برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
آشپزی من

10 نکته کليدي براي پخت هر نوع مربا

منبع
نمناک
بروزرسانی
10 نکته کليدي براي پخت هر نوع مربا

نمناک/ مرباهاي خانگي بيشتر و بيشتر مرسوم مي شوند هنگامي که شما آن را مي چشيد، در برابرش غير قابل مقاومت مي شويد.
تهيه مرباهاي خودتان در خانه مزاياي بسياري دارد اول، شما مي توانيد مقدار قند اضافه شده به ميوه را کنترل کنيد و سپس، مطمئن هستيد که هيچ مواد افزودني اي در آن وجود ندارد و مهمتر از همه، شما مي دانيد که مربايتان از ميوه تهيه شده است.
اما ساخت مرباي خوشمزه مي تواند برخي از مشکلات را داشته باشد، بنابراين در اين بخش از آشپزخونه نمناک با احترام به درخواست شما کاربران نمناکي عزيز در رابطه با ارائه نکات پخت مربا چند راهنمايي براي تهيه موفقيت آميز مربا را آورده ايم که کليت دارد و براي تهيه هر نوع مربايي مي توانيد از آنها استفاده کنيد.
پختن مربا در خانه کار سختي است و براي پختن مربا و بدون کپک بايد برخي نکات را بدانيم.

1. شيشه هاي استريليزه:

از ظرف هاي خود بايد کاملا اطمينان داشته باشيد که داري طول عمر خوبي هستند. براي انجام اين کار، ظرف هاي شيشه اي را در آب جوش حداقل 10 دقيقه خيس کنيد. ظرف ها را در آب بگذاريد تا خنک شوند. سپس مي توانيد شيشه ها را با يک چنگال يا يک وسيله اي برداريد (همچنين براي جلوگيري از آلودگي مجدد استريل مي شوند).
بطري هاي شيشه اي را بر روي يک حوله تميز بگذاريد به همين ترتيب براي درب ها نيز همين کار را ادامه دهيد، زيرا آنها تمايل دارند سريع تر تيره شوند.

2. دانه ها و پوست:
قبل از هرچيز بايد دقت کنيد که ميوه هايي که براي تهيه ي مربا انتخاب مي کنيد سالم و تازه و بدون لک و کرم زدگي باشند. اگر ميوه هاي شما ارگانيک هستند، مي توانيد به طور طبيعي پوست آنها را براي تهيه مرباي خود نگه داريد. در غير اينصورت، بهتر است آنها را پوست بکنيد.
پس از پوست کندن، ميوه ها را در آب سرد بشوييد و سپس به قطعات کوچک ببريد تا براي پخت آماده شوند. شما همچنين بايد بخش هايي را که خراب يا آسيب ديده اند برداريد ؛در مورد دانه ها، نيازي براي برداشتن آنها نيست.
دانه سيب، مرکبات يا توت غني از پستين هستند که ضخيم کننده طبيعي است پس براي هضم بهتر دانه ها، يک ترفند ساده وجود دارد، اول رزبرري يا تمشک را فريز کنيد، تمشک يا ساير انواع توت ها را، و سپس آنها را براي تهيه مربا برداريد ؛ اين مرحله دانه ها را مي شکند و آنها را کمتر سفت و سخت مي کند. در اين صورت شما کمتر متوجه سختي آنها مي شويد.

3. شکر:
براي تعيين مقدار مناسب شکر براي حفاظت مناسب از مربايتان، بهتر است قبل از افزودن شکر، ميزان ميوه را وزن کنيد بر اين اساس، مقدار متناسب مورد نيازتان را اضافه کنيد. اگر قصد داريد مربايتان را سريع تر بخوريد، مي توانيد مقدار کمي از شکر را به منظور حفظ طعم اسيديته ميوه ها کاهش دهيد.
اما در اين مورد، مربا زمان کمي کمتري خواهد ماند. به طور کلي، توصيه مي شود براي يک کيلو ميوه، يک کيلو شکر را اضافه کنيد، اما اگر ميوه شما بسيار شيرين بود، مي توانيد اين مقدار را کاهش دهيد که اغلب 700 گرم شکر براي هر کيلوگرم ميوه مناسب خواهد بود.

4. درب ظرف را هنگام پخت مربا نگذاريد:
هنگام پخت مرباها به جز مرباي به نبايد درب ظرف را بگذاريم چراکه باعث مي شود رنگ مربا تغيير کند .

5. نکات زمان مناسب اضافه کردن اسانس در پخت مربا را بدانيد :
اسانسي که براي معطر کردن مربا استفاده مي شود بايد در اواخر پختن مربا به محتويات افزوده شود تا عطر مورد نظر شما را حفظ کند.
 
6. بهترين ظرف براي پخت مربا:
تجربه ثابت کرده است که ظرف مورد نظر براي پخت مربا مهم است و شما انواع مرباها به جز مرباي به که بايد داخل ظرف مسي پخته شود را بايد داخل ظرف لعابي يا تفلون درست کرد.

7. جلوي شکرک زدن مربا رو بگيريد:
دليل اينکه مربا شکرک زده جوشيدن زياد است که براي رفع آن بايد مقداري آب جوش داخلش بريزيد و مربا را دو سه جوش دهيد تا يکدست و شکرک رفع شود.

8. مربا را نبايد گرم در شيشه بريزيم:
بهترين کار اين است که مربا را بعد از آنکه پخته شد يک شب نگهداريم، سپس آن را داخل شيشه بريزيم چراکه بعد از يک شب معلوم مي شود که شربت آن رقيق است يا غليظ. دقت داشته باشيد که مربا را بعد از آماده شدن و سرد شدن، بايد داخل شيشه ي در بسته و در جاي خنک نگهداري کرد.
 
9. کپک زدگي مربا را رفع کنيد:
اگر مربا بعد از مدتي کپک زد به چند دليل است يا آب آن زياد بوده و شربت مربا به اندازه کافي غليظ نشده يا شکر آن کم بوده که بايد در اين صورت مقداري شکر روي آن بريزيد و اجازه دهيد مجددا چند جوش بزند تا غليظ شود.

10. به قوام شربت مربا دقت کنيد:
قوام شربت مربا بسيار مهم است و براي آنکه متوجه شويم شربت قوام آمده کمي از شربت را با قاشق بر ميداريم و اجازه مي دهيم تا سرد شود، اگر شربت حالت کشدار مانند عسل بود و به سختي از قاشق ريخته شد قوام آن خوب است. 


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره