زندگي ايده آل/ با توجه به عطرهايي که بيشتر مورد پسندتان است ويژگيهاي شخصيتيتان را بشناسيد.اگر شما هم دوست داريد با توجه به عطرهايي که بيشتر مورد پسندتان است بعضي از ويژگيهاي شخصيتيتان را بشناسيد با ما همراه شويد.
اگر شما هم دوست داريد با توجه به عطرهايي که بيشتر مورد پسندتان است بعضي از ويژگيهاي شخصيتيتان را بشناسيد با ما همراه شويد. ببينيد شما در کدام دسته قرار ميگيريد و کدام عطر و بو را بيشتر ميپسنديد.
اين روزها با گرم شدن هوا بازار خريد و انتخاب عطرهاي مختلف گرمتر ميشود. حتما براي شما هم پيش آمده که با حس کردن بوي خاصي، خاطرهاي از گذشته در ذهنتان تداعي شود. حس بويايي يکي از حواسي است که احساسات را بهشدت تحت تأثير قرار ميدهد چون بوهاي مختلف احساسات متفاوتي را در افراد ايجاد ميکنند از اين رو اشخاص ناخودآگاه متناسب با اينکه ميخواهند چه پيغامي را به اطرافيان منتقل کرده و به آنها اعلام کنند که چه علايق و شخصيتي دارند عطرهاي مختلفي را انتخاب و استفاده ميکنند.
دکتر تقوي، روانشناس سلامت افراد را براساس نوع عطرهاي مورد پسندشان و رفتارها و عادتهايي که در انتخاب، خريد و مصرف عطر دارند به هشت گروه تقسيم کرده و بارزترين ويژگيهاي آنها را بيان ميکند. اگر شما هم دوست داريد با توجه به عطرهايي که بيشتر مورد پسندتان است بعضي از ويژگيهاي شخصيتيتان را بشناسيد با ما همراه شويد. ببينيد شما در کدام دسته قرار ميگيريد و کدام عطر و بو را بيشتر ميپسنديد.
گوشهگيرها (اسکيزوئيدها)؛ سرد و تلخ را بيشتر ميپسندند
آنچه در آنها بسيار مشهود است، اين است که کمتر به برقراري ارتباط با ديگران و داشتن روابط دوستانه علاقهمند هستند. از تعاملهاي انساني ناراحت ميشوند و فعاليتهاي انفرادي براي آنها در اولويت قرار دارد. اين دسته افراد درونگرا هستند و عواطفي کند و محدود دارند و ديگران، آنها را آدمهايي نامتعارف، منزوي و تکرو ميدانند. اين افراد، دسته بوهاي سرد و تلخ را بيشتر ميپسندند. با توجه به ويژگيهاي شخصيتياي که دارند کمتر دوست دارند به چشم بيايند از اين رو معمولا عطرهايي را انتخاب ميکنند که کمتر توجه ديگران را به آنها جلب کند. بين عطرهاي تند و ملايم هم غالبا اين دسته طرفدار عطرهاي ملايم هستند چون عطرهاي ملايم جاذبه و حساسيت خاصي را در افراد برنميانگيزد.
بدبينها و بدگُمانها (پارانوئيدها)؛ براساس عطرها نتيجهگيري ميکنند
اين دسته افراد معمولا به هر آنچه در اطرافشان ميگذرد، سوءظن و شک دارند. به همين دليل معمولا متخاصم، تحريکپذير و خشمگين هستند. اين افراد بيشتر از اينکه به عطري که خودشان استفاده ميکنند توجه نشان دهند به عطري که ديگران استفاده ميکنند توجه نشان ميدهند. ذهن اين افراد به دنبال کوچکترين سرنخهايي براي قضاوت و نتيجهگيري است؛ بنابراين بيشتر از ديگران به بوهايي که از آنها به مشامشان ميرسد معنا و مفهوم خاصي ميدهند. اگر با آدمهاي بدبين و شکاک زياد سر و کار داريد ترجيحا از عطرهاي شيرين و ملايم که بوي آنها نمادي از رمانتيک و عاشقانه بودن است، استفاده نکنيد چون شک، سوءظن و بدبيني آنها را تشديد ميکند.
اسکيزوتايپالها؛ طرفدار بوهاي ملايم و خنک
اين دسته از افراد برخلاف ديگران از مسائل مختلف و عادي برداشتي عجيب و غيرعاديتري دارند. از آنجا که رمزآلودگي يکي از ويژگيهاي غالب اين دسته افراد است معمولا عطرهايي با بوي تلخ و خنک را بيشتر ميپسندند چون هميشه در سرما، تاريکي و تلخي، نوعي از رمزآلودگي وجود دارد. اين افراد همچنين دوست دارند در پس پرده هر چيزي راز ديگري را جستوجو کرده و پيدا کنند؛ به همين دليل به نظر ميرسد به برند و حتي لوگوي برند عطري که انتخاب ميکنند بيشتر از ساير تيپهاي شخصيتي توجه نشان دهند. هرچه لوگو عجيب و غريبتر و رمزآلودتر باشد، گرايش بيشتري به انتخاب و خريد عطرهاي آن برند خاص پيدا ميکنند.
شخصيتهاي خودشيفته (نارسيسيتيکها)؛ عطرهاي خاص و گران را انتخاب ميکنند
اين افراد خود را بزرگ و مهم ميپندارند و چون خود را ويژه، فوقالعاده و شايسته ميدانند، انتظار دارند که ديگران تمام نظرات آنها را بپذيرند و به آنها احترام بگذارند. آنها معمولا تحمل انتقاد را ندارند و از انتقاد ديگران خشمگين ميشوند. خودشان را بسيار خاص و مهم ميپندارند و دوست دارند اطرافيان همواره آنها را مورد تحسين و تمجيد قرار دهند و آنها را بيعيب، بينقص، خاص و فوقالعاده خطاب کنند؛ بنابراين عطرهاي خيلي گران و برندهاي خيلي معروف و لوکس را انتخاب ميکنند تا بتوانند تعريف و تمجيد ديگران را برانگيزند. درواقع هنگام انتخاب عطر نوع برند و ميزان شهرت آن از بويي که آن عطر ميدهد برايشان اهميت بيشتري دارد. بههيچوجه از عطرهاي غيراصل و تقلبي استفاده نميکنند. عدهاي از افراد خودشيفته هم هستند که اصلا از عطر استفاده نميکنند چون معتقدند وجودشان به اندازهاي که بايد مهم هست که نيازي به خوشبو و معطر کردن خود نداشته باشند. اين افراد در استفاده از عطر اهل افراط و تفريط هستند؛ يعني يا اصلا عطر نميخرند يا اگر بخرند بهترين و گرانترين عطر را ميخرند.
ضداجتماعيها؛ گاهي ملايم و خنک، گاهي تند و تلخ
اين دسته افراد توانايي خوبي براي سازگاري با قوانين و موازين اجتماعي ندارند و بهنوعي از آنها سر باز ميزنند. دروغگويي و فريبکاري يکي از ويژگيهاي اين افراد است. تحريکپذير و پرخاشگر هستند همچنين بياحتياط و بيمسئوليت. فريبکاري و اغواگري يکي از ويژگيهاي بارز اين دسته افراد است و دوست دارند براي سوءاستفاده از ديگران اعتماد آنها را به نوعي جلب کنند تا بتوانند براي رسيدن به هدفشان آنها را فريب دهند. به نظر ميرسد بسته به موقعيت، بيشتر از عطرهاي ملايم و خنک استفاده ميکنند تا حالتي از حس اعتماد را در طرف مقابلشان ايجاد کنند. تنوع عطر در اين دسته بيشتر به چشم ميخورد.
شخصيتهاي نمايشي؛ عطرهايي ميزنند که توجه ديگران را جلب کند
اين افراد، تحريکپذير و هيجانياند و رفتاري پررنگ و لعاب، نمايشي و برونگرايانه دارند. اما با وجود رفتار متظاهرانه و پر زرق و برقي که دارند، اغلب نميتوانند دلبستگي عميقي را به مدت طولاني حفظ کنند. از آنجا که توجهطلبي افراطي، يکي از بارزترين ويژگيهاي اين دسته افراد است؛ بنابراين به نظر ميرسد عطرهاي شيرين، گرم و تند را بيشتر انتخاب ميکنند چون هيجانات آنها را بيشتر برميانگيزد. اين افراد هميشه دوست دارند بوي خوب بدهند و با اين بوي خوب روي ديگران تأثير دلخواهشان را بگذارند. درواقع اين افراد از عطر استفاده ابزاري ميکنند؛ يعني عطري را استفاده ميکنند که به وسيله آن بتوانند توجه ديگران را به خود جلب کنند. مصرف عطر در اين دسته از افراد خيلي بالاست.
وسواسيها؛ هميشه يک عطر خاص را انتخاب مي کنند
کمالگرايي و سختگيري بيش از حد و همچنين غيرقابلانعطاف بودن از ويژگيهاي بارز شخصيتهاي وسواسي است. آنها نسبت به وظايف خود تعهد بيش از حد دارند. اغلب افراد خشکي به نظر ميرسند. معمولا در تصميمگيري دچار مشکل هستند چون ترس از شکست خوردن دارند. روي نظرات و عقايدشان پافشاري ميکنند؛ از اين رو کمتر به احساسات ديگران توجه نشان ميدهند. سختکوش هستند اما چون به جزييات اهميت زيادي ميدهند نميتوانند روي اصل موضوع تمرکز کنند. اين افراد در انتخاب، خريدن و مصرف عطر هم حساسيت بيش از اندازه به خرج ميدهند. معمولا تنوع عطر در اين دسته زياد ديده نميشود چون تغيير دادن نوع عطر و انتخاب عطري ديگر براي آنها کار بسيار سختي است.
وابستهها با نظر ديگران عطر ميخرند
شخصيتهاي وابسته شخصيتهايي هستند که براي نيازهاي عاطفي و جسمي خود بيش از اندازه به ديگران وابستهاند. مدام به تأييد آنها نياز دارند و معمولا به علت وابستگي زيادي که به ديگران دارند و ترسي که از طرد شدن توسط ديگران به آنها دست ميدهد بههيچوجه توانايي مخالفت با اطرافيانشان را ندارند و بيش از ديگران به نظر اطرافيانشان اهميت ميدهند. اين افراد در انتخاب عطر هم علاقه و نياز خودشان را در نظر نميگيرند و بيشتر به دنبال گرفتن تأييد از افرادي هستند که به آنها وابستهاند. وابستهها عطري را ميخرند و استفاده ميکنند که طرف مقابلشان دوست داشته باشد. تنوع عطر در اين افراد بسته به تعداد افرادي که به آنها وابستهاند، فرق ميکند. معمولا تنهايي اقدام به خريدن عطر نميکنند و در انتخاب عطر نظر ديگران را جويا ميشوند.
بازار