برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

طرز تهيه نانِ ايتاليايي «فوکاچيا»

منبع
بيتوته
بروزرسانی
طرز تهيه نانِ ايتاليايي «فوکاچيا»

بيتوته/ نان فوکاچيا يکي از نان هاي خوشمزه ايتاليايي هست که درست کردن آن خيلي ساده است و هم مي توانيد آن را به همراه انواع خوراک ها سرو کنيد و هم مي توانيد آن را با پنير به عنوان عصرانه خورد و يا در کنار سوپ ها سرو کرد و حتي مي توان خالي بعنوان يک ميان وعده ميل کنيد.
نان فوکاچيا نوعي نان ايتاليايي است که بافتي شبيه به خمير پيتزا دارد. مثل نان بربري ضخيم است. فوکاچيا رويه ي تردي دارد ولي بافت داخل آن نرم و پفکي است. اين نان سبک و خوشمزه را مي توانيد کنار غذاهاي مختلف، انواع سوپ يا هوموس سرو کنيد. مي توانيد آن را باز کنيد و انواع ساندويچ ايتاليايي را بين آن قرار بدهيد و سرو کنيد.
نان فوکاچيا ايتاليايي
مواد لازم براي نان فوکاچيا ايتاليايي :
آرد 3 پيمانه 
 آب گرم1 پيمانه+1 قاشق غذاخوري 
 خمير مايه2 قاشق چايخوري 
 روغن زيتون2 قاشق غذاخوري 
 نمک2 قاشق چايخوري 
 براي روي نان :
روغن زيتون1 قاشق غذاخوري
آويشن خشک1 قاشق چايخوري
آويشنچند شاخه تازه
طرز تهيه نان فوکاچيا:
براي تهيه نان فوکاچيا ابتدا آب گرم را در کاسه ي بزرگي بريزيد سپس خمير مايه را اضافه کنيد و چند دقيقه صبر کنيد تا فعال شود و روي آب حالت کف ايجاد شود سپس روغن و نمک اضافه کنيد.
حدودا نيمي از آرد اضافه کنيد و با قاشق حدود 1 دقيقه هم بزنيد تا يکدست شود سپس باقيمانده آرد را اضافه کنيد و خوب هم بزنيد زماني که مواد خوب با هم ترکيب شدند دستتان را آردي کنيد و حدود 8 دقيقه خمير ورز بدهيد سعي کنيد به خمير زياد آرد اضافه نکنيد خمير بايد خيلي لطيف باشد اما به دست نچسبد اگر لازم بود باز به آن آرد اضافه کنيد. اما در حدي که به دست نچسبد و خمير خيلي لطيفي داشته باشيد.
کف کاسه روغن زيتون بريزيد و خمير را بگذاريد داخل آن خمير را کمي بچرخانيد تا تمام سطح خمير به روغن آغشته شود سپس روي کاسه را بپوشانيد براي نيم ساعت استراحت بدهيد تا خمير نان فوکاچيا ور بيايد.
کف قالب مناسبي (يا سيني فر) را با کاغذ روغني بپوشانيد وسطح آن را با روغن چرب کنيد و خمير را به آرامي در سطح قالب پهن کنيد اما مراقب باشيد با وارد کردن فشار بيش از حد هواي خمير را خالي نکنيد.

مقدار کمي روغن زيتون روي سطح خمير بريزيد تا حدي که چرب شود، سپس روي آن آويشن خشک بپاشيد و روي سطح خمير را با انگشت حفره هايي ايجاد کنيد. اکنون فر را روشن کنيد و روي 200 درجه سانتيگراد قرار بدهيد.
حدود 20-30 دقيقه به خمير استراحت بدهيد لازم نيست روي سطح خمير را بپوشانيد زيرا روغن از خشک شدن خميرجلو گيري مي کند. بعد از گذشت اين زمان خمير آماده را در فر از قبل گرم شده با همان دماي 200 درجه ساتيگراد قرار بدهيد تا بپزد.
بعد از گذشت 15-20 دقيقه سطح نان طلايي مي شود و نان شما آماده مي شود. البته درجه و ميزان گرماي فرها با هم متفاوت است. زماني که روي سطح نان طلايي رنگ شد آن را خارج کنيد. اجازه بدهيد نان فوکاچياي شما سرد شود و به روش دلخواه برش بزنيد، سپس چند برگ آويشن روي آن بريزيد و سرو کنيد.
البته مي توانيد آويشن هاي تازه را قبل از قرار دادن در فر روي آن ها بريزيد.


نکاتي براي تهيه ي نان فوکاچيا :
• براي تزيين روي نان فوکاچيا از گوجه گيلاسي، پياز و سير سرخ کرده و زيتون و رزماري يا آويشن استفاده کنيد.

 

• براي پخت نان فوکاچيا مي توانيد از رزماري به جاي آويشن استفاده کنيد که اين کاملا سليقه اي است.

 

• اين نان را مي توانيد قبل از قرار دادن در فر با انواع سبزيجات به روش دلخواه تان تزيين کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar