برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
دخترونه زنونه

آگهی‌های نامناسب تلویزیونی در کمین کودکان

منبع
خراسان
بروزرسانی
 آگهی‌های نامناسب تلویزیونی در کمین کودکان
خراسان/ اين روزها داستان پخش آگهي‌هاي بازرگاني در بين برنامه‌هاي کودک با پخش چند آگهي بازرگاني جنجال‌برانگيز از شبکه پويا بالا گرفته است؛ تبليغ کرم دور چشم، محصولاتي براي درمان سفيدي مو و البته يک تبلت ويژه کودکان. البته مورد آخر نه خود کالا که روش تبليغ آن، از طرف بسياري از والدين انتقاد شده است. در نهايت در 29 فروردين، اداره کل بازرگاني در نامه‌اي اعلام کرد که آگهي‌هاي بازرگاني بين برنامه‌هاي کودک بايد مبتني بر موازيني باشد و رفتارهاي آموزنده را تبليغ کند. هر چند اين نامه گام مثبتي تلقي مي‌شود اما به نظر مي‌رسد نکته‌اي مغفول مانده است چرا که در اين نامه تنها روي «روش» تبليغ تاکيد شده است و ظاهرا محدوديت جديدي درباره کالاي مجاز براي تبليغ مابين برنامه‌هاي کودک اعلام نشده است و هنوز مشخص نيست که بر فرض استفاده از روش مناسب آيا کرم دور چشم اجازه تبليغ مابين برنامه کودک را خواهد داشت يا خير؟ جداي از اقداماتي که از مديران صدا و سيما در اين زمينه انتظار مي‌رود، خود والدين نيز مي‌توانند با توجه به نکاتي، عوارض آگهي‌هاي بازرگاني را کاهش دهند. زمان را محدود کنيد طبق نظر متخصصان، کودکان زير دو سال نبايد به تماشاي تلويزيون بنشينند. بين دو تا پنج سال، مدت زمان تماشاي روزانه آن‌ها نبايد بيش از يک ساعت باشد و کودکان بزرگ تر از پنج سال نيز حداکثر دو ساعت در روز مي‌توانند تلويزيون تماشا کنند. رعايت اين زمان‌ها هم به سلامت جسمي فرزند شما کمک مي‌کند و هم عوارض آگهي‌ها را کاهش مي‌دهد. همراهي با کودک را جدي بگيريد نشستن کنار کودک و تماشاي برنامه با او، از جهات متعددي براي کودک شما مفيد است. درخصوص آگهي‌ها، زماني که شما در جريان نوع آگهي باشيد، بهتر مي‌توانيد متوجه عوارض احتمالي شويد و البته براي او مواردي را توضيح دهيد. با پرسش، ذهن او را فعال کنيد بررسي‌ها نشان مي‌دهد کودکان حتي تا حدود هشت سالگي توان ارزيابي تبليغات را ندارند و به راحتي هر ادعايي را باور مي‌کنند. با توجه به اين موضوع، اهميت دارد که به ويژه در سنين دبستان به بعد، گاهي با طرح سوالاتي درباره تبليغات، کودکتان را به چالش بکشيد. اين که آيا واقعا در چند ثانيه مي‌شود غذايي را پخت يا اين که آيا تبديل يک نقاشي به يک خوراکي امکان‌پذير هست يا نه؟ با طرح سوال، شما به نوعي ذهن او را عادت مي‌دهيد تا در مقابل ادعاهاي آگهي‌هاي بازرگاني شروع به پرسش کند و هر چيزي را سريع باور نکند. گاهي به او فرصت امتحان دهيد در مقابل اصرار فرزندتان به خريد محصولاتي که تبليغ آن‌ها را تماشا کرده است همواره مخالفت نکنيد و هرازگاهي با خواسته فرزندتان (البته متناسب با بودجه خانواده و امکان استفاده از محصول) همراهي کنيد. بعد از خريد اما حتما با او به گفت وگو بنشينيد. از او بپرسيد آيا محصول آن قدر که در تبليغ نمايش داده شده، جالب بوده است؟ و آيا او هم مانند کودکان حاضر در تبليغات، به محض رسيدن به آن محصول فوق‌العاده شاد شده است؟ يادمان باشد، نه فقط کودکان که بسياري از بزرگ سالان نيز در نتيجه مواجهه با تبليغات، تصوري اغراق‌آميز از محصولات پيدا مي‌کنند. پس به فرزندتان فرصت دهيد تا از همين سن پايين متوجه شود که آن چه در واقعيت مي‌گذرد با آن چه در دنياي تبليغات در حال گذر است، متفاوت است. نويسنده : نرگس عزيزي| کارشناس ارشد مشاوره ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره