برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تلویزیون با کیفیت تر از همیشه پس از سه سال تلاش شبانه روزی

منبع
جام جم
بروزرسانی
تلویزیون با کیفیت تر از همیشه پس از سه سال تلاش شبانه روزی

جام جم/ ۳ سال تلاش شبانه روزي در معاونت توسعه و فناوري رسانه ملي باعث شد حالا بسياري از شبکه هاي سراسري با کيفيت HD روانه آنتن شوند
 
يکي از پروژه هاي مهم و راهبردي در سازمان صدا و سيما، اچ دي سازي شبکه هاي رسانه ملي بود. به همين دليل معاونت توسعه و فناوري صدا و سيما به دنبال اين اقدام ارزشمند بود تا بتواند از اين طريق تحولي بزرگ در حوزه هاي محتوايي، فني و زير ساخت ها در رسانه ملي ايجاد کند. مطالعات اوليه اين پروژه يک سال و نيم طول کشيد تا همه جوانب مورد بررسي قرار بگيرد و به بهترين شکل ممکن و در حد استانداردها اين پروژه محقق شود. حالا رضا عليدادي، معاون توسعه و فناوري رسانه ملي تاکيد کرده که سه سال تلاش براي اچ دي سازي جواب داده و اکنون ۱۰ شبکه اچ دي سازي شده است. همين موضوع بهانه اي شد تا با معاون توسعه و فناوري سازمان صدا و سيما، مدير کل ارتباطات زميني، مدير کل فناوري فضايي و ماهواره اي و مدير کل فني پخش اين معاونت صحبت کنيم تا جزئيات بيشتري از اين تحول بزرگ بدانيم که در ذيل مي خوانيد:

حرکت رسانه ملي روي لبه فناوري
روز گذشته طي مراسمي پخش ۱۳ شبکه رساني ملي با کيفيت اچ دي به بينندگان ارائه شد. پيش از اين مراسم دکتر علي عسکري رياست سازمان با حضور در استوديو پخش شبکه يک و گراميداشت شهيد دکتر فخري زاده دانشمند هسته اي کشورمان که روز جمعه به شهادت رسيد، درباره اهميت اين گام رسانه ملي سخناني ايراد کرد.


رئيس رسانه ملي پخش برنامه هاي سيما با کيفيت اچ دي را اقدامي در جهت حرکت صداوسيما در مرز دانش روز توصيف کرد و گفت: صداوسيما به عنوان رسانه اي بزرگ و پرقدرت تلاش دارد همتراز با رسانه هاي جهاني از فناوري ها استفاده کند، زيرا اگر از فناوري هاي روز استفاده نکنيم، دچار زيان خواهيم شد. وي درباره اهميت اين گام رسانه ملي در پخش باکيفيت شبکه ها گفت: رسانه هميشه بايد از بالاترين سطوح فناوري ها استفاده کند تا بهتر با مخاطب در ارتباط باشد. علي عسکري با اشاره به عزيمت رسانه ملي از پخش آنالوگ در تاريخ ۸/ ۸/ ۸۸ به ديجيتال و استفاده از فناوري MPEG۴ گفت: در آن زمان هم اولين شهر بزرگ در جهان که چنين خدماتي در آن ارائه شد، تهران بود. حدود يک دهه پس از آن تاريخ، همکاران من در رسانه ملي با مجاهدت فراوان، اين سامانه را توسعه و ارتقا داده اند، به طوري که اکنون در اين جايگاه ايستاده ايم. پخش اچ دي مرز دانش امروز است. رئيس رسانه ملي با قدرداني از زحمات همکاران معاونت توسعه و فناوري رسانه و ابراز اميدواري براي اين که حوزه سيما به بهترين شکل از اين فناوري پخش استفاده کند، گفت: حوزه فني صداوسيما فعال و پوياست و جوانان دانشمند و ارزشمندي در آن فعال هستند. وي افزود: هر کدام از بخش هاي مختلف معاونت توسعه و فناوري رسانه ملي با شرکت هاي دانش بنياني همکاري دارند که به فضل خدا، در مرز فناوري حرکت مي کنند. خدا را شاکرم که با اين در هم تنيدگي بين فعاليت هاي سازمان و شرکت هاي دانش بنيان، به کوري چشم دشمنان، توانسته ايم اين خدمت را با وجود همه فشارها و دشواري ها مثل تحريم ها و... به ملت بزرگ ايران ارائه دهيم. دکتر علي عسکري پس از بازديد از استوديو و اتاق فرمان شبکه هاي يک و سه سيما، راهي نودال جديد شد تا در آييني رسمي، اچ دي شدن شبکه هاي تلويزيوني رسانه ملي را اعلام و اجرايي کند. او با حضور در پخش شبکه هاي يک و سه سيما و سپس در ارتباط هاي تصويري جداگانه با مديران شبکه و پخش شبکه هاي نسيم (سيما)، نمايش (سيما)، العالم (معاونت برون مرزي)، خبر (معاونت سياسي)، کودک (سيما)، افق (سيما)، ايران کالا (معاونت مالي و سرمايه انساني)، ورزش (سيما)، مستند (سيما)، تماشا (سيما) و آي فيلم (برون مرزي) ضمن شنيدن گزارش وضعيت تبديل سامانه هاي اين شبکه ها به پخش اچ دي، دستور آغاز پخش با استانداردهاي جديد را صادر کرد. در تماس تصويري دکتر علي عسکري، سامانه اچ دي در واحدهاي سيگنال رساني زميني، ماهواره اي و فرستنده جماران هم به صورت رسمي آغاز به کار کرد. در اين مراسم، رضا عليدادي، معاون توسعه و فناوري رسانه ملي، حميد شاه آبادي، معاون سيما، برنا فيروزي، مشاور اجرايي و رئيس حوزه رياست رسانه ملي، محمدحسين رنجبران، مديرکل روابط عمومي رسانه ملي و جمعي از مديران ارشد رسانه ملي، دکتر علي عسکري را همراهي کردند.

از روز گذشته يعني نهم آذر ۱۳۹۹، ۱۳ شبکه سيما با کيفيت اچ دي پخش خود را آغاز کردند که براي دريافت اين تصاوير دو راه وجود دارد. اگر گيرنده شما قابليت دريافت اچ دي دارد، کافي است يک بار ديگر شبکه ها را روي گيرنده هاي خود جست وجو کنيد. اما اگر گيرنده  شما قابليت دريافت اچ دي را ندارد گيرنده هايي که اين کيفيت را دارند را از  شرکت هاي مجاز تهيه کنيد. در تکميل نهضت ديجيتال سازي شبکه هاي تلويزيوني که از ۸۸/۸/۸ با ديجيتال سازي آغاز شد از تاريخ ۹۹/۹/۹شکل نمايشي شبکه هاي تلويزيوني سراسري رسانه ملي به استاندارد HEVC يا همان پخش تصاوير با قدرت تفکيک بالا ارتقا يافت.  بنا بر اين گزارش ۹آذر امسال علاوه بر اچ دي سازي ، شبکه هاي اميد، ايران کالا، تماشا و شما به ۱۷ شبکه سراسري ديگر با کيفيت پخش  اچ دي پيوستند و همه ۲۱شبکه با کيفيت بالا قابل دريافت مي شوند.

رئيس رسانه ملي در آيين رسمي اچ دي شدن شبکه هاي تلويزيوني: تلاش براي پخش بهترين محتوا با بهترين کيفيت
دکتر علي عسکري پس از دستور آغاز رسمي پخش ۱۳ شبکه رسانه ملي با کيفيت اچ دي، در سخناني بر نقش مهم اين تجربه در راه اندازي پخش به صورت UHD ۴K تاکيد کرد و آن را هموارکننده فناوري هاي پخش در آينده برشمرد.

به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، رئيس رسانه ملي در آيين آغاز رسمي پخش ۱۳ شبکه صداوسيما با کيفيت اچ دي (تصوير با قدرت تفکيک بالا) گفت: پخش تصاوير تلويزيوني با استفاده از اين فناوري، رويدادي مهم و پيشکشي به ملت بزرگ ايران است. به عنوان خادمان اين ملت تلاش مي کنيم بهترين محتوا را با بهترين کيفيت تصويري روي آنتن بفرستيم.

دکتر علي عسکري اچ دي سازي را گام مهمي براي تحول عرضه محتوا دانست و گفت: ما در چرخه دائمي تحول قرار داريم و اين مسير روبه جلو، حوزه فني سازمان را در قله هاي طلايي قرار خواهد داد.
وي اچ دي شدن شبکه ها را حرکت روي لبه فناوري و رسيدن به قله فناوري روز دانست و متذکر شد: طي اين مسير را با حداکثر توان ادامه خواهيم داد و مخاطبان از اين پس شاهد موفقيت هاي بيشتر رسانه ملي در حوزه فناوري رسانه خواهند بود.

دکتر علي عسکري با اشاره به مسووليت شبکه هاي سيما در فضاي اچ دي سازي گفت: برنامه سازان سيما وارد کار عظيمي شده اند و از اين پس بايد بيش از پيش بر آموزش و همچنين در حوزه ارتقاي کيفيت فني برنامه ها متمرکز شوند.
رئيس رسانه ملي ارتقاي کيفي در حوزه چهره پردازي، نورپردازي، تصويربرداري و ارائه را لازمه ادامه مسير اچ دي سازي دانست و متذکر شد: کار شما امروز بسيار سخت تر از گذشته است و با تلاش شما دريافت محصول باکيفيت بالاتر روي آنتن براي مردم ايران محقق خواهد شد.

وي با اشاره به مسير اچ دي شدن در معاونت سياسي و فضاي خبرگزاري صداوسيما هم گفت: اکنون هم شبکه خبر و هم بخش هاي خبري اچ دي شده اند و معاونت سياسي هم بايد براي افزايش کيفيت فني در کل چرخه خبر تلاش کند.
دکتر علي عسکري فضاي اچ دي سازي در معاونت برون مرزي را مساعدتر از ديگر معاونت برشمرد و گفت: با توجه به اين که اچ دي سازي شبکه پرس تي وي پيش از اين اتفاق افتاده بود، اکنون که شبکه العالم به اين قابليت دست يافته است، مي توان گفت اين رويداد موجب مي شود مخاطبان در منطقه اسلامي و عربي باکيفيت بهتري برنامه ها را در اختيار داشته باشند.
وي بر نقش مهم تجربه اچ دي سازي در راه اندازي کانال UHD ۴K تاکيد کرد و آن را هموارکننده فناوري هاي آينده برشمرد.
دکتر علي عسکري به بار سنگين مسووليت سازمان صداوسيما در برهه کنوني اشاره و تصريح کرد: با توجه به شيوع کرونا، اين روزها هم از جهت پرداختن به همه موضوعات و هم موضوع سلامت ملت ايران، بار سنگيني بر دوش سازمان است و بايد با تلاش و دقت در مسير آرامش و سلامت جامعه حرکت کنيم که الحمد... به لطف خدا و تلاش همکاران تا اينجاي کار موفق بوده ايم.

در ادامه، رئيس رسانه ملي با اشاره به شهادت دانشمند هسته اي، شهيد دکتر محسن فخري زاده گفت: بايد به طور ويژه از اين شهيد بزرگوار ياد کنيم که به اوج خواسته خودش رسيد؛ وي درزماني که زنده بود صادقانه تلاش کرد کشور را در جهت انرژي و فناوري هاي هسته اي و دفاعي به حداکثر توان برساند و اقتدار کشور را بالا ببرد؛ چه مقامي بالاتر از شهادت که اجر او براي خدمت به کشورش بود.


دکتر علي عسکري مسير شهادت اين شهيد بزرگوار را ادامه راه سردار شهيد سپهبد حاج قاسم سليماني دانست و افزود: همان طور که شهادت حاج قاسم به دست اشقي الاشقياي زمانه موجب برکات براي مردم ايران شد و وحدت ملي را تقويت کرد، شهادت شهيد فخري زاده هم تبلوري جز جوشش غيرت و وحدت ايران اسلامي نخواهد داشت.

رئيس رسانه ملي صريح کرد: دشمنان بدانند دور از چشمان آنها نهال هاي بزرگي در کشور رويش دارد که اگر يکي قطع شود، اما نهال هاي ديگري رشد مي کنند و اين حرکت مجاهدانه به هدف مي رسد.
وي در پايان تاکيد کرد: امروز تلاش حوزه فني به ثمر رسيده است و از همه همکارانم، به ويژه مهندسان زحمتکش در فرستنده هاي تلويزيوني که در سرما و گرما، ما را به قلل طلايي فناوري رساندند، تشکر مي کنم.

 تغييرات بزرگ در زيرساخت هاي قديمي
 رضا عليدادي، معاون توسعه و فناوري رسانه پروژه اچ دي سازي شبکه هاي رسانه ملي را يکي از پروژه هاي راهبردي و مهم سازمان صدا و سيما برمي شمارد و اظهار مي کند: اين پروژه از سه سال پيش آغاز شد و حدود يک سال و نيم مطالعات اوليه پروژه به طول انجاميد و به دليل اين که اين پروژه تحولات اساسي را در سازمان صدا و سيما و زيرساخت ها ايجاد مي کرد لازم بود تمامي جوانب امر از جمله استانداردها و هر موضوع مرتبط با پروژه مورد ارزيابي و بررسي دقيق قرار بگيرد. وي در ادامه تصريح مي کند: در دوره مطالعاتي و تحقيقاتي، استانداردها، فرمت ها، روش هاي توليد، استانداردهاي پخش، انتقال، انتشار و دريافت از موضوعات مهمي بود که همکاران ما در معاونت توسعه و فناوري رسانه مورد بررسي قرار دادند و توانستند استانداردهاي لازم و مورد نياز سازمان را به درستي تعريف و براي تامين و سفارش تجهيزات مورد استفاده در اين پروژه، تمامي جزئيات را با شفافيت بيان کنند. عليدادي، پيچيدگي ها و هماهنگي هاي فراوان و کليد خوردن آغاز عمليات پروژه اچ دي سازي را مورد توجه قرار داده و مي افزايد: در ابتدا اچ دي سازي شبکه هاي يک، سه و خبر از طرف رياست محترم سازمان در دستور کار قرار گرفت که مقرر شد روي فرمت فعلي ديجيتال به صورت گسترده در اختيار عموم مردم قرار بگيرد که بعد از شروع عمليات اجرايي پروژه و انجام طراحي ها، به نظر رسيد آنچه سازمان و زيرساخت ها به آن نياز دارد افزايش تعداد شبکه هاست. به همين منظور اچ دي سازي ۱۰ شبکه در دستورکار قرار گرفت که بخش هاي مختلف از جمله توليد، پخش، ارتباطات زميني و ماهواره اي، فرستنده ها و همچنين بخش گيرندگي با هماهنگي هاي انجام شده با انجمن توليدکنندگان گيرنده هاي تلويزيوني، برنامه ريزي ها و فعاليت خود را در اين خصوص آغاز کردند. معاون توسعه و فناوري رسانه افزود: شبکه هايي که در اين مرحله اچ دي مي شدند عملا بايد تمامي زيرساخت هاي قديمي و فرسوده خود را با تجهيزات جديد جايگزين مي کردند.  با توجه به تعريف و مشخص شدن استانداردهاي مورد نياز، سفارش تجهيزات مدنظر صورت گرفت. وي به تحولات اساسي دنيا در حوزه فناوري اشاره کرد و گفت: لازم بود تجهيزات داخلي و خارجي مورد نياز، تجهيزات پيشرفته اي باشد که در تحولات فناوري، بتواند بهترين خدمات را به مردم عزيز کشورمان ارائه دهد، به همين جهت استاندارد P۱۰۸۰ به عنوان استاندارد فعال در تمامي استوديوها تعريف شد که تمامي اين دقت نظرها باعث مي شود وقتي يک استوديوي جديد را راه اندازي مي کنيم در فرصت هاي بعد با فعال شدن هر کدام از آپشن ها، نياز به تعويض تجهيزات استوديويي همچون دوربين ها، ميزهاي ميکسر و... نباشد.  عليدادي با بيان اين مطلب که تحول تجهيزات، امکانات و خدمات، عملا در فضاي فيزيکي نيز شکل جديدي به خود گرفته، عنوان مي کند: در اين فضاي تغيير و تحول، برخي استوديوهاي فرسوده همچون استوديوي شبکه هاي يک، سه، ورزش و العالم نيز بازسازي شدند که بعد از اچ دي شدن، معاونت محترم سيما فضاي فيزيکي جديدي را تجربه مي کند.

همراهي در شرايط تحريم
 عليرضا پورصابر، مديرکل فني پخش در گفت وگويي درخصوص پروژه اچ دي سازي در سازمان صداوسيما اظهار مي کند: اچ دي سازي در سازمان حدودا از سال ۹۳ با پخش آزمايشي يک شبکه اچ دي شروع به کار کرد و در همان زمان چند شبکه ديگر نيز اچ دي شدند اما به دليل محدوديت هاي سازماني و موضوعات بودجه اي تقريبا متوقف ماند تا سال گذشته که با تاکيد و دستور رئيس رسانه ملي و پيگيري هاي اين معاونت، فاز جديد اچ دي سازي به صورت جدي فعال شد.
وي با بيان اين که در پروژه اچ دي سازي، بخش هاي مختلفي همچون مجموعه توليد، حوزه پخش، سيگنال رساني، انتشار و... به صورت زنجيره وار با يکديگر فعاليت داشتند، اضافه مي کند: تمامي اين مجموعه ها به رغم محدوديت هاي بودجه اي، تجهيزاتي و همچنين موضوع تحريم که به شدت سازمان را در تنگنا و فشار مضاعف قرار داده بود با تلاش تمامي بخش ها، بحمدا... فعاليت خوبي شکل گرفت که تا به امروز بالغ بر ۱۴ شبکه تلويزيوني به صورت اچ دي آماده راه اندازي شدند.
مهندس پورصابر در ادامه مي گويد: سال گذشته کار اچ دي سازي شبکه اول به اتمام رسيد و بعد از آن شبکه ورزش و استوديوي شبکه سه آماده راه اندازي شد. همچنين شبکه العالم که به زبان عربي است اچ دي سازي شد و به بهره برداري رسيد و در حال حاضر نيز تعدادي از شبکه هاي تخصصي ازجمله شبکه کودک، افق، ايران کالا، نسيم و نمايش آماده راه اندازي هستند و همچنين شبکه خبر که در روزهاي آتي به صورت اچ دي آماده بهره برداري خواهد شد. مديرکل فني پخش، موضوع آموزش در پروسه اچ دي سازي را مورد توجه قرار داد و مي افزايد: ازجمله موضوعات مختلفي که در مسير اچ دي سازي در دستورکار قرار گرفت آموزش همکاراني بود که با اين موضوع مرتبط بودند تا در اين پروژه بزرگ به نتيجه مطلوب يعني کيفي سازي برسيم.

در کيفي سازي بحث هايي همچون امکانات سيگنال رساني، تجهيزات ضبط، گريم، نور و... مطرح است که اگر در اين حوزه ها محدوديت باشد مجبور به تبديل و تغيير فرمت در مراحل مختلف مي شويم که نتيجه و خروجي کار مطلوب مخاطب نخواهد بود، در نتيجه هرچه تبديل و تغيير فرمت ها کمتر باشد خروجي و ارتقاي کيفي بهتر و بيشتري را براي مخاطب خواهيم داشت.
وي به همکاري شرکت هاي داخلي در پيشبرد پروژه اچ دي سازي و داخلي سازي تجهيزات اشاره مي کند و مي گويد: شرکت هاي داخلي مختلفي با تغييراتي که در سازمان صورت گرفت اين شرکت ها در پروژه هاي مختلفي همچون سيستم هاي اتوماسيون، سيستم هاي سيگنال رساني، تجهيزات واسط و بخشي از تجهيزات استوديويي با سازمان همکاري خوبي داشتند که در نهايت از اين تجهيزات در پروژه اچ دي سازي به شکل موثري استفاده شد.

 کيفيت ۴ برابري تصاوير
مهندس محسن بلاديان، مدير کل ارتباطات زميني معاونت توسعه و فناوري رسانه مي گويد: تصاوير را با چهار برابر کيفيت فعلي در اختيار بينندگان قرار داديم.  وي در خصوص ضرورت اچ دي سازي در سازمان صدا و سيما اظهار مي کند: توقع مردم از رسانه ملي براي پخش با کيفيت بيشتر و همچنين ارتقاي کيفيت محتوا هاي توليدي (فيلم، مستند و وقايع ورزشي) در سطح جهاني، منجر به حرکت در جهت گذر از اس دي به اچ دي در رسانه ملي شد.
وي مي افزايد: دريافت صدا و تصوير با کيفيت از رسانه ملي مطالبه بحق مردم است و همه تلاش خدمتگزاران رسانه ملي اين است که در کنار توليد محتواي پاک و مناسب، برنامه هاي رسانه ملي با بهترين کيفيت و براساس آخرين فناوري هاي روز دنيا براي مخاطبان قابل دريافت شود. بلاديان با اشاره به تاثير اين روند روي سليقه بصري مخاطبان متذکر مي شود: اين ظرفيت يکي از مطالبات مخاطبان تلويزيون بوده است، چرا که تصاوير را با چهار برابر کيفيت فعلي در اختيار بينندگان قرار مي دهد. شفافيت و دقت بالاي تصاوير، نمايش رنگ بيشتر و بهتر و افزايش وسعت طول و عرض تصوير از ويژگي هايي است که ظرفيت اچ دي شدن به وجود مي آورد.

مدير کل ارتباطات زميني درباره روند اچ دي سازي شبکه ها بيان مي کند: اچ دي سازي شبکه اول سيما به عنوان شبکه ملي که فراگيرتر از شبکه هاي ديگر است از اهميت برخوردار بود، شبکه هاي سه و ورزش از شبکه هايي هستند که به اين کيفيت تصوير بيش از شبکه هاي ديگر احتياج دارند، زيرا در فضاي ورزشي، رنگ ها و پويايي تصاوير از اهميت برخوردار است که در کيفيت اچ دي وضوح بيشتري دارند.
به گفته اين مدير فني، واقعيت اين است که در بحث زيرساختي مثل اين است که هيچ چيزي وجود ندارد و يک زيرساخت جديد بايد ايجاد شود. به همين دليل اين پروسه بسيار سنگين است و به دليل تحريم هاي گسترده اي که کشور ما با آن مواجه است، اين تغيير وضعيت ها مستلزم هزينه هاي بسيار و زمان بر شده است.
بلاديان بومي سازي فناوري هاي فني را مهم ترين هدف اين اداره کل مي داند و مي گويد: با تلاش هاي کارشناسان معاونت توسعه و فناوري رسانه و اتکا به توانمندي شرکت هاي داخلي در سال جهش توليد در اين پروژه موفق به بومي سازي بسياري از فناوري هاي و کسب دانش فني شده ايم.

وي گستره اين طرح مهم را در مراکز استان ها مهم ارزيابي مي کند و مي گويد: اداره کل ارتباطات زميني با توسعه زير ساخت هاي لازم ، توانسته است عمليات انتقال تمامي شبکه هاي ملي را در جام جم در بستر فيبر نوري انجام دهد. همچنين به منظور ارتباط با مراکز صدا و سيما شبکه گسترده ارتباطي با ظرفيت پهناي باند STM-۱ طراحي و ايجاد کرده است که توانمندي انتقال سيگنال شبکه ها را با کيفيت بالا تا مراکز فراهم کرده است. بلاديان راه اندازي اين طرح را گام مهمي براي مناطق مرزي مي داند و مي گويد: اين اداره کل به منظور برقراري ارتباط مراکز صدا و سيما با فرستنده هاي تلويزيوني و FM به منظور انتقال سيگنال به سراسر کشور و بهره مندي هموطنان عزيزمان حتي در مناطق مرزي از شبکه هاي رسانه ملي، بسترهاي فيبرنوري و مايکروويو را به تناسب شرايط جغرافيايي برقرار کرده است. مدير کل ارتباطات زميني در پايان بر اهميت اين طرح در پخش برنامه هاي زنده تاکيد مي کند: سيگنال رساني به برنامه هاي پخش زنده شبکه ها از استوديوهاي خارج جام جم از طريق لينک هاي مايکروويو پرتابل انجام مي شود. به اين منظور نيز اداره کل ارتباطات زميني با ابتکار کارشناسان توانست تعدادي از لينک هاي موجود را به فرمت اچ دي ارتقا بدهد و در هزينه هاي سازمان صرفه جويي کند.

ارتقاي گيرنده
مهدي سياسي فر، مديرکل فناوري فضايي و ماهواره اي در گفت و گويي در خصوص روند اچ دي سازي در سازمان صدا و سيما به نکاتي اشاره کرد: در اچ دي سازي شبکه ها علاوه بر ضرورت تغيير زيرساخت ها، محتواهاي توليدي نيز بايد اچ دي شوند که نياز به تغييرات در استوديوها، واحد سيارها و... خواهد بود و براي اين امر تغييراتي در زنجيره سيگنال هاي ورودي از جمله سيگنال هاي دريافتي از ماهواره بايد اتفاق مي افتاد. در اين روند تغيير تمامي تجهيزات پخش هاي ماهواره اي چه در ارسال و دريافت و چه سيگنال رساني زنده مانند ايستگاه هاي متحرک ماهواره اي اتفاقي قابل توجه و گسترده است. تجهيزات سيگنال رساني در بسياري از استان ها وجود دارد که بايد تمامي اين تجهيزات تغيير کنند. شبکه ها به دو صورت براي مردم پخش مي شود؛ يکي سيگنال هاي ماهواره اي براي بينندگاني که در خارج از کشور حضور دارند و روش دوم استفاده از فرستنده هاي فراواني که در سراسر کشور داريم. طبيعتا بايد به گونه اي عمل کنيم که در ضمن اين تغييرات، بدون اين که لطمه اي به بينندگان وارد شود بتوانيم يک قابليت جديد براي مردم در دسترس قرار دهيم. اين کار آساني نيست چون کوچک ترين تغيير و اشتباه مي تواند چندين روز باعث از دست دادن بينندگان مان شود. براي عبور از اين مرحله دشوار، بستر مناسبي را آماده کرديم تا با همکاري ديگر واحدهاي مرتبط، به نوعي اين انتقال و تغيير را انجام دهيم که مردم لطمه اي نبينند و با يک جست وجوي ساده بلافاصله بتوانند تمامي شبکه ها را داشته باشند.

اين تغييرات به گونه اي برنامه ريزي شده تا مردمي که گيرنده اس دي دارند و توان خريد گيرنده هاي جديد را ندارند چيزي را از دست نداده بلکه چندين شبکه جديد را نيز دريافت کنند اما بينندگاني که دوست دارند کيفيت دريافت شان را بيشتر کنند لازم است يا با مراجعه به نمايندگي دستگاه مربوط نسبت به ارتقاي گيرنده خود اقدام کنند يا دستگاه جديدي خريداري کنند تا سيگنال شبکه هاي بيشتر باکيفيت بهتري را دريافت کنند. برخي از اين سيگنال ها که عمدتا رويدادهاي عامه پسند بيشتري همچون برنامه هاي ورزشي، فيلم ها و سريال ها را با کيفيت بالا پخش مي کنند بيشتر مورد درخواست بينندگان بود که توانستيم با تغييرات مدنظر به اين درخواست ها پاسخ مثبت بدهيم تا مردم آنچه را که دوست دارند در اختيار داشته باشند. قدم مهم ديگري که برداشته شده کيفيت UHD است که کيفيتي بالاتر از اچ دي محسوب مي شود. اين کيفيت بين مردم به اسم ۴K معروف است که اقدامات اوليه براي پخش يک شبکه با کيفيت ۴k را نيز آماده کرديم. اين شبکه هم  به صورت ماهواره اي و هم فرستنده هاي زميني پخش مي شود که اين اتفاق خجسته و ارزشمند در نهم آذرماه رسما افتتاح خواهد شد. بينندگاني که تمايل دارند تمام شبکه هاي جديد را داشته باشند بايد گيرنده هايشان به تجهيزاتي که DVBS۲ MPEG۴ و HEVC را بتوانند دريافت کنند ارتقا پيدا کند. البته چهار شبکه پربيننده را نيز به صورت MPEG۴ پخش مي کنيم که اين شبکه ها با گيرنده هايي که فقط MPEG۴ دارند هم قابل دريافت است تا دارندگان اين دستگاه ها که توانايي خريد يا ارتقاي سيستم خود را ندارند نيز از از اين تغييرات بهره مند باشند.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره