شب» تسلط او به فرهنگ زبان انگليسي بود که در گفت وگوها و گويشها مشکل خاصي نداشت بدين علت با بازيگران خارجي به خوبي کار ميکرد.
کارگردان «آژانس ازدواج» با اشاره به حس و حالش براي دريافت سه جايزه اصلي از جشنواره اسپانيايي اظهار کرد: يقين پيدا کردم تحليلم از رفتار غلط هيئت داوران جشنواره فيلم فجر ۳۸ درست بود و چون عادت ندارم جوسازي کنم، ميگويم که فيلم خوب ديده خواهد شد و مطمئنم در آينده باز هم براي «آن شب» اتفاق خوب ميافتد. آدمهايي که چند دهه در سينما فعاليت داشتند معمولا عادت کرده اند که نه با ناديده گرفته شدن در جشنوارهاي حالشان بد شود و نه با امکان خوبي که براي فيلمشان پديد ميآيد خيلي ذوق کنند، ولي در عين اينکه جايزه گرفتن براي هر فيلمساز ايجاد انگيزه ميکند، بايد مواظب باشد که فريبش را هم نخورد.
وي در پاسخ به اين سوال که داوران جشنواره اسپانيايي به چه نکاتي توجه کردند که «آن شب» براي آنها حائز اهميت شد، گفت: داوري هر جشنواره متر و معياري دارد، يک سري جشنوارهها سياسي و آدمهايي که آنجا حضور پيدا ميکنند هم تقريبا سياسي هستند، موضوعهاي اجتماعي معمولا جشنواره هايش اينگونه است، اما معيار جشنوارههايي که فيلمهايي مانند «آن شب» با داشتن ژانر وحشت در آن حضور دارند بيشتر تخصصي خواهد بود و داروان به بخش ايدئولوژي يا فلان کشور بودن و انتقال نوع مفهوم اجتماعي و... توجه ندارند و بيشتر به دنبال اين هستند که آيا فيلم سرگرم کننده در ژانر وحشت توانسته مولفههاي اين ژانر را داشته باشد؛ بدين علت چنين جشنوارههايي فني تخصصي است و اقبالي هم که به فيلم ما شده از اين جهت است.
درمنش عنوان کرد: اگر به اتفاقات فيلمهاي ژانر وحشت دقت کنيد مقولههاي جديدي نميبينيد و تقريبا با مولفههاي يکسان به دنبال ايجاد وحشت هستند. دنياي سينماي وحشت امروز و علاقهمندان آن بيشتر به دنبال اين هستند که در آدمهاي ديگر سرزمينها بخصوص خاورميانه، چه موضوعهايي وجود دارد که به لحاظ مضمون در فضاي فيلم دلهره آور، قابلتر است. اگر دقت کنيد «آن شب» قبل از اينکه دلهره آور باشد اخلاقي تربيتي است و اين موضوع وقتي در قالب ژانر وحشت آمده خودش را نشان داده و براي آنها جالب شده است. بدين علت کساني که علاقهمند به کارکردن در اين فضا و ديده شدن هستند بايد سمت موضوعهاي شرق دنيا بخصوص در ايران و خاصتر در قبيلهها و طايفهها بروند و به بهترين شکل در ژانر وحشت طراحي کنند که قطعا براي دنيا جذاب خواهد بود، چون به جز اينکه آدرنالين خون مخاطب را بالا و پايين ميکند يک مفهومي هم با او در ميان ميگذارد و اين نکتهاي بود که در «آن شب» اعمال شد.