برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

21 ترفند برای نجات از شب های گرم تابستان

منبع
بروزرسانی
21 ترفند برای نجات از شب های گرم تابستان
کرماني/  هر وقت اسم از تابستان مي آيد پيک نيک، رفتن به ساحل و نوشيدني هاي خنک به يادمان مي آيد. اما هواي گرم بخش بدي هم دارد. بله در مورد روزهايي صحبت مي کنيم که گرما و رطوبت هوا به حدي است که به راحتي نمي توان نشست چه برسد به اينکه شب بتوان خوابيد.
راه حل واضح حل مشکل گرما و داشتن خوابي راحت استفاده از سيستم تهويه هوا است. برخي از اين وسايل آنقدر پيشرفته هستند که هواي اتاق خواب را تا دماي مطلوب براي خواب پايين مي آورند و ثابت نگه مي دارند. اما استفاده از چنين سيستم هاي پيشرفته اي قبض سنگيني را در پايان ماه به همراه دارد. پس يک فرد با درآمد معمولي چه کاري بايد انجام دهد؟ گذراندن يک تابستان گرم بدون سيستم تهويه هوا به نظر غير ممکن مي آيد، اما يادتان باشد پدربزرگ و مادربزرگ هايمان هميشه اين کار را مي کردند! به خواندن اين مقاله ادامه دهيد تا متوجه شويد چه کارهايي از دستتان بر مي آيد. 
 
 چگونه گرما را شکست دهيم
 1- پنبه را انتخاب کنيد
 ساتن، ابريشم و پلي استر را براي شبهايي که خنک است نگه داريد. روتختي پنبه اي با رنگ روشن و بسيار سبک براي تنفس و ارتقاء تهويه و جريان هوا در اتاق خواب بسيار مناسب هستند.
 2- سرماي يخچال را حس کنيد 
قبل از خواب رو تختي و روبالشي خود را براي چند دقيقه در يخچال يا فريزر قرار دهيد. ما توصيه مي کنيم آنها را در يک کيسه پلاستيکي قرار دهيد. اين کار شايد نتواند تمام شب از گرما حفظتان کند اما براي مدتي گرما و رطوبت اذيت تان نمي کند. 
 3- سرما را به سادگي پيش خود بياوريد
 يک کيسه آب گرم بخريد، در زمستان با پر کردن آن از آب گرم بدون بالا بردن درجه حرارت خانه خود را گرم مي کرديد. در تابستان نيز آن را پر از آب کنيد و در يخچال بگذاريد تا شب يک آيس پک راحت براي خواب داشته باشيد. 
 4- خلاق باشيد 
اگر فکر مي کنيد کار پنکه ها راندن هواي گرم به اطراف است بايد تجديد نظر کنيد. پنکه را به سمت پنجره بچرخانيد و با اين کار پنکه هواي گرم را به خارج از اتاق مي فرستد. پنکه سقفي نيز هواي گرم را به بالا و سپس به بيرون منتقل مي کند، حالا ديديد از پنکه مي توان خيلي بهتر استفاده کرد. 
 5- مانند يک مصري بخوابيد 
اگر در اين ليست موارد زيادي را به نالم مصريان ميبينيد جاي تعجب نيست چون ساکنان نيل خوب مي دانند چطور با گرما مبارزه کنند. روشي که به آن متد مصري مي گويند از اين قرار است که يک ملافه يا حوله را در آب سرد قرار مي دهند و از آن به عنوان پتو استفاده مي کنند. ما توصيه مي کنيم ملافه مرطوب را روي يک حوله ي خشک قرار دهيد تا از خيس شدن تشک جلوگيري شود. 
 6- لباس خود را کم کنيد 
وقتي نوبت به پيژامه تابستاني مي رسد کم در واقع معني بيشتر را مي دهد. براي خواب يک پيراهن پنبه اي نرم و يک شلوارک يا زير شلواري بپوشيد. در نپوشيدن لباس نيز بحث زياد است، برخي بر اين کار عقيده دارند و مي گويند باعث خنکي بدن مي شود. بعضي مي گويند در اين حالت عرق روي بدن مي ماند و توسط لباس جذب نمي شود. اين مورد را به عهده خودتان مي گذاريم تا بر اساس علاقه شخصي خود تصميم بگيريد. 
 7- از مکعب هاي يخ استفاده کنيد
 در بيشتر يخچال ها قفسه اي براي نگه داري حبه هاي يخ وجود دارد. يک کاسه کم عمق را پر از اين يخ ها کنيد و جلوي باد پنکه قرار دهيد. باد پنکه به سطح اين يخ ها مي وزد و آب حاصل از ذوب شدن يخ ها باد پنکه را خنک مي کند. 
 8- به پالس هاي خود برسيد 
مي خواهيد خيلي سريع خود را خنک کنيد؟ براي اين کار پک يخ يا کمپرس آب سرد را روي نقاط پالس خود از جمله مچ دست، گردن، آرنج، کشاله ران، مچ پا، و پشت زانوها قرار دهيد. 
 9- تنها بخوابيد
 با عرض پوزش از همسران عاشق ولي بايد گفت تنها خوابيدن باعث مي شود بدن خنک تر بماند. وقتي افراد در کنار يکديگر قرار مي گيرند سطح گرماي بدنشان بالا مي رود. همين کافي است که شب به جاي راحت و خنک خوابيدن عرق بريزيد.
 10- تارزان درون خود را آزاد کنيد
 اگر واقعا گرمتان است و جايش را هم داريد براي خود ننو آويزان کنيد. خوابيدن در ننو باعث مي شود باد از تمام جهات به بدن بوزد و خنک شويد. 
 11- مخزن خود را پر کنيد 
قبل از خواب يک ليوان آب بنوشيد تا از سر تا به پا آب بدن تامين شود. عرق کردن در خواب مي تواند باعث کم آب شدن بدن در طول شب شود بنابرين از قبل کمي آب وارد بدن خود کنيد. سعي کنيد به همان يک ليوان اکتفا کنيد در غير اينصورت خود را براي دستشويي رفتن ساعت 3 صبح آماده کنيد. 
 12- خنک کردن
 دوش گرفتن در تابستان حس تازگي فوق العاده اي مي دهد. دوش گرفتن زير آب ولرم به کاهش دماي هسته ي بدن و شسته شدن عرق از روي بدن کمک مي کند. بعد از دوش گرفتن احساس خنگي و تازگي خواهيد کرد.
 13- پايين بياييد 
هواي گرم بالا مي رود، پس رخت خوابي که در آن مي خوابيد را تا جايي که ممکن است نزديک به زمين کنيد تا از هواي گرم فاصله بگيريد. اگر در خانه ي چند طبقه زندگي مي کنيد بهتر است در زير زمين بخوابيد و طبقا بالا را براي خواب انتخاب نکنيد.
 14- چراغ ها را خاموش کنيد 
لامپ ها ( حتي لامپ هاي کم مصرف ) از خود حرارت بيرون مي دهند، خوشبختانه تابستان ها روز طولاني است و تا حدود ساعت 8 هوا هنوز روشن است. پس تا جايي که ممکن است از نور طبيعي بهره ببريد و هنگام تاريکي نيز تا جايي که مي توانيد فضا را رمانتيک کنيد و زياد از نور استفاده نکنيد. 
 15- آويزان کنيد 
يک ملافه ي مرطوب را جلوي پنجره آويزان کنيد تا کل اتاق خنک شود. نسيمي که به ملافه مي وزد خيلي سريع دماي اتاق را پايين مي آورد.
 16- از اجاق دور بمانيد 
تابستان وقت کباب کردن در خانه نيست ( بيرون اين کار را بکنيد ) پس اين کار را نکنيد تا دماي خانه از آنچه هست بالا تر نرود. رو به ميوه ها و سبزيجات بياوريد اين غذا سوخت و ساز آسان تري نسبت به ديگر غذاها دارند و دماي بدنتان را کاهش مي دهند.
17- پاها را خنک کنيد 
اين 10 انگشت کوچک خيلي به حرارت حساس هستند چون پا و مچ پا نقاط پالس زيادي دارند. براي اينکه کل بدن را خنک کنيد پاها را در آب خنک فرو ببريد. مي توانيد يک کيسه يخ يا کمپرس آب خنک را در رخت خواب نزديک پاها قرار دهيد تا در طول شب هر زمان گرمتان شد پاها را روي آن قرار دهيد. 
 18- از برق بکشيد
 بسياري از وسايل وقتي خاموش هستند نيز چون به برق متصل هستند ممکن است از خود گرما متساعد کنند. بنابرين وسايلي که مورد استفاده نيستند را از برق بکشيد تا دماي کلي خانه پايين تر بيايد. 
 19- کمپ در خانه 
به فضاي خارج از خانه مانند، پشت بام، بالکن يا حياط دسترسي داريد؟ مي توانيد از تجربيات خود از مسافرت ها استفاده کنيد و شب را در فضاي خارج از خانه بخوابيد. 
 20- در رخت خواب بغلتيد
 تنها خوابيدن مزاياي فراواني دارد. فضاي بسيار زيادي داريد تا خود را بکشيد و بغلتيد اين کار باعث مي شود حرارت بدن کاهش بيابد و جريان هوا به تمام بدن بوزد. 
 21- با دانه ها خلاق شويد 
برنج و گندم سياه فقط براي خوردن نيستند! اين محصولات مي تواند در شب هاي گرم خنک نگهتان دارد. بالش را از گندم سياه پر کنيد، اين محصول گرما را مانند پنبه و ديگر الياف جذب نمي کند. براي کمپرس در شب هايي که واقعا گرم است يک جوراب را با برنج پر کنيد گره اش بزنيد و به مدت يک ساعت يا بيشتر در فريزر يخچال قرارش دهيد. اين کمپرس به مدت 30 دقيقه يا بيشتر خنک مي ماند و اين فرصت را به شما مي دهد که به خواب برويد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره