خراسان/3 ماه است که اعتیادم به شیشه را ترک کرده ام اما دارم دیوانه می شوم. همین طور که راه می روم، همه اطرافم را شبیه ماده مخدر شیشه می بینم! بعد از ترک، همه جاسازهایم را خالی کردم و ریختم بیرون. این روزها عجیب وسوسه می شوم. لطفا زودتر کمکم کنید تا دوباره بیچاره نشدم.
از جمله موارد مهمی که نقش موثری در بازگشت به مصرف مواد دارد، ولع (هوس و وسوسه) است. ولع مصرف که هسته اصلی مصرف مواد محسوب می شود با میل و وسوسه به دست آوردن یک احساس خوشایند یا غلبه بر یک احساس ناخوشایند آمیخته است. متاسفانه شما به میزان و چگونگی و مدت مصرف مواد اشاره نکرده اید چرا که ترک شیشه همچون هر ماده مخدر دیگری بستگی به کمیت، کیفیت و مدت مصرف فرد دارد. به عبارت دیگر میزان وابستگی روان شناختی فرد به مخدر شیشه، در روند درمان یک فرد تاثیر بسزایی می گذارد و این موضوع می تواند رابطه مستقیمی با مدت زمان مصرف شیشه داشته باشد.
به روال عادی زندگی تان برگردید
اگر تصور می کنید که چون مواد را کنار گذاشته اید، اقدام دیگری برای سلامت لازم نیست سخت در اشتباهید. برای همین است که مفهوم پاکی و آزمایش ادرار منفی در ذهن افراد و خانواده ها، پررنگ می شود که به این جنبه از درمان، جنبه بازدارنده هم گفته می شود. اما مطالعات حوزه اعتیاد نشان می دهد که برای جدا شدن از اعتیاد و کسب بهبودی علاوه بر جنبه بازدارنده (دوری از مواد و منفی شدن آزمایش) لازم است که جنبه دیگری به نام جنبه سازنده که شامل کار، تفریح، معاشرت و دیگر امور زندگی است نیز به حالت طبیعی بازگردد. بنابراین پیشنهاد می شود که به فعالیت های روزمره خود شامل خواب، ورزش، کار و استراحت نظم دهید چراکه شب زنده داری های متعدد، دیر بیدار شدن ها، کار افراطی و فعالیت فیزیکی نامنظم بر خلق شما و متعاقب آن بازگشت به دوران اعتیاد اثر می گذارد.
شبکه اجتماعی تان را بازیابی کنید
کیفیت شبکه اجتماعی تان در میزان وسوسه و بازگشت شما به اعتیاد بسیار تاثیرگذار است. یافتن دوستانی جدید (پاک)، یارانی برای فعالیت های تفریحی و سپری کردن اوقات فراغت تان و وجود افرادی برای رجوع در هنگام کسلی و استرس از جمله موارد بازسازی شبکه اجتماعی محسوب می شود.
بر اهداف کوتاه مدت تمرکز کنید
ممکن است شما به محض ترک مواد نتوانید همه اهداف درازمدتی که در سر دارید عملی کنید. این درست است که ترک مواد دریچه های تازه ای را به روی زندگی شما باز می کند اما این به این معنا نیست که انتظار داشته باشید خیلی سریع به همه آرزوهایتان برسید. از کمال گرایی و تفکر سیاه و سفید پرهیز کنید. سعی کنید برای زندگی تان اهداف کوتاه مدت تعیین کنید. این کار باعث می شود که اهداف دست یافتنی تر شوند و همین موضوع باعث دلگرمی شما در طول مسیر زندگی خواهد شد. به طور مثال به جای این که هدفی تعیین کنید مبنی بر این که باید در سه ماه آینده به یک سرمایه کلان برسم، بهتر است هدفی تعیین کنید به این ترتیب که درسه ماه آینده باید سعی کنم خودم را به عنوان کسی که مصرف مواد را ترک کرده است در شغلی که داشتم تثبیت کنم و به گونه ای عمل کنم که دیگران در محیط کار به من اطمینان کنند و کاستی های قبلی شغلی ام را جبران کنم.
هیجان خودتان را مدیریت کنید
از آن جا که احتمالا در دوران مصرف، برای تنظیم و تعدیل هیجان های منفی تان و اختلالات مرتبط (افسردگی و اضطراب) و دستیابی به ثبات هیجانی، سوءمصرف مواد داشتید، اصطلاحا نوعی شرطی سازی بین رویدادهای منفی زندگی تان و سوءمصرف مواد ایجاد شده است که شما می توانید با آموزش فنون تنظیم هیجان این ارتباط را قطع کنید. از جمله فنون تنظیم هیجان، آگاهی بیشتر از هیجان های مثبت (مثل شادی) و درگیری در فعالیت های لذت بخش است که با کسب این فنون با کمک یک درمانگر باتجربه می توانید در جهت بهبود و رهایی از اعتیاد حرکت کنید.




همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:
آخرین خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرین خبر در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرین خبر در آی گپ
https://igap.net/akharinkhabar
آخرین خبر در ویسپی
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرین خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرین خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar