logo

آش اوماج، خوش طعم و مقوي

منبع
نمناک
بروزرسانی
آش اوماج، خوش طعم و مقوي

نمناک/ آش اوماج آشي يکي از غذا‌هاي محلي استان آذربايجان شرقي است. که در آن از عدس و سبزيجات مخصوص استفاده ميشود. در ادامه با طرز تهيه اين آش خوش طعم آشنا ميشويد.

مواد لازم:
عدس ۱ پيمانه
سبزيجات معطر (ريحان - تره -مرزه-) ۲۵۰ گرم
پياز ۴ عدد بزرگ

کره محلي ۲۵ گرم
آب قلم (دلخواه) ۱ ليوان
نمک به مقدار کافي
آرد ۲ قاشق غذاخوري
زردچوبه نوک قاشق چايخوري
آب به اندازه کافي
طرز تهيه:
۱. در يک ظرف گود آرد را با کمي آب مخلوط کنيد تا به شکل يک خمير تقريبا سفت در بيايد. به آن کمي نمک و زردچوبه اضافه کنيد و ورز دهيد. بعد از خمير به اندازه گلوله‌هايي کوچکتر از عدس برداريد و در سيني بچينيد تا خشک شوند. حتي ميتوانيدجلوي بخاري يا شوفاژ هم بگذاريد تا زودتر خشک شوند.
۲. سپس به سراغ طرز پخت آش اوماج ميرويم. براي تهيه اين آش ابتدا عدس را از چند ساعت قبل خيس کنيد. بعد سبزي‌ها را تميز کنيد و خوب بشوييد و وقتي آب سبزي کشيده شد آن را ريز خرد کنيد.
۳. پياز‌ها را به دو نيم تقسيم کنيد و در يک قابلمه مناسب با کره در حد ۱ دقيقه تفت دهيد و بعد به آن زردچوبه و نمک اضافه کنيد. به پياز‌ها آب قلم يا آب معمولي اضافه کنيد و بعد عدس‌هاي خيس خورده شده را داخل آب و پياز بريزيد. تا آب به جوش بيايد. وقتي آب به جوش آمد سبزي‌ها معطر خرد شده را به داخل مواد آش اضافه کنيد. البته ميتوانيد از سبزي خشک هم در اين آش استفاده کنيد. حرارت را کم کنيد تا عدس‌ها پخته شوند و اگر درحين پخت عدس آب داخل قابلمه کم بود به آن آب جوش اضافه کنيد.
۴. بعد از پخت عدس اوماج‌ها را کم کم به آش اضافه کنيد و مدام هم بزنيد تا اوماج‌ها به هم نچسبند. همين طور به هم زدن ادمه دهيد تا زماني که اوماج‌ها به اندازه کافي باد کنند. در اين صورت آش آماده است و ميتوانيد آن را در ظرف مورد نظر سرو کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره