چگونه کودکان را با مفهوم زمان آشنا کنیم؟
ايسنا/ يک پزشک سلامت روان گفت: اگر از ابتداي دو سالگي به کودکان که کمکم با مفهوم زمان آشنا ميشوند آموزشهاي لازم به درستي انجام شود، در آينده کودکان ميتوانند براي خودشان مديريت زمان انجام بدهند. هورا چيت ساز، با اشاره به تعريف مفهوم زمان براي کودکان اظهار کرد: ابتدا بايد بدانيم مفهوم زمان براي کودکان و بزرگسالان يکسان يا متفاوت است، در سنين بزرگسالي با مفاهيمي مانند گذشت زمان، شتاب و عجله و... بسيار روبرو هستيم در حالي که کودکان با واژه هايي مانند بدو، عجله کن و يا وقت کم است آشنا نيستند. وي افزود: در اين حالت والدين متوجه مي شوند که کودکان واکنشي به اين دسته واژه ها نشان نمي دهند و در نتيجه منجر به خشمگين شدن آنها نسبت به کودکان مي شود و مشاجراتي ميان والدين و کودک ايجاد مي شود. اين پزشک سلامت روان با بيان اينکه بايد بدانيم درک مفهوم زمان براي کودکان نسبت به بزرگسالان کاملا متفاوت، سخت و پيچيده است، خاطرنشان کرد: همچنين درک مفهوم زمان براي کودکان در سنين مختلف نيز بسيار متفاوت است. چيت ساز ادامه داد: والدين فکر ميکنند که کودکانشان نسبت به صحبت آنها و يا پيامهايي که به او ميدهند بيتوجه است، اما بايد بدانند اين موضوع نشانه بيتوجهي آنها نيست، زيرا وقتي به کودک ميگوييم عجله کن و او واکنشي نشان نميدهد، نشانه بي ادبي يا بي توجهي آن نيست، بلکه علت واکنشش درک متفاوت او از مفهوم زمان است. وي با بيان اينکه والدين نبايد همان واکنش جوان يا نوجوان را از کودک نسبت به مفهوم زمان انتظار داشته باشند، گفت: تنها درکي که يک کودک از زمان دارد کلمه" وقتي" است. براي نمونه وقتي که ناهار ميخوري زماني است که پدر از سر کار ميآيد و در نتيجه کودک تنها مفهوم وقت را مي فهمد. اين پزشک سلامت روان با تاکيد بر اينکه براي کودکان سه تا چهار ساله مفهوم زمان بسيار مبهم، گنگ و ناشناخته است، تصريح کرد: به همين دليل است که انتظار کشيدن نيز براي اين رده سني کودکان مفهومي ندارد و آنها را بيقرار مي کند، زيرا نميتواند درک کند تا چه مدت زمان قولي که والدين به او دادهاند را ميتوانند، به تاخير بياندازند. چيت ساز با بيان اينکه در چنين مواقعي بايد به سن کودک توجه شود و بر اساس خصوصيات سني با او صحبت و آموزش لازم را به او داده شود، گفت: در دو سالگي مفهوم زمان را تنها با معيارهاي فيزيولوژيک انساني بيان کنيم. براي نمونه شب را زمان خوابيدن و صبح را زمان بيدار شدن مثال بزنيم. وي ادامه داد: با رسيدن به سن سه سالگي مشاهده مي کنيم که کودک همچنان توان درک زمان حال، گذشته و آينده را ندارد، اما در اين سن تنها قبل و بعد را مي تواند بفهمد؛ براي نمونه اول ناهار را مي خوري و بعد بازي مي کني يا اول حمام مي کني و بعد مي رويم خانه مادر بزرگ. اين پزشک سلامت روان با اشاره به اينکه اين موارد را کودک مي تواند بفهمد، اما مفاهيم ديگر هنوز براي او مشکل است و با رسيدن به سن چهار سالگي فاصله هاي زماني را هنوز درک نمي کند، خاطرنشان کرد: مي توانيم اتفاقات روزمره را با زمانهاي مختلف براي او تفهيم کنيم. براي نمونه به او بگوييم وقت ناهار موقعي است که پدر مي آيد يا شب وقت مسواک زدن و خوابيدن است. چيت ساز با بيان اينکه به صورت کلي قبل از شش سالگي مفاهيم روز، هفته، ماه و ساعت براي کودک قابل درک نيست، اما زماني که کودک وارد سن ورود به مهد کودک مي شود (پنج الي شش سالگي) کم کم مي تواند با مفهوم زمان آشنا شود، ادامه داد: حتي کودک فصلها و يا تغيير آنها را مي تواند بهتر درک کند و در سن هشت سالگي درک زمان کامل مي شود. بنابراين زماني که مي خواهيم زمان را به کودکان آموزش دهيم گروه بايد سني را مشخص کنيم و بعد بدانيم براي ياد دهي زمان به کودک نمي توانيم از ساعت و عقربه هاي ساعت استفاده کنيم. وي با بيان اينکه زماني که مي خواهيم ساعت يا فواصل را به کودک نشان دهيم مي توانيم از انگشتهاي دست استفاده کنيم، افزود: همچنين مي توانيم از تعدادي نشانه ها براي کودک به صورت تقويمهاي ديواري يا ساعتهاي ديواري براي ديوار اتاقش به صورت عکس نصب کنيم. براي نمونه صبح، ظهر و شب را با نمادهاي خورشيد و ماه مشخص کنيم و در کنار آنها عکس ناهار و شام بگذاريم. اين پزشک سلامت روان ادامه داد: حتي مي توان تولد افراد مختلف را با عکس آنها به صورت برچسبهايي روي ديوار با رنگ هاي مختلف نشان دهيم، حتي براي درک بهتر کودک از زمان از کتابهاي آموزشي استفاده کرد و قصه گويي کنيم و داستان بخوانيم . چيت ساز با بيان اينکه انتظار کشيدن يکي از مسائلي است که کودک زياد نمي تواند فاصله آن را درک کند، خاطرنشان کرد: موردي که همواره کودکان انتظارش را مي کشند، زمان تولدشان است؛ بهترين کار براي مشخص کردن فاصله تولد استفاده از چوبخط است. وي تصريح کرد: براي نمونه از چوبخطهايي که رنگ خاصي دارند، براي ماه نشان دهيم و وقتي چند ماه گذشت و يک ماه باقي ماند رنگ چوب خطها را عوض و به صورت هفته نشان دهيم و بعد باقي ماندن يک هفته نيز رنگ چوب خطها عوض کنيم تا زمان تولدش را نشان دهيم. اين پزشک سلامت روان خاطرنشان کرد: اگر اين آموزشها را از ابتداي دو سالگي که کودکان کم کم با مفهوم زمان آشنا مي شوند را به درستي انجام دهيم در آينده کودکان مي توانند به خوبي مديريت زمان براي خودشان انجام بدهند.