اطلاعات/ حتماً خبر دارید که چند روز پیش یک زن ایرانی‌تبار به دفتر یوتیوب، شبکه به اشتراک‌گذاری ویدئو، حمله و تیراندازی و در نهایت خودکشی کرد. او گفته بود یوتیوب ویدئوهایش را در رده‌بندی‌های پایین قرار داده و دیگر نمی‌تواند تبلیغات بگیرد. این خبر خیلی‌ها را متعجب کرد و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شروع به کندوکاو در صفحه او کردند که یکی از افراد معروف اینستاگرام بود. هرچند که بلافاصله این شبکه اجتماعی صفحه او را مسدود کرد. با این اتفاق بار دیگر این مساله مطرح شد که چرا چنین افرادی معروف می‌شوند؟‏‎!‎

مشهور شدن الکی‎!‎
نسیم اقدم کسی بود که در دفتر یوتیوب تیراندازی کرد. او یکی از معروف‌ترین کاربران ایرانی اینستاگرام بود و ۱۳۷ هزار فالوور داشت. خیلی‌ها ویدیوهای او را تماشا می‌کردند. ویدئوهایی که عجیب و غریب بود و در واقع هیچ چیز نبود! مانند بسیاری از افرادی که این روزها در این شبکه اجتماعی معروف می‌شوند و ویدئو‌ها و عکس‌هایشان لایک‌های بالا می‌گیرد و پای هر کدام شان کاربران نظر می‌دهند و با هم دعوا می‌کنند. کاربرانی که پیش از این هیچ کس جز افراد خانواده و دوستان شان
آنها را نمی‌شناختند در مدت کوتاهی آنقدر مشهور می‌شوند که بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها برای تبلیغات فعالیت‌ها و محصولات شان به آنها مراجعه می‌کنند.این افراد پول‌های کلانی برای تبلیغات می‌گیرند و باز هم در مدت کوتاهی ثروتی عجیب بهم می‌زنند بدون اینکه هنر، تحصیلات، شغل مناسب و و قابلیت خاصی داشته باشند. کسانی مثل تتلو، وحید خزایی، پسر بچه‌ای که به زبان مازندرانی صحبت می‌کرد و به کچلیک معروف شد و… که اگر عضو اینستاگرام باشید حتما آنها را می‌شناسید‎.
دیدن ویدئوهای این افراد هیچ دانشی به کاربران اضافه نمی‌کند و بیانگر هیچ چیز نیست و فقط برای مطرح کردن آنهاست. فرمولی که هر روز افراد بیشتری به آن برای مشهور و پولدار شدن آن را اجرا می‌کنند‏‎.
اما کسانی که برای رسیدن این افراد به هدف شان به آنها کمک می‌کنند کاربران این شبکه‌های اجتماعی هستند که از سر تفریح و خنده و وقت‌گذرانی صفحات این افراد را می‌بینند و با لایک‌ها و پیام‌هایشان هر روز آنها را برای ادامه دادن به رفتارهای عجیب شان تحریک و تشویق می‌کنند. البته این مساله فقط محدود به ایران و کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی نیست و مساله‌ای جهانی است.
‎ ‎به این افراد بچه معروف‌ها و شاخ‌های اینستاگرام هم می‌گویند اما یک عنوان خاص هم به آنها داده می‌شود؛ اینفلوئنسرها. یعنی افراد شناخته شده و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی. حالا اینکه با کدام قابلیت به این عنوان دست پیدا کرده‌اند گویا چندان مهم نیست! آنها مشهور می‌شوند، تبلیغ می‌کنند، پولدار می‌شوند و شرکت تبلیغ‌دهنده فروشش را بالا می‌برد‏! ‎
آنها آنقدر به این شرایط عادت می‌کنند که وقتی فالوورها و تبلیغات شان کم می‌شود واکنش‌های منفی نشان می‌دهند. با کاربران مشهور دیگر دعوا می‌کنند و بقیه را متهم به آمار‌سازی و داشتن فالوورهای فیک می‌کنند. یا حتی مانند نسیم اقدم کاری می‌کنند که جهان را حیرت زده می‌کند؛ تیراندازی به عوامل یک شبکه اجتماعی و خودکشی‎!‎

معروف‌شان نکنیم
مشهور شدن افراد این چنینی در اینستاگرام آنقدر غیرمنطقی و ناراحت کننده است که مدتی پیش مساله «معروف‌ شدن احمق‌ها!» مطرح شد و در مقابل آن کمپینی به نام «احمق‌ها را معروف نکنیم» ایجاد شد. این کمپین از کاربران اینستاگرام می‌خواهد از دنبال کردن صفحات افرادی که هویت مشخصی ندارند و با به نمایش گذاشتن رفتار ناشایست در فضای مجازی مشهور شده‌اند، خودداری کنند.کمپینی که ابتدا در اروپا و آمریکا شکل گرفت و بعد به ایران هم رسید و کاربران با هشتگ «احمق‌ها را معروف نکنیم» تلاش کردند این وضع را تغییر دهند‏‎.
این کمپین هشدار می‌دهد که این افراد با به نمایش گذاشتن انواع بی‌بند و باری، تبدیل به الگو می‌شوند و این خطرناک است .افرادی که به این کمپین پیوستند می‌گویند: «احمق‌ها حتی ارزش ندارند، شما ثانیه‌ای وقت بگذارید و صفحه آن‌ها را دنبال کنید. فالو و لایک کردن آن‌ها یعنی شما شخصیتتان به اندازه آن‌ها پایین است و هم عقیده آن‌ها هستید.»‎
اما با فالوورهای بالای این افراد به نظر می‌رسد این کمپین تاثیر آنچنانی نداشته است‏‎.‎

خطری که بچه‌ها را تهدید می‌کند
این مسائل بار دیگر اهمیت نظارت بر فعالیت کودکان، نوجوانان و جوانان در شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. افرادی که بیشترین تاثیر را از این شبکه‌ها می‌گیرند و البته آسیب‌ها هم بیشتر متوجه آنهاست‏‎.‎
حضور چهره های مشهور اما بی هنر در اینستاگرام از دو جهت برای بچه‌ها آسیب رسان است. اول اینکه آنها با دیدن این افراد دوست دارند شبیه آنها شوند. تلاش می‌کنند مشهور شوند و ممکن است به هرکاری برای رسیدن به این هدف دست بزنند. کارهایی که گاهی بسیار خطرناک است! راهی مثل اقدام به خودکشی که در این شبکه‌ها کم هم دیده نشده است‏‎.
نوجوانان و جوانان به عواقب این فعالیت‌ها فکر نمی‌کنند و فقط دوست دارند مشهور شوند و پول دربیاورند و این الگوهای نامناسب مقابل
چشم شان است. شما نمی‌دانید در صفحه فرزندتان و زمان وقت گذرانی او در این شبکه‌ها چه می‌گذرد و ممکن است یک دفعه با آسیبی مواجه شوید که زندگی فرزندتان را گرفته است. افراد نامناسبی که پای پست‌های این چنینی کامنت می‌گذارند و ممکن است برای پیام خصوصی دادن هم اقدام کنند و حرف‌های نامناسبی که زده می‌شود برای کودکان و نوجوانان بسیار خطرناک است‏‎. ‎
از سوی دیگر اگر حتی فرزندتان قصد پیوستن به خیل افراد معروف شبکه‌های اجتماعی را نداشته باشد، دنبال کردن این افراد برایش تاثیر مثبتی ندارد. کارهای غیرمنطقی آنها می‌تواند الگویی حتی نامحسوس برای بچه‌ها شود و ممکن است ادبیات بد آنها رویشان تاثیر بگذارند. در میان این افراد مشهور کسانی هستند که ویدئوهای غیراخلاقی و حتی مستهجن منتشر می کنند که به سرعت بین کاربران پخش می‌شود و تماشای آنها جز آسیب روحی برای بچه‌ها هیچ چیز ندارد. از سوی دیگر ممکن است بچه‌ها با دیدن شرایط زندگی این افراد و ثروتی که به دست آورده‌اند دچار افسردگی شوند‏‎.
به همین دلایل باید بر فعالیت و حضور فرزندانتان در شبکه‌های مجازی نظارت کنید. البته به شکلی که باعث لجبازی آنها و گرایش بیشتر به این شبکه‌ها نشود‏‎.
باید راه‌های دوستانه و موثر و تاثیرگذار را پیدا کنید. البته ابتدا باید با فضای مجازی آشنا باشید. اگر تسلطی بر این فناوری فراگیر نداشته باشید حرف‌هایتان هم موثر نخواهد بود چون نظرات تان شباهت و انطباقی با شرایط و فضای این شبکه‌ها ندارد و در واقع نه شما حرف‌ها و دلایل علاقه فرزندان تان را به این فضا درک می‌کنید و نه آنها از دلایل نگرانی تان چیزی می‌فهمند‏‎!
برای نظارت و کنترل حضور بچه‌ها در این شبکه‌ها مثلا می‌توانید ارتباطات عاطفی و منطقی را در خانواده تقویت کرده و تفریح‌های سالم خانوادگی را بیشتر کنید. تنهایی فرزندان و نبود ارتباطات خوب در خانواده یکی از دلایل گرایش بیش از حد بچه‌ها به شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام است. گذراندن اوقات بیشتری با فرزندان در فضای بیرون از خانه به طوری که فرزندان از نظر عاطفی، احساس خلأ نکنند و برای جبران این کمبود به فضای مجازی پناه نبرند، حتما مؤثر است‏‎!
راه‌هایی مثل ایجاد محدودیت زمانی یا معرفی صفحات مثبت و خوب به فرزندان هم موثر است. با آنها درباره این صفحات حرف بزنید و تلاش کنید آنها هم درباره صفحاتی که می‌بینند با شما صحبت کنند .
شما با این کار هم نشان می‌دهید با این فضا بیگانه نیستید و هم می‌توانید آنها را به دیدن صفحات خوبی سوق دهید‎.‎



همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرین خبر در ویسپی
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar