بيتوته/ بهمن که تمام مي شود اسفند سرآغاز روزهايي است که سال جاري را به تکاپو مي اندازد و در اين ميان اين ماه براي زنان معنايي ديگر دارد تا براي سال جديد تمام برنامه هاي خود را آماده کنند يکي از مواردي که در راستاي برنامه هاي اخر سال قرار مي گيرد خريد، براي آغاز سال جديد است، اما مشکل از آنجا شروع مي شود که مرد خانواده از خريد رفتن و خريد کردن طفره مي رود و از اين مساله راضي نيست و سعي مي کند به هر طريقي آسان ترين راه را براي خود انتخاب کند از شرکت در بازار هايي که تمام اجناسي که ليست شده اند داشته باشد تا تفويض مسئوليت به ديگران، راهکارهايي است که مردان براي خود پيدا مي کنند، تعداد همسراني که عادات مشابهي براي خريد دارند و اين کار را با هم انجام ميدهند زياد نيست. اما چرا مردان از خريد رفتن خوششان نمي آيد و برعکس آن خانم ها از خريد کردن لذت مي برند و زنان و مردان يک دنيا تفاوت در خريد کردن دارند و حتي نگاه آنها به اين موضوع، زمين تا آسمان متفاوت است و اين تفاوت بيشتر در نوع نگاه زنان و مردان به خريد است در زير به برخي از مواردي که باعث اين تفاوت ها مي شود نگاهي مي اندازيم.
خريد، تفريح يا وظيفه:
بسياري از زن ها در زماني که استرس زيادي را تجربه مي کنند، دوست دارند با خريد کردن خودشان را آرام کنند و خوشحالي از دست رفته را، حتي به شکلي موقت به زندگي شان برگردانند و خريد کردن را براي خود به نوعي تفريح مي دانند،
اما مردها براي رفع استرس خود ترجيح مي دهند با خانواده، دوستان يا حتي تنها وقت خود را بگذرانند و به معناي واقعي استراحت يا تفريح کنند، براي آنها خريد کردن وظيفه و راهي براي برطرف کردن نياز است و نه يک فعاليت تفريحي است.
تفاوت در هزينه و نوع خريد:
درحالي که بسياري از مردها همسرشان را به ولخرج بودن متهم ميکنند، بررسيها نشان ميدهند که مردها کمتر از همسرشان پول خرج نميکنند، بلکه تنها به شيوهاي متفاوت خريد ميکنند. روانشناسان ميگويند تفاوت زنان و مردان در ميزان خرج کردنشان نيست، بلکه در نوع آن است. از نظر آنها مردها در تمام مدتي که همسرشان به خريدن چيزهاي کوچک مشغول است، براي خريد کالاي گرانقيمتي که به آن احتياج دارند تحقيق و پس انداز ميکنند و معمولا دوست دارند حسابي صبر و پسانداز کنند و بعد گزينهاي که در بازار موجود است را بخرند.
برنامه ريزي براي خريد:
مردها قبل از خريد به اين فکر ميکنند که آيا قدرت خريدش را دارد يا نه و براي آن برنامه ريزي مي کنند، درحالي که زنان ممکن است براي خريدن چيزي که دوستش دارند، از احتياجات ضروري ديگر صرفنظر کنيد، مردها معمولا براي خريدن يک کالاي گرانقيمت، مدتي پسانداز کرده و از چند ماه قبل مقدمات تهيه آن را فراهم ميکنند.
وقت خريد:
از نظر يک مرد، وقت گذاشتن براي خريد، يعني تهيه کالاهاي ضروري. کمتر مردي حاضر ميشود تنها براي ديدن مغازهها و نشان کردن جنسها براي آينده به مغازه برود. اگرچه شما تهيه يک جوراب را هم خريد به حساب ميآوريد، همسرتان ترجيح ميدهد نيازهايش را روي هم جمع کند و بعد براي خريد کردن وقت بگذارد. شايد شما براي خريد يک دست لباس، چندين روز وقت صرف کنيد اما همسرتان معمولا کل خريدهايش را روي هم جمع ميکند و در يک يا 2 روز آنها را انجام ميدهد. مردها معمولا اولين چيزي که چشمشان را گرفته است را ميخرند و به اينکه ممکن است انتخابهاي بهتري هم وجود داشته باشد، فکر نميکنند. مردها خريد گروهي را دوست ندارند و از اينکه نظرهاي متفاوت آنها را گيج کند و به خريدن چيزي که دوستش ندارند مجبورشان کند، بيزارند.
گرفتن تخفيف شکستن غرور:
مردها گمان ميکنند کم خريدن به معناي بيپولي و چانه زدن به معناي شکستن غرور است. آنها گاهي به دليل رودربايستي با مغازهداري که بسياري از لباسها را برايشان از قفسه بيرون کشيده، لباسي که نه به آن علاقه و نه نياز دارند را ميخرند تا شرمنده صاحب مغازه نشوند. در مقابل زنان هنگام خريد، تنها چيزي را ميخرند که با دل و جان دوستش دارند و معمولا اهميتي به احساسات مغازهدار هم نميدهند.
خريد گروهي با تنهايي:
زنان خريد گروهي را مي پسندند تا از نظرات آنان استفاده کنند و مطمئن شوند که بهترين انتخاب را کردهاند، مردها خريد گروهي را دوست ندارند و از اينکه نظرهاي متفاوت آنها را گيج کند و به خريدن چيزي که دوستش ندارند مجبورشان کنند، بيزارند.
بازار