logo

چند توصیه روانشناسی برای کاهش استرس‌ دانش‌آموزان در ایام امتحانات

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چند توصیه روانشناسی برای کاهش استرس‌ دانش‌آموزان در ایام امتحانات
ايسنا/ يک متخصص روانشناس کودک با اشاره به تنش‌هاي رواني دانش‌آموزان در ايام امتحانات، چند راهکار روانشناسي براي پيشگيري از بروز اضطراب و استرس‌هاي دانش آموزان ارائه کرد. مژگان ناقل با بيان اينکه به طور کلي سطح بهينه اضطراب براي عملکرد بسيار مهم است، افزود: اضطراب جنبه انگيزشي دارد و سطح بهينه آن براي تحقق يافتن اهداف لازم است؛ اين درحاليست که اگر اضطراب از سطح بهينه خود بيشتر شود، فرد در عملکرد دچار اختلال مي‌شود و اين اختلال ممکن است در بلند مدت به فرد آسيب رساند. اين روانشناس با بيان اينکه برخي از دانش‌آموزان در ايام امتحانات به دلايل مختلف، استرس‌هاي آسيب‌زايي را تجربه مي‌کنند، يادآور شد: "کمال‌گرايي"‌ و انتظارات بيش از حد والدين در دوران امتحانات يکي از مسائلي است که باعث تنش‌هاي رواني دانش‌آموز مي‌شود؛ به طوريکه کودک در زمان امتحان مدام از اين مسئله مي‌هراسد که اگر نتواند انتظار والدينش را برآورده کند و امتياز کامل دريافت نکند، چه اتفاقي خواهد افتاد؟، چراکه متاسفانه ممتاز بودن به خصوص در دوران دبستان با نمره تعريف مي‌شود و شايستگي‌هاي اخلاقي کودکان براي والدين چندان ارزشي ندارد. وي "نداشتن اعتماد به نفس" و "تحريف‌هاي شناختي" را نيز يکي ديگر از عوامل بروز استرس در کودکان دانست و گفت: افکار تحريف شده باعث مي‌شود که کودک مدام در ذهن خود مرور کند که شايد از امتحان نتيجه خوبي دريافت نکند و اين مسئله نيز منجر به استرس و اضطراب دانش‌آموزان در ايام امتحانات مي‌شود. بنابر اظهارات ناقل، افزايش ضربان قلب، افزايش فشار خون، کابوس‌هاي شبانه، اختلالات خوابي، فرار از مدرسه، شب ادراري، پرخاشگري، افت تحصيلي و انزوا از عوارض رواني و جسماني استرس‌هاي آسيب‌زا در ايام امتحانات به شمار مي‌رود. اين روانشناس کودک افزود: در صورتي که اين نوع از استرس‌هاي آسيب‌زا، اصلاح و درمان نشود و به صورت مزمن در فرد تداوم يابد، به طور حتم عملکرد، روابط و زندگي شخصي فرد تحت تاثير قرار مي‌گيرد؛ به طوري که شايد در زندگي فردي او در آينده همه چيز مهيا باشد اما فرد احساس خوشبختي نکند. اين‌ موضوع به دليل فشارهاي رواني است که فرد در دوران کودکي تجربه کرده است. لذا والدين بايد آگاه باشند که کودکان‌شان را تحت فشار قرار ندهند. وي با بيان اينکه والدين بايد در اين ايام براي فرزندشان نقش حمايتي ايفا کنند، تصريح کرد: والدين مي‌توانند هنگام مشاهده استرس و اضطراب در فرزندشان با جمله‌هاي آرامش‌بخش از فرزندشان حمايت کنند و از طرفي ديگر برنامه‌ريزي مناسب والدين براي فرزندشان باعث مي‌شود که دانش‌آموزان با الزامات درس کنار بيايند و از استرس به دور باشند. البته والدين نبايد با کودکان‌شان درس بخوانند و براي فرزندان‌شان تمرين حل کنند؛ بلکه بايد براي آنها سوال‌هاي "باز پاسخ" طرح کنند و اجازه دهند ادامه راه حل‌هاي آن سوال را کودک به تنهايي پاسخ دهد، زيرا زماني که بچه‌ها بر روي موضوعي تسلط داشته باشند، از ترس و اضطراب‌شان کاسته خواهد شد. وي در ادامه براي کاهش استرس و اضطراب نيز به دانش‌آموزان توصيه‌هايي ارائه کرد و گفت: دانش‌آموزان سعي کنند که ذهن خود را از افکار منفي خالي کنند، مثبت انديشي کنند و جمله‌هايي مانند اينکه من براي امتحان آماده‌ام و به خوبي از عهده آن بر مي‌آيم را در ذهن خود مرور کنند. همچنين هنگام احساس نگراني، تمرين تنفس عميق شکمي را انجام دهند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد