کودکت/ گاهی اوقات بارداری در زمستان برای مادرانی که در انتظار به دنیا آمدن فرزندشان هستند اندکی دشوار می‌شود. آن‌ها در برابر ابتلا به عفونت، سرفه و سرماخوردگی آسیب پذیرتر می‌شوند و سرمای هوا سبب می‌شود که دچار دردهای عضلانی شوند زیرا اجازه مصرف دارو در طول این دوران با محدودیت‌هایی روبرو است. گذر کردن از این دوره سخت کاملا امکان‌پذیر است به شرطی که خانوم‌های باردار از قبل آمادگی روبرو شدن با آب وهوای سرد را در طول دوران بارداری داشته باشند.
چگونه بارداری سالمی در فصل زمستان داشته باشیم؟
شروع فصل زمستان نیاز به مراقبت‌های ویژه را می‌طلبد. مراقبت‌های بارداری در طول این فصل باید شامل انواع مختلفی از محافظت‌های کافی از طریق پوشیدن لباس‌های مناسب، خوردن غذاهای مناسب، تامین آب مورد نیاز بدن و پوست و از همه مهم‌تر بالا بردن توان سیستم ایمنی بدن باشد.
در ادامه مطلب برخی از نکات عملی در این زمینه آورده شده است که به زنان باردار کمک می‌کند بتوانند با سهولت بیشتری از سرمای شدید فصل زمستان گذر کنند.
۱. پوشیدن ژاکت زمستانی
راحتی و گرم نگه‌داشتن بدن مهم‌ترین مساله بارداری در زمستان است. خریدن یک ژاکت زمستانی ایده خوبی است زیرا به گرم نگه‌داشتن بدن کمک می‌کند. به جای اینکه در فروشگاه‌های مختلف دنبال خریدن یک کت مخصوص خانوم‌های باردار باشید که تنها چند ماه می‌توانید بپوشید، عاقلانه‌تر این است که یک ژاکت زمستانی بخرید و با پوشیدن و بستن زیپ آن به شکل درست بدن خودتان را راحت و گرم نگه‌دارید.
اگرچه پوشیدن ژاکت‌های معمولی که خودتان در خانه دارید ممکن است شما را وسوسه کند اما بدانید که خریدن یک ژاکت جدید به شما کمک خواهد کرد بدنتان را در شرایط دمایی مناسبی نگه دارید و به سهولت دربرابر سردی رو به افزایش هوای زمستان دوام بیاورید.
۲. نوشیدن آب فراوان
زمستان با هوای سردش سبب می‌شود افراد یا آب کافی ننوشند یا ناخودآگاه نوشیدن آب را فراموش کنند که این موضوع برای مادران باردار خوب نیست. از آنجایی که هوای زمستان خشک است بدن نیز در این فصل به آب بیشتری نیاز دارد. اینکه سعی کنید مصرف سایر نوشیدنی‌ها را جایگزین نوشیدن آب کنید کار سودمندی برای شما نیست. اگرچه آب نارگیل و آب میوه‌ها گزینه بسیار خوبی هستند اما نوشیدن آب بهترین روش برای تامین آب مورد نیاز سیستم بدن است. اگر فکر می‌کنید نیاز به یادآور برای نوشیدن آب دارید این روزها گوشی‌های همراه گزینه‌های زیادی برای تعیین یادآور در خود دارند. شما همچنین باید از حجم مناسب آب مصرفی روزانه خود اطلاع داشته باشید. کمبود آب در بدن می‌تواند سبب بروز زایمان زودرس و مجموعه‌ای از مشکلات دیگر برای شما شود.
۳. تزریق واکسن آنفولانزا
تزریق واکسن آنفولانزا به شما توصیه می‌شود زیرا سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری دچار ضعف می‌شود. مراکز بهداشت و درمان اعلام کرده‌اند که واکسن آنفولانزا برای مادران باردار و نوزاد متولد نشده آن‌ها خطری ندارد. درد سوزن واکسن آنفولانزا خیلی بهتر از مقابله و درمان شرایط حاد ناشی از بیماری آنفولانزا است و با وسیله می‌توانید خود و نوزادتان را از خطر ابتلا به این بیماری دور نگهدارید.
۴. پوشیدن لباس‌های راحتی
بارداری در زمستان یعنی پوشیدن چند لایه لباس و گگرم نگهداشتن خانه. همیشه این پرسش که در زمستان چه لباس‌هایی باید پوشید پرسشی گمراه‌کننده بوده است. تعدادی گزینه برای پوشیدن وجود دارد مانند پوشیدن پیراهن بی‌آستین یا تیشرت، ژاکت پشمی، پیراهن دکمه‌دار یا شال گردن سبک که بتواند سبب سلامت ماندن شما در برابر تغییرات آب وهوایی شود. راه‌های زیادی وجود دارد برای اینکه لباس‌هایتان خلاقانه باشد و در عین حال گرمتان نگه‌دارد و شیک هم به نظر برسد.
۵. ورزش مرتب
وقتی هوا به شدت سرد است نمی‌توان به آسانی پیاده‌روی کرد زیرا یخ‌زدگی و هوای سرد سبب می‌شود حس کنید ریه‌هایتان قندیل بسته است. برای خانوم‌های بارداری پیاده‌روی در این شرایط دشوارتر است. انجام برخی از حرکات ورزشی در فضاهای داخلی جایگزین خوب و مناسبی برای پیاده‌روی در بیرون است که می‌تواند سلامت شما را حفظ کند. شما می‌توانید به یک استخر سرپوشیده در محله خودتان بروید، در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید، به مراکز خرید سر بزنید یا یک مجموعه و دی وی دی‌های حرکات یوگا خریداری کنید تا بتوانید در اوج سرمای زمستانی مقارن با دوران بارداریتان سلامت و نشاط بدنتان را حفظ کنید.
۶. شستن مرتب دست‌ها
شستن مرتب دست‌ها بهترین راه برای پیشگیری از ورود میکروب‌ها به بدن درطول بارداری در زمستان است به‌ویژه اگر باردار هستید. بعد از رفتن به اینطرف و آنطرف بهتر است دستانتان را قبل از لمس یا تماس با عزیزانتان بشویید. اگر سینک دستشویی در همان نزدیکی‌ها نیست پس از یک ضدعفونی کننده مخصوص دست استفاده کنید. بعد از هر بار رفتن به دستشویی و قبل از خوردن هر نوع ماده خوراکی باید دست‌هایتان را به درستی و دقت بشویید و سلامتی نوزادتان را نیز درنظر داشته باشید.
۷. ماندن در فضاهای داخلی تا حد امکان
هنگام بارداری بدن شما در برابر بیماری‌ها حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است. قرار دادن بدن در معرض شرایط آب وهوایی سرد می‌تواند عمل بسیار خطرناکی باشد و هم مادر و هم نوزاد ممکن است توسط میکروب‌ها لطمه ببینند. برخی خانوم‌های باردار به دلیل قرار گرفتن در معرض شرایط آب وهوایی سرد زمستان دچار سرماخوردگی و سرفه‌های شایع این فصل می‌شوند.
بدنی که در اثر بارداری حساس شده است مدتی زمان نیاز دارد تا بتواند بعد خروج از محیط راحت وگرم خانه خود را با جو متغیر محیط بیرون که پر از بادهای سرد زمستانی است وفق دهد. تمام کارهای بیرون از خانه تا زمان بهتر شدن شرایط آب وهوایی باید به تعویق بیفتند.
۸. درمان سرماخوردگی
بسیاری از خانوم‌های باردار نگران این مساله هستند که مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک ممکن است روی سلامتی نوزاد درون رحمشان تاثیر منفی بگذارد. این ترس ونگرانی نه تنها منطقی بلکه قابل درک است اما باید متوجه باشید که اگر سرماخوردگی یا آنفولانزای شما بیشتر از ۳ روز پیاپی طول بکشد نیاز دارید به پزشک مراجعه کرده و بیماریتان را درمان کنید.
همچنین نیاز است که در مورد اقدامات احتیاطی در این زمینه با پزشک صحبت کنید. شما باید استراحت کنید و این را هم در نظر داشته باشید که پزشک همیشه هنگام تجویز دارو سلامتی و امنیت نوزاد را نیز مد نظر می‌گیرد.
۹. استفاده از مرطوب کننده برای پوست
در دوران بارداری پوست به خودی خود خشک است و هنگامی که مقارن با سرمای سخت زمستانی می‌شود متوجه می‌شویم که رطوبت پوست به کلی از بین رفته است و سطح پوست خشک و چروکیده به نظر می‌رسد. پوست خشک حالت پوسته‌پوسته شدن به خود می‌گیرد و اغلب می‌خارد و بنابراین پوست شما در فصل سرد زمستان به ویژه اگر در این فصل بارداری را تجربه می‌کنید نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد.
با آب ولرم حمام کنید و از حمام کردن با آب داغ اجتناب کنید هرچقدر هم که این کار وسوسه کننده به نظر برسد. بلافاصله بعد از حمام و خشک کردن بدنتان باید از مرطوب کننده‌های پوستی استفاده کنید زیرا سبب می‌شوند پوست شما نرم و لطیف شده و حالت کشسانی خود را به دست بیاورد. مقدار زیادی از مرطوب کننده را روی آرنج‌ها، دست‌ها، و شکم و حتی روی قفسه سینه بمالید. بدن شما به خاطر این نرمی پنبه مانند در دوران بارداری ممنونتان خواهد بود.
۱۰. دقت در رژیم غذایی
زمستان فصلی است مملو از بیماری‌های مختلف که می‌توان برخی از آن‌ها را همردیف آنفولانزا و آبریزش بینی قلمداد کرد. در این فصل از سال است که شما باید مصرف میوه را به صورت دائمی در رژیم غذایی خود بگنجانید.
اگر باردار هستید و از داروهای بدون نسخه پزشکی استفاده نمی‌کنید پس به شما توصیه می‌کنیم مصرف فراوان میوه را در رژیم غذایی خود مد نظر داشته باشید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه نه تنها سبب قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدنتان برای مبارزه با بیماری‌ها می‌شود بلکه آب مورد نیاز بدنتان را نیز تامین می‌کند. گنجاندن زعفران یا شیر در رژیم غذایی از بدن شما محافظت کرده و آن را گرم نگه می‌دارد.
زمستان همانگونه که آگاه هستید می‌تواند اندکی کارها را دشوار کند اما با مراقبت‌های صحیح و مناسب به طور قطع احساس امنیت بیشتری در دوران بارداری خواهید داشت. اگر دمای هوا به طور ناگهانی پایین بیاید استفاده از کفش‌های مناسب پیاده‌روی در صورتی که تمام راه تا رسیدن به محل کارتان پیاده‌روی می‌کنید به دردتان خواهد خورد.
خریدهای مورد نیازتان را از محیط گرم و راحت خانه و از فروشگاه‌هایی سفارش دهید که امکان تحویل اقلام خریداری شده را درب منزل دارند. گذراندن سالم دوران بارداری در فصل زمستان آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، به شرطی که به خوبی مراقب خود باشید و این نکات ایمنی را به خاطر بسپارید. آمادگی قبلی برای روبرو شدن با تغییرات آب وهوایی درغلبه کردن به خطرات بالقوه ناشی از گرمای شدید یا خیابان‌های یخ‌زده کمکتان خواهد کرد.




ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید