برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

قارچ زامبی کاملاً واقعی است

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
قارچ زامبی کاملاً واقعی است

آخرین خبر/ با پاندمی کرونا جهان چیزی شبیه یک آخرالزمان را تجربه کرد. آخرالزمانی که باعث و بانی‌اش یک ویروس کوچک بود که تنها 7 گرم از آن، دنیا را به لرزه درآورد. اما محققان از چند دهه قبل هشدار داده‌اند که اگر روزی به‌جای ویروس‌ها یک قارچ یا بیماری قارچی باعث پاندمی شود به‌خاطر عملکردی که قارچ‌ها در کنترل ذهن و روان افراد مبتلا دارند، کنترل چنین پاندمی سخت‌تر از پاندمی‌های ویروسی خواهد بود. اخیراً سریال جذاب «آخرین بازمانده ما» تلاش کرده به دنیا درباره یک آخرالزمان مخوف که عاملش ابتلا به یک قارچ است هشدار دهد. همان‌طور که حتماً می‌دانید قارچ‌ها می‌توانند مثل یک روانگردان عمل کنند؛ به‌طور مثال همان‌طور که فرد مصرف‌کننده ترکیبات آمفتامین درک درستی از اطراف ندارد و شناختش به‌چالش کشیده می‌شود، اگر روزی قارچ‌ها ذهن ما را مبتلا کنند به‌سرنوشتی مثل مصرف‌کنندگان دوزهای بالای روان‌گردان مبتلا می‌شویم. اما مردم دنیا تصور می‌کنند قارچ سریال «آخرین بازمانده ما» فقط حشرات را مبتلا می‌کند، در حالی‌که یک پژوهشگر نسبت به واقعی بودن آن هشدار می‌دهد.  

انگلی که ذهن‌ها را آلوده می‌کند

در سریال «آخرین بازمانده ما» با قارچی طرف هستیم که خیلی زود بیشتر مردم دنیا را مبتلا می‌کند و باعث جهانی پسارستاخیزی و ترسناک می‌شود. افراد مبتلاشده برای آن‌که قارچی که کنترل ذهن‌شان را دارد بتواند زنده بماند به دیگران حمله می‌کنند و توقف‌ناپذیر هستند. در این بین یک مرد مسئولیت نجات دنیا را به عهده می‌گیرد. او موظف است دختری که بعد از ابتلا، سالم مانده را در جهانی که سقوط کرده زنده نگهدارد و به آزمایشگاهی مخفی ببرد تا راه مقابله با بیماری را برای نجات بشریت کشف کنند.

بد نیست بدانید اما کارشناسان می‌گویند این خیلی دور از ذهن نیست که یک انگل مشابه بتواند انسان‌ها را آلوده کند. یکی از این قارچ‌ها Entomophthora Muscae است که مگس‌های ماده خانگی را مبتلا می‌کند و از جسد قربانی خود برای جذب نرها و جفت‌گیری با آن‌ها استفاده می‌کند. سال گذشته فاش شد که هر چه مدت زمان بیشتری از مرگ میزبان ماده گذشته باشد، برای مگس‌های نر جذاب‌تر است. E. Muscae ابتدا از طریق پوست مگس خانگی در بدن نفوذ می‌کند و سیستم عصبی آن را آلوده می‌کند. قارچ پس از حدود یک هفته از هضم، مگس را مجبور می‌کند تا به نقطه مرتفعی صعود کند و قبل از مرگ بال‌های خود را باز کند. در مرحله بعد، قارچ‌ها مجموعه‌ای از ساقه‌های بسیار کوچک را روی جسد رشد می‌دهند، که هر کدام یک توپ مایع تحت فشار با یک تخم قارچ است که می‌تواند به بیرون پرتاب شود. این قارچ می‌تواند کنترل کامل رفتار میزبان را به عهده بگیرد.

انتقال پاندمی از حشرات به انسان‌ها

دکتر هنریک دو فاین لیخت استاد دانشگاه کپنهاگ و نویسنده این مطالعه که سریال The Last of Us را تماشا کرده می‌گوید: «این ایده نه چندان دور از ذهن از یک بیماری قارچی، جهش از یک گونه (در این مورد حشرات) و به سمت انسان را به وجود می‌آورد. بسیاری از بیماری‌های جدید احتمالا از ارگانیسم‌های بیماری‌زا ناشی می‌شوند که از گونه‌های دیگر انتقال می‌یابند، بنابراین این ایده قانع‌کننده است». دکتر دو فاین لیخت ادامه می‌دهد: «همه قارچ‌های دستکاری‌کننده‌ی رفتاری مانند Entomophthora muscae  که باعث به وجود آمدن «مگس‌‌های زامبی» می‌شوند یا گونه‌های Ophiocordyceps که باعث به وجود آمدن «مورچه ‌های زامبی» می‌شوند، بسیار مختص میزبان هستند. به این معنا که آن‌ها به طور طبیعی فقط یک یا تعداد بسیار کمی از گونه های میزبان حشره مرتبط را آلوده می‌کنند». نیل دراکمن و کریگ مازین، خالقان سریال اما می‌گویند که قارچ سریال آن‌ها در واقع به طور خاص برگرفته از سرچماقی‌ها رده‌ای از قارچ‌های کیسه‌ای، است که مورچه‌های نجار را آلوده می‌کند. (تماشای سریال با دوبله اختصاصی)

سریالی که نفس‌گیر است

تجربه پاندمی کرونا باعث شد جهان نسبت به هر هشداری در این زمینه علاقه‌مند و حساس باشد. به‌خصوص اگر پاندمی بعدی خطرناک‌تر و وسیع‌تر باشد. اما فقط ایده جذاب سریال و تائید متخصصان بر احتمال واقعی بودن آن نیست که باعث شده این سریال در مدت کوتاهی چنین شهرت و آوازه‌ای کسب کند. اقتباس از یک ویدئوگیم معروف، دکورهای دشوار و پرهزینه، سکانس‌های نفس‌گیر و خاص و البته حضور بازیگران شناخته شده دست به دست هم دادند تا با تجربه‌ای متفاوت از سریال مواجه باشیم که هم سرگرمی محسوب می‌شود هم هشدار و دو قسمت اولش امتیاز بالای 9.5 را از کاربران دریافت کرده است.  اگر با یافته‌های علمی جدید به این موضوع علاقه‌مند شدید می‌توانید دو قسمت اول این سریال جذاب را با دوبله اختصاصی از لینک زیر تماشا کنید.

>>> تماشای سریال با دوبله اختصاصی 

نکته 1: برای تماشای فیلم با اینترنت همراه نیازی به خرید اشتراک ندارید. (حجم مصرفی شما تمام بهاء می‌شود). فقط کافی است برای تماشای بهتر آخرین خبرتان را به روز کنید.  
نکته 2: اگر می‌خواهید با تلویزیون هوشمند فیلم تماشا کنید کافی‌ست اینترنت همراه را روی تلویزیون هات‌اسپات کنید و «آخرین خبر» را در مرورگرتان جست‌وجو کنید.
نکته 3: اگر هم از اینترنت خانگی استفاده می‌‌کنید می‌توانید با کمترین قیمت ممکن یک اشتراک بگیرید. در این حالت حجم اینترنت مصرفی شما نیم بهاء خواهد بود.
برای تماشای فیلم و سریال‌های بیشتر به بخش «سینما و چهره» آخرین خبر بروید. این پیشنهادها را هم از دست ندهید:




.

.

.

.

.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره