برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
آشپزی من

ذائقه ها/ پوکوراي بوشهري، رقيب جدي فلافل

منبع
ايران کوک
بروزرسانی
ذائقه ها/ پوکوراي بوشهري، رقيب جدي فلافل

ايران کوک/ پوکورا بوشهري يک ميان وعده بسيار تند و خوشمزه است که مهماني هاي خانوادگي را جذاب تر مي کنه. اين ميان وعده رو همراه با سس ماست و نعنا يا سس ترش و شيرين ميل مي کنند. اين غذا از ترکيب سبزيجات و آرد با ادويه هاي مختلف تهيه شده و در روغن سرخ مي شه. اين غذا داراي بافتي پفکي و ترد بوده و بسيار تند مي باشد. البته تندي پوکورا بوشهري را مي تونيد با توجه به ذائقه افراد کم و زياد کنيد.
چي لازم دارم:
آرد نخود خام 1 پيمانه
تره خرد شده 1/2 پيمانه
نمک 1 قاشق چايخوري
پودر چيلي 1/2 قاشق چايخوري
ادويه گرام ماسالا 1/2 قاشق چايخوري
بيکينگ پودر يا جوش شيرين 1 قاشق چايخوري
آب 3/4 پيمانه
روغن به مقدار لازم

چطور بپزم:

بهترين زماني که پوکورا رو سرو مي کنن بلافاصله بعد از سرخ کردنه. اگه داخل اين غذا سيب زميني و گل کلم بريزيد اونوقت ميشه پاکوراي سبزيجات هندي که قبلا طرز تهيه اش گفته شده. . پوکورا پاي ثابت سفره هاي افطاري مردم بوشهر و سيستانه.
همانطور که داخل مواد اوليه گفتيم، اين غذا با آرد نخود خام درست ميشه. براي درست کردن اين آرد مي تونيد مقداري لپه را داخل يک تابه بدون روغن حرارت دهيد تا رطوبت آن گرفته شود سپس با آسياب پودر کرده و الک کنيد. آرد نخود خام شما آماده است.
البته آرد نخود به شکل آماده نيز در بازار موجوده. اما اون رو با آرد نخودچي اشتباه نگيريد. در ادامه با ما همراه شويد تا طرز تهيه پواکورا بوشهري را به ساده ترين شکل ممکن ياد بگيريد.
1- آرد و تمامي ادويه ها به غير از بيکينگ پودر يا جوش شيرين را کاملا مخلوط کنيد. سپس آب را کم کم اضافه کرده تا مايعي به غلظت ماست داشته باشيد.
2- سپس تره خرد شده را داخل مايع بريزيد و کاملا هم بزنيد تا يکدست شود. اکنون بايد اين خمير را حدود 12 ساعت در دماي اتاق استراحت دهيد تا به اصطلاح عمل آمده و برسد.
3- پس از استراحت خمير، 5 دقيقه قبل از سرخ کردن بيکينگ پودر يا جوش شيرين را اضافه کرده و مخلوط کنيد.
4- روغن را داخل يک ظرف کوچک ريخته و بگذاريد خوب داغ شود. سعي کنيد يک ظرف متوسط انتخاب کنيد، چون مواد بايد داخل روغن شناور باشند. وقتي روغن داغ شد با يک ملاقه از مايع برداشته و داخل روغن داغ بريزيد و سرخ کنيد. پاکورا سرخ شده را داخل يک ظرف روي يک دستمال قرار داده تا روغن اضافه آن خارج شود، سپس با خيارشور، گوجه، سس دلخواه و نان باگت ميل نماييد.

نکات کليدي براي تهيه پوکورا بوشهري

– حتما زمان گفته شده را براي رسيدن مايع پوکورا بگذاريد، چون در طعم و پخت کوکو بسيار موثر است. مثلا اگر براي شام يا عصرانه مي خواهيد اين غذا را درست کنيد مايع آن را از صبح آماده کنيد.
– اگر مي خواهيد در فصل زمستان پوکورا درست کنيد مي توانيد مايع را در محيط آشپزخانه و داخل ظرف در بسته استراحت دهيد، ولي در فصل تابستان بايد آن را داخل يخچال قرار دهيد.
– مواد پوکورا نبايد خيلي رقيق شود چون اصلا پف نمي کند. بنابراين اگر آب زياد ريختيد و مايع شل شد حتما کمي آرد نخود داخل آن بريزيد.
– ميتوانيد يک عدد پياز کوچک هم رنده و با مواد مخلوط کنيد.
– بعضي افراد داخل پوکورا بوشهري يک عدد تخم مرغ نيز مي ريزند، اما اصل طرز تهيه آن تخم مرغ ندارد
– براي استراحت مايع يک ظرف بزرگ انتخاب کنيد چون مايع پف زيادي مي کند و ممکن است از ظرف بيرون بريزد.
– در بندرعباس نيز غذايي مشابه درست مي شود که به آن پکاره مي گويند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar