ایسنا/ یک دکترای علوم تربیتی گفت: کودکانی که قبل از سه سالگی وارد مهد کودک می‌شوند در آینده آسیب‌پذیرتر از سایر افراد می‌شوند.
دکتر شاهین ثمری با اعلام اینکه کودکانی که قبل از سه سالگی وارد مهدکودک می‌شوند، بیشتر دچار بیماری‌های روانی می‌شوند، اظهارکرد: دلبستگی، پیوند عاطفی مستحکمی بین کودک و مراقبت‌ کننده است و اساس انطباق اجتماعی و شناختی آتی کودک است.
وی با اشاره به اینکه کودکستان هرگز جای خانواده را نمی‌گیرد، افزود: مهدکودک می‌تواند به صورت یک عامل مکمل در رشد بعد اجتماعی کودکان، حتی برای فرزندان مادران غیرشاغل از سه سالگی به بعد بسیار مفید باشد، منوط بر اینکه نقش خود را در رشد ذهنی، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی کودک به خوبی ایفا کند؛ در غیر این‌صورت سپردن کودک به محلی به نام مهد کودک و مبحوس کردن 20 تا 30 کودک برای چند ساعت در یک اتاق در رشد و پرورش کودک بی‌تأثیر است.
وی ادامه داد: یک مهد کودک به همان اندازه که می‌تواند در رشد و پرورش کودک مفید واقع شود به همان میزان نیز می‌تواند آسیب زا باشد و این رابطه مستقیمی با شرایط تربیتی مناسب و مربیان مجرب مهد کودک دارد که بتواند فرصت‌های یادگیری و تقویت و تعدیل رفتارها برای کودکان باشد.
دکتر ثمری مهمترین مزایای مهد کودک‌ها را رشد استقلال و احساس اعتماد به نفس، ایجاد فرصت‌های یادگیری و تقویت و تعدیل رفتارهایی که در خانواده یاد گرفته شده در کودک عنوان کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رشد طبیعی و محیط با هم به عنوان تعیین کننده چگونگی رشد هر کودک هستند، افزود: محیط شرایط شکوفایی توانایی‌های بالقوه را فراهم می‌کند و در مهد کودک می‌توان جهت و میزان گسترش رشد کودکانی را که در آن تربیت می شوند تعیین کرد.
وی ادامه داد: مهد کودک نقش بسیار خطیر و حیاتی داشته و تاثیر مستقیمی در شکل‌گیری ساختار شخصیتی فرزندان دارد و هدف کودکستان قبل از هر چیز ایجاد سازگاری در کودک بوده و محیط کودکستان به کودک می آموزد که باید با کودکان دیگر تعامل داشته و رعایت حال دیگران را بکند و بیشتر به خود متکی باشد.
ثمری مناسب ترین سن برای ورود به مهد کودک را بعد از 3 سالگی عنوان کرد و افزود: کودک در سال سوم زندگی تمایل بیشتری برای ارتباط با کودکان دیگر دارد که با رشد اجتماعی در کودک او مجبور است برای برقراری ارتباط با گروه هم سن خود مرتب رفتار خود را مورد ارزیابی قرار دهد.
وی ادامه داد: حضور کودک در مهد کودک بعد از 3 سالگی باعث گرایش کودک از خود مداری به سمت معاشرت با همسالان خود می‌شود.
این دکترای علوم تربیتی با اعلام اینکه انتخاب یک مهد کودک استاندارد مسئولیت خطیری است که بر دوش والدین می باشد افزود: مهمترین رکن یک مهد کودک استاندارد، مربی مهدکودک می‌باشد که ارتباط مستقیمی با فرزند دارد و مربیانی که به دلیل عدم تامین مالی مناسب انگیزه و تمایلی در رسیدگی به نیازهای کودک ندارند به جای اینکه فضای مناسب برای رشد و تحول فراهم آورند، زمینه‌های رشد نابهنجار را فراهم می کنند توانمندی‌ها و قابلیت‌های کودک را محدود و یا حتی نابود می‌کنند.
این استاد دانشگاه افزود: به طورکلی تسهیلات آموزشی مربیان، تجربه آموزش و کاری، تجربه مادر بودن، رضایت مندی شغلی مربی و تعداد مربیان مهد باید در انتخاب یک مهد کودک استاندارد مورد توجه والدین کودک قرار بگیرد.
وی ادامه داد: محیط و جو کلی مهد کودک اعم از تعداد کودکان، محیط فیزیکی، برنامه‌های آموزشی، تجهیزات بازی، وجود فعالیتی هنری و برنامه‌های موسیقی، بازی‌های حرکتی و آواز خوانی، سیستم گرمایشی مناسب و وجود یک جو آرام و مناسب نیز از دیگر خصوصیات یک مهد کودک استاندارد است.
وی در پایان با اشاره به اینکه در تمدن اسلامی زمینه‌های بسیار مناسبتری نسبت به غرب در باب فلسفه کودک وجود دارد افزود: فلسفه کودک تولدی آنی و ناگهانی نداشته است و از بسترهای معرفتی مسلمانان نشات می‌گیرد و اگر این بسترها را مورد مطالعه تطبیقی قرار بدهیم می بینیم که بستر آن در جامعه اسلامی بسی مهیاتر و غنی تر از فرهنگ غرب است چرا که در تمدن اسلامی نگاه به کودک به بحث ریشه‌ای است همان‌طور که پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: "فرزندان را گرامی دارید و با آنها مودبانه رفتار نمایید که این خود باعث حفظ شخصیت کودک می گردد".



همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرین خبر در ویسپی
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar