برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
آشپزی من

ليمو عماني خانگي بدون سياهي و تلخي

منبع
نمناک
بروزرسانی
ليمو عماني خانگي بدون سياهي و تلخي

نمناک/ ليمو عماني يکي از اصلي ترين چاشني غذاهاي ايراني است که طعم و عطري فوق العاده به آنها مي بخشد. خشک شده ليمو ترش شيرازي را ليمو عماني مي گويند و براي طعم دادن و ترش مزه کردن به صورت درسته يا پودر شده (گرد ليمو) به غذاها و خورش هايي مانند قورمه سبزي و قيمه، آبگوشت، انواع سوپ، چاي، دمنوش و شربت مي افزايند. تهيه ليمو عماني در منزل کار ساده اي است و شما مي توانيد با توجه به آموزش هاي اين بخش در منزل ليمو عماني تازه تهيه کنيد.
خريد ليمو ترش:
براي تهيه ليمو عماني اولين مرحله خريد ليمو ترش شيرازي است. ليمو‎هايي را انتخاب کنيد که داراي پوستي صاف و شفاف، درخشان و سالم هستند و ليموهايي که پوست کلفت و اسفجي دارند و زدگي و خرابي روي پوست خود دارند، را انتخاب نکنيد زيرا نشان دهنده شرايط نگهداري و انبار کردن غير استاندارد است. براي تهيه ليمو عماني ليموهاي بزرگ را انتخاب کنيد.
ليمو عماني در واقع همان ليمو ترش شيرازي خشک شده است که از آن به عنوان چاشني در تهيه انواع غذاهاي ايراني استفاده مي شود.
چي لازم دارم:
ليمو ترش شيرازي:يک کيلو

سرکه: يک فنجان
نمک: به ميزان لازم
مرحله اول تهيه ليمو عماني :
ابتدا ليمو ترش هاي شيرازي را خوب بشوييد وسپس بر روي آنها کمي نمک پاشيده و اجازه دهيد يک روز بماند و سپس بعد از يک روز ليموها را با آب سرد خوب بشوييد.
مرحله دوم :
درون يک قابلمه آب و يک فنجان سرکه بريزيد و اجازه دهيد به جوش آيد.
مرحله سوم :
ليموترش ها را درون آب و سرکه جوشيده بريزيد و بگذاريد 10 ثانيه بجوشند، سپس با آب سرد خوب آبکشي کنيد.
مرحله چهارم:
دوباره پس از آبکشي ليمو ترش ها ، آنها را داخل مخلوط آب جوش و سرکه بريزيد تا به مدت 1 دقيقه بجوشند، سپس درون آبکش بريزيد اما آبکشي نکنيد.
مرحله پنجم:
اجازه دهيد ليمو ترش ها خنک شوند، سپس ليمو ترش ها را با خلال دندان سوراخ ريزي کنيد و روي يک پارچه ي نخي تيره بريزيد و زير نور آفتاب قرار دهيد. پارچه نخي تيره جذب نور را بيشتر مي کند.

مرحله ششم:
پس از گذشت 10 روز ليمو هاي کمي خشک شده را درون سبد بريزيد و بگذاريد در سايه بمانند تا کاملا خشک شوند.
نکته مهم:تقريبا يک يا دو ماه طول مي کشد تا ليموها کاملا خشک شوند. در صورت عدم دسترسي به نور خورشيد ليمو ها را کنار شوفاژ يا بخاري خشک کنيد.
روش خشک کردن ليمو ترش با نور خورشيد
 ابتدا ليمو ها را به خوبي بشوييد، سپس آن ها را به مدت 24 ساعت در آب خيس کنيد و در اين مدت چند بار آب آن را عوض کنيد تا تلخي پوست ليمو ها گرفته شود.
 پارچه نخي تميزي بر کف يک سيني را پهن کنيد و سپس ليمو ها را روي آن بريزيد.
 سيني را حداقل 1 ماه در مقابل نور خورشيد قرار دهيد تا ليمو ها خشک شوند. ليموها در زمستان به زمان بيشتري براي خشک شدن نياز دارند بنابراين اگر ليمو ها پس از يک ماه هنوز به طور کامل خشک نشده بودند، آن ها را کنار بخاري يا شوفاژ قرار دهيد تا کاملا خشک شوند.
خشک کردن ليمو ترش به صورت ورقه اي
شما مي توانيد ليموها را به صورت ورقه اي نيز خشک کنيد. براي خشک کردن ليموترش به صورت ورقه اي روش هاي زير را به کار بريد. ليمو عماني ورقه اي يا ليمو خشک حلقه اي را مي توانيد براي تهيه انواع چاي و دمنوش استفاده کنيد.

با استفاده از تابش نور خورشيد يا بخاري
 ليموها را به خوبي بشوييد و سپس آن ها را به مدت 24 ساعت در آب خيس کنيد و در اين مدت چند بار آب آن را عوض کنيد تا تلخي پوست ليمو ها گرفته شود و بعد از اين مدت آبکش کنيد.
 ليموها را به صورت ورقه هاي نازک برش زده و هسته هاي ليمو را خارج کنيد.
 کف سيني استيل ورقه هاي ليمو را بچينيد.
 سيني را با برش هاي ليمو در مقابل تابش نور خورشيد قرار دهيد ، در زمستان سيني را روي شوفاژ يا حرارت ملايم بخاري قرار دهيد تا خشک شوند. 
با استفاده از دستگاه خشک کن
برش هاي ليمو را داخل دستگاه خشک کن گذاشته و همانند ديگر ميوه هاي خشک مصرف کنيد. استفاده از دستگاه خشک کن ميوه، با حذف آب درون ميوه از فساد آن جلوگيري کرده و باعث حفظ کيفيت و ماندگاري محصول در طولاني مدت مي شود. براي تهيه ليموترش خشک شده ورقه اي به صورت زير عمل کنيد:
 ليموها را به خوبي بشوييد و سپس آن ها را به مدت 24 ساعت در آب خيس کنيد و در اين مدت چند بار آب آن را عوض کنيد تا تلخي پوست ليمو ها گرفته شود و بعد از اين مدت آبکش کنيد.
 ليموها را به صورت ورقه هاي نازک برش زده و سپس ورقه ها را به صورتي که بين آن ها فاصله اي نباشد، بر روي سيني خشک کن بچينيد.
 دستگاه خشک کن را روي حرارت 125 درجه فارنهايت قرار دهيد.
 تقريبا ده ساعت طول مي کشد تا برش هاي ليمو کاملا خشک شوند. 
با استفاده از فر
شما مي توانيد ليموها را به صورت ورقه اي در فر خشک کنيد. براي اين منظور:
 ليموها را به خوبي بشوييد و سپس آن ها را به مدت 24 ساعت در آب خيس کنيد و در اين مدت چند بار آب آن را عوض کنيد تا تلخي پوست ليمو ها گرفته شود و بعد از اين مدت آبکش کنيد.
 فر را روشن کنيد و روي پايين ترين درجه ممکن قرار دهيد.
 با کاغذ پارچمنت سيني فر را پوشانده و ورقه هاي ليمو را روي آن بچينيد.
 سيني را به مدت 4 ساعت درون فر قرار دهيد . در تمام اين مدت هر 1 ساعت يک بار ليمو ها را زيرو رو کنيد تا حرارت به همه قسمت ها به طور يکنواخت برسد.
 پس از خشک شدن کامل ليمو ها ، فر را خاموش کرده اما سيني را تا 24 ساعت از فر خارج نکنيد.
 بعد از گذشت اين مدت برش هاي خشک شده ي ليمو را از فر خارج کرده و درون ظرف شيشه اي يا پلاستيک فريزر نگهداري کنيد. 
طرز تهيه پودر يا گرد ليمو عماني در خانه
پس از خشک کردن ليموها ، براي تهيه ي گرد ليمو عماني، پوست ليمو عماني خشک شده را از گوشت آن جدا کرده، سپس قسمت گوشتي ليمو عماني را در آسياب ريخته و آن را به صورت پودر درآوريد. چنانچه در اين بخش از نمناک اشاره کرده ايم بايد به خاطر داشته باشيد که حتما تخم هاي آن را از گوشت آن جدا کنيد در غير اين صورت گرد ليمو عماني تلخ خواهد شد.
نکات مهم :
اگر ليمو ترش هاي شيرازي بر روي درخت خشک شوند، ليمو عماني زرد مايل به قهوه اي مي شود. اگر آن ها را در آب و سرکه بجوشانند و سپس زير نور خورشيد خشک کنند، ليمو عماني به دست آمده سياه مي شود.
ليمو عماني را مي توان در فر، دستگاه خشک کن و يا به طور طبيعي زير نور خورشيد خشک کرد.
براي گرفتن تلخي ليمو، قبل از خشک کردن ليمو آنها را به مدت 24 ساعت در آب خيس کنيد و در اين مدت چند بار آب آن را عوض کنيد تا تلخي پوست ليمو ها گرفته شود.
براي رفع تلخي ليمو عماني در غذا مي توانيد:
 از پودر يا گرد ليمو عماني براي تهيه غذا استفاده کنيد.
 ليمو عماني را چند ساعت قبل از مصرف در آب گرم خيس کنيد و سپس به غذا بيافزاييد.
 هسته هاي داخل ليمو عماني را خارج کنيد زيرا درصد بالاي از تلخي ليمو عماني به تخم هاي آن مربوط مي شود.
 براي گرفتن تلخي ليمو عماني، آن را در آب براي چند دقيقه بجوشانيد و پس از دور ريختن آب آن ليمو هاي جوشيده شده به غذا بيافزاييد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره