logo
جذاب ترین ها
آشپزی من

خوراکي هاي خوشمزه فقط با پوست هندوانه در روز هندوانه

منبع
خراسان
بروزرسانی
خوراکي هاي خوشمزه فقط با پوست هندوانه در روز هندوانه

خراسان/ به مناسبت روز هندوانه؛ سراغ خوراکي هاي خوشمزه‌اي رفته‌ايم که مي‌توانيم با پوست هندوانه درست کنيم:  
در برخي کشورها سوم ماه آگوست در تقويم به عنوان روز هندوانه نام گذاري شده است. به همين مناسبت سراغ هندوانه، اين محصول تابستاني پرطرفدار رفتيم اما نه به شکلي که همه عادت داريم سراغ آن برويم. به صورت معمول، همه ما بخش قرمز هندوانه را مي‌خوريم و پوست آن را دور مي‌اندازيم. غافل از اين‌که اين دور انداختن پوست هندوانه مي‌تواند چه مشکلاتي درست کند. بخش سفيد پوست هندوانه آب زيادي دارد و دور ريختن آن باعث راه افتادن شيرابه در سطل‌هاي زباله مي شود. اين شيرابه‌ها هم همان طور که شايد شنيده باشيد،به آلودگي‌هاي زيست محيطي جدي‌ منجر مي‌شوند. اين در حالي است که با دور ريختن پوست هندوانه، ما از خواص اين بخش از هندوانه هم محروم مي شويم يا شايد بهتر است بگويم خودمان را محروم مي‌کنيم . با توجه به اين موضوعات و به مناسبت روز هندوانه، سراغ تعدادي از محصولاتي رفته‌ايم که شما مي‌توانيد به راحتي با بخش سفيد پوست هندوانه در خانه درست کنيد و به اين ترتيب هم به محيط زيست خود کمک کنيد و هم از خواص اين بخش از هندوانه بهره‌مند شويد.

  اسموتي هندوانه، آسان و سريع
بخش سبز پوست هندوانه را با چاقويي تيز پوست بگيريد. سپس بخش سفيد را به تکه‌هاي کوچک‌تر برش بزنيد. بخش سفيد پوست هندوانه، طعم چنداني از خود ندارد، پس براي طعم‌دار کردن اسموتي، لازم است مواد خوش‌عطر و طعم ديگري را به آن اضافه کنيد. اضافه کردن کمي از قسمت قرمز هندوانه يا ميوه‌هاي تابستاني ديگري که در خانه داريد و يخ از ترکيب‌هاي خوب براي درست کردن اسموتي هندوانه‌اي است. اگر دوست داريد اسموتي شما شيرين‌تر باشد، مي‌توانيد از کمي شکر يا عسل براي شيرين‌تر کردن آن استفاده کنيد.
 

  بستني يخي هندوانه‌اي
بخش سفيد پوست هندوانه را جدا و به تکه‌هاي کوچک تقسيم کنيد. آن را همراه کمي شربت آلبالو يا شربت خوش رنگ ديگري که در خانه داريد، در مخلوط‌کن بريزيد. بعد از خرد شدن پوست هندوانه، مخلوط را بچشيد و اگر احساس کرديد، زيادي شيرين است، کمي آب به آن اضافه کنيد. از اضافه کردن آب در همان ابتدا خودداري کنيد، چرا که پوست هندوانه خود آب زيادي دارد. سپس مخلوط را در قالب‌هاي بستني بريزيد  و بگذاريد تا در فريزر به يک بستني تابستانه تبديل شود.

 مرباي پوست هندوانه
بخش سفيد پوست هندوانه را جدا کنيد و به اندازه و شکل دلخواه برش بزنيد. برش‌هاي آماده شده را در کمي آب بريزيد و بجوشانيد. بعد از چند دقيقه جوشيدن و شفاف شدن برش‌ها، آن ها را آبکش کنيد و آب را دور بريزيد. سپس برش‌ها را داخل قابلمه‌اي که مي‌خواهيد مربا را در آن درست کنيد
بريزيد و تا روي برش‌ها آب بريزيد و کمي آب‌ليمو به آن اضافه کنيد و بگذاريد تا براي چند ساعت استراحت کند. سپس به آن شکر و هل اضافه کنيد و بگذاريد تا بپزد. ميزان شکر براي مرباي پوست هندوانه، بايد کمي بيشتر از وزن پوست هندوانه باشد. به عنوان مثال براي نيم کيلوگرم پوست هندوانه برش خورده به چيزي حدود 750 گرم شکر نياز خواهيد داشت.برخي افراد براي درست کردن مرباي پوست هندوانه از آهک استفاده مي‌کنند. استفاده از آهک باعث مي‌شود شکل برش‌ها بهتر بماند.
 
  حبه ژله‌اي هندوانه‌اي
بعد از جدا کردن بخش سفيد پوست هندوانه، آن ها را به اندازه‌هاي کوچک برش بزنيد و سپس در آب بريزيد و بگذاريد آن قدر بجوشد که شفاف شود. سپس آن را آبکش کنيد و در ظرف جديدي ريخته و با کمي آب بگذاريد يک شب تا صبح در يخچال بماند. سپس براي 450 گرم پوست هندوانه برش خورده، يک پيمانه آب را همراه با يک و نيم پيمانه شکر بگذاريد تا بجوشد. بعد از اين‌که شکر کامل حل شد، برش‌هاي آبکش شده را داخل قابلمه در حال جوش بريزيد. وقتي شربت قوام آمد، يک بسته پودر ژله آماده را با تنها يک ليوان آب جوش مخلوط و به قابلمه اضافه کنيد. بعد از اين‌که مخلوط ژله و برش‌هاي هندوانه‌اي، دو دقيقه جوشيدند، زير قابلمه را خاموش کنيد. بعد از دو ساعت برش‌ها را از داخل قابلمه در آوريد و در آبکش قرار دهيد تا آب اضافه خارج شود. برش‌ها بايد براي يک روز در سبد بماند تا آب اضافه جدا و تا حدي خشک شود. آب باقي مانده را مي‌توانيد به عنوان شربت استفاده کنيد.
مي‌توانيد حبه‌هاي آماده شده را در کمي شکر بغلتانيد تا هم زيباتر شود و هم به همديگر نچسبند. اين حبه‌ها را مي‌توانيد داخل يخچال و ظرف دردار تا يک ماه نگه داريد يا اين‌ که در فريزر براي زمان طولاني‌تري نگهداري کنيد.
در تهيه اين حبه‌ها اگر از ژله‌هايي با طعم ميوه‌هاي استوايي مانند انبه و آناناس استفاده کنيد، محصول نهايي طعم و عطر بهتري خواهد داشت. 
نويسنده : شيوا رضايي | روزنامه‌نگار


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar