خراسان/ نویسنده : رضا یعقوبی روان‌شناس بالینی

دانشجویم. یک نفر از دوستانم را که فامیل ماست، به دلیل این که هم رشته ای هستیم، رقیب آینده شغلی خودم می دانم و مدام از روبه رو شدن با او اجتناب می کنم. کلا دوست ندارم کسی از من بالاتر باشد. جالب این که رشته ام روان شناسی است.
اجتناب از رویارویی با شخصی که هم رشته ای و رقیب آینده شغلی شماست، ریشه در احساس ناامنی شما دارد. به نظر می رسد به طور ناخودآگاه از روبه رو شدن با این فرد اجتناب می کنید تا اضطراب تان کاهش یابد البته شما رقبای زیادی دارید از جمله تمام دانشجویانی که رشته شما را می خوانند. شاید چون این فرد به شما نزدیک تر است، به او حسادت می کنید. یک دلیل دیگر هم می تواند این باشد که این فرد به شما بی محلی و بی توجهی می کند! ممکن است به دلیل پیشرفت های او دچار خودکم بینی یا احساس خشم شده اید! پس لازم است روی این بخش از شخصیت خودتان بیشتر کار کنید.
دانشجوی روان شناسی هستید اما...
رشته شما روان شناسی است اما دلیلی بر این نیست که مانع از بروز این احساسات شود. همان طور که خودتان هم اشاره کردید، نگران آینده شغلیتان هستید و هنوز با اهداف تان به عنوان یک روان شناس فاصله دارید. طبیعتا هرقدر مهارت های شما افزایش پیدا کند، توان شما برای حل چنین مسائلی در زندگی افزایش خواهد یافت. با این وجود، استفاده از راه حل هایی که در ادامه مطرح می شود، به شما در حل این مشکل کمک خواهد کرد.
چرا حسادت می کنید؟
به جای این که به دلیل احساس تان نسبت به دیگران، خودتان را سرزنش کنید، ریشه ها و دلایل حسادت تان را شناسایی کنید. روان شناسان می گویند، حسادت در نتیجه اعمال و رفتار دیگران ایجاد نمی شود بلکه نداشتن اطمینان و اعتماد به نفس درونی افراد، باعث به وجود آمدن چنین احساسی در آن ها می شود. سعی نکنید رفتار خودتان را توجیه کنید. شاید گاهی وقت ها بتوانید برای حسادت تان دلیل قانع کننده ای پیدا کنید اما در اغلب موارد این گونه نیست. انرژی مثبت باعث نتیجه مثبت هم می شود، پس سعی کنید نیمه پر لیوان را ببینید و به مسائل منفی فکر نکنید. همه چیز را درباره کار، رشته تحصیلی، هدف ها و خلاصه هر چیزی که مسیر زندگی تان را به سمت موفقیت هدایت می کند، یاد بگیرید. قبل از این که کاری را شروع کنید به انتظارها و هدف هایتان در انتهای مسیر فکر کنید اما خیلی بلندپرواز نباشید. هدف ها و کارهای بزرگ را به قسمت های کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید.
با حسادت، پیشرفت کنید
از احساس حسادت برای توانمندی بیشتر خود استفاده کنید. آن را فرصتی در نظر بگیرید که باعث می شود با ایجاد حس رقابت مهارت ها و دانش شما افزایش یابد. احساسات و هیجانات منفی همیشه بد نیستند! گاهی می توان از یک هیجان منفی مثل حسادت یا خشم به عنوان محرکی برای رشد و پیشرفت شخصی استفاده کرد. این هیجانات منفی به شما کمک می کنند برای رفع نقاط ضعف و کمبودهای خود تلاش بیشتری کنید.
خودتان را دست کم نگیرید
به خودتان پاداش بدهید. جالب است بدانید گاهی بی توجهی به خودتان باعث می شود رفتار دیگران برایتان خیلی مهم شود. اگر به قدر کافی به خودتان توجه کنید، زندگی دیگران چندان روی شما تاثیر نمی گذارد. اگر هیچ فردی توجه کافی به شما نداشته باشد، می توانید این توجه را از جانب خودتان به دست آورید. اگر برای خودتان به قدر کافی ارزش و احترام قائل باشید، کمتر از پیشرفت دیگران احساس سرخوردگی خواهید کرد. خود را لایق بهترین هدایا بدانید. گاهی خود را به یک نوشیدنی یا غذای خوشمزه دعوت کنید، لباس مورد علاقه تان را بخرید و در تنهایی جملات امیدوار کننده را تکرار کنید و حتی روی کاغذ بیاورید.
از یک روان شناس کمک بگیرید
درباره این احساس تان با یک روان شناس صحبت کنید. به نظر می رسد مسئله شما صرفا با ارائه راه حل، برطرف نمی شود بلکه بخش مهمی از این مسئله مربوط به هیجانات زیربنایی آن و حتی نیازی است که می تواند پشت احساس شما مخفی شده باشد. بیان احساس می تواند بخشی از مشکل شما را حل کند اما این کار در حضور یک فرد با تجربه می تواند به شما کمک کند.



همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در ویسپی
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar